Implications of the use of the concept of adolescence in psychoanalysis: an analysis of the discourse and its forms of subjectivity

Authors

  • Silvia Estela Pérez Leura Universidad Veracruzana
  • Ricardo García Valdez Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.v21n40a01

Keywords:

adolescence, puberty, discourse analysis , subject, event

Abstract

This paper is based on a doctoral research work. Its purpose is to act as a critical operator that seeks to show, through discourse analysis, the main lines of crossing, dispersion, and mutation created around the concept of adolescence in the psychoanalytic device in order to point out some epistemic, political, and clinical implications underlying the configuration of certain forms of subjectivity propitiated by such concept. As a result of this analysis, an alternate line of thought is outlined in which subject and event become the conceptual axes that allow us to reposition the adolescent issue in terms of that other order  that puberty seems to designate.

|Abstract
= 401 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 208 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Estela Pérez Leura, Universidad Veracruzana

D. in Psychology at the Institute of Psychological Research of the Universidad Veracruzana. M.A. in Psychology, with emphasis in “Psychoanalytic studies: theory and clinic”, and B.A. in Psychology from the Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Founding member of the group Inscripción Psicoanalítica, S.L.P. Coordinator of the editorial project of Ficciones clínicas.

Ricardo García Valdez, Universidad Veracruzana

D. in Social Sciences. Professor and researcher in the Doctoral Program in Psychology at the Institute of Psychological Research of the Universidad Veracruzana and leader of the Academic Body Psychoanalysis and social discourses at the same institute. Director of the Electronic Psychoanalytic Journal of the Universidad Veracruzana. Compiler and editor of the book: “Estudios e Investigación en Psicopatología, Subjetividad y Clínica”.

References

Aberastury, A. (1971). El adolescente y la libertad. En La adolescencia normal. Un enfoque psicoanalítico (págs. 15-34). Paidós.

Amigo, S. (2005). Clínica de los fracasos del fantasma. Homo Sapiens.

Amigo, S. (2021). Mentalidades. Forclusiones con y sin desencadenamiento. Antonio Q. Giménez.

Aichhorn, A. (2006/1925). Juventud desamparada. Gedisa.

Ariès, P. (1988/1960). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Taurus.

Barrionuevo, J. (2011). Adolescencia y juventud: Consideraciones desde el psicoanálisis. Eudeba.

Blos, P. (1980/1962). Psicoanálisis de la adolescencia. Joaquín Mortiz S. A.

Braunstein, N. (2013). Clasificar en psiquiatría. Siglo Veintiuno Editores.

Derrida, J. (1994/1971). Firma, acontecimiento, contexto. En Márgenes de la filosofía (págs. 347-372). Cátedra.

Derrida, J. (2006/1971). Cierta posibilidad imposible de decir el acontecimiento. Decir el acontecimiento ¿es posible? (J. Santos, Trad., págs. 79-107). Arena.

Fernández, M. (2019). Debates sobre el estatuto de la adolescencia y sus invariantes estructurales en psicoanálisis. Revista Universitaria de Psicoanálisis, (19), 115-124. https://www.psi.uba.ar/investigaciones/revistas/psicoanalisis/trabajos_completos/revista19/fernandez.pdf

Erikson. E. (1995/1950). Sociedad y adolescencia. Siglo Veintiuno Editores.

Flesler, A. (2011). El niño en análisis y las intervenciones del analista. Paidós.

Foucault, M. (1979). Microfísica del poder (J. Varela, ed. y F. Álvarez-Uría, trad.). Las Ediciones de La Piqueta.

Foucault, M. (1996/1978). La verdad y sus formas jurídicas (E. Lynch, trad.). Gedisa.

Foucault, M. (1999/1984). La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad. En Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales, volumen III (A. Gabilondo, ed. y trad., págs. 393-415). Paidós.

Foucault, M. (2007/1973-1974). El poder psiquiátrico. Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2007/1974-1975). Los anormales: curso en College France. Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2017/1982-1983). Discurso y verdad. Conferencias sobre el coraje de decirlo todo (H. Pons, trad.). Siglo Veintiuno Editores.

Freud, S. (1991/1899). Sobre los recuerdos encubridores. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. III, págs. 291-316). Amorrortu.

Freud, S. (1991/1910[1909]). Cinco conferencias sobre psicoanálisis. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XI, págs. 1-52). Amorrortu.

Freud, S. (1991/1912). Sobre los tipos de contracción de neurosis. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XII, págs. 233-246). Amorrortu.

Freud, S. (1991/1937). Análisis terminable e interminable. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XXIII, págs. 211-254). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1888). Histeria. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. I, págs. 41-66). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1905). Tres ensayos de teoría sexual. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. VII, págs. 109-224). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1905[1904]). Sobre psicoterapia. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. VII, págs. 243-257).

Freud, S. (1992/1908). Sobre las teorías sexuales infantiles. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. IX, págs. 183-202). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1909[1908]). La novela familiar de los neuróticos. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. IX, págs. 213-220). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1916). Algunos tipos de carácter dilucidados por el trabajo psicoanalítico. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XIV, págs. 313-340). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1919). Escritos breves. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XVII, págs. 253-268). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1923[1922]). Una neurosis demoníaca en el siglo XVII. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XIX, págs. 67-106). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1923). La organización genital infantil (Una interpolación en la teoría de la sexualidad). En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XIX, págs. 141-150). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1925[1924]). Presentación autobiográfica. En J. Strachey (Ed.), y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. XX, págs. 1-70). Amorrortu.

Freud, S. (1992/1950[1895]). Proyecto de psicología. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras completas (Vol. I, págs. 323-446). Amorrortu.

Freud, A. (1992/1958). La adolescencia. En Abreu et al. (Trad.), Psicoanálisis del desarrollo del niño y del adolescente (págs. 165-193). Paidós.

Goethe, J. (2019/1790). Teoría de la naturaleza (C. Tognetti, trad.). Greenbooks.

Gutton, P. (1991). Lo puberal. Paidós.

Hall, G. (1904). Adolescence: its Psychology and its Relations to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education. Vol. I. Appleton and Company.

Jones, E. (1961). Vida y obra de Sigmund Freud. Anagrama.

Klein, A. (2012). Imágenes psicoanalíticas y sociales de la adolescencia. Un complejo entrecruce de ambigüedades. Interdisciplinaria, 29(2), 235-251. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18026361005

Knobel, M. (1971). El síndrome de la adolescencia normal. En La adolescencia normal. Un enfoque psicoanalítico (págs. 35-109). Paidós.

Lacan, J. (2010/1964). La excomunión. En J. Miller (Ed.) y E. Berenguer (Trad.), El seminario de Jacques Lacan, Libro 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis (págs. 9-24). Paidós.

Lacan, J. (2007). Mi enseñanza (N. González, trad. Y J-A. Miller y J. Miller, comps.). Paidós.

Lacan, J. (2012/1970). Radiofonía. En Otros escritos (págs. 425-472). Paidós.

Luzuriaga, M. (2013). La invención de la adolescencia: una visión histórica y transcultural. En J. Barrionuevo (Comp.), Adolescencia. Clínica psicológica y psicoanalítica institucional (págs. 15-44). Delhospital.

Parker, I. (2013). Estudios psicosociales: análisis lacaniano de discurso negociando un texto de entrevista. En Lacan, discurso, acontecimiento. Nuevos análisis de la indeterminación textual (págs. 71-88). Plaza y Valdez.

Pavón-Cuellar, D. (2013). El acto enunciador y el problema de lo real en el análisis lacaniano de discurso. En Lacan, discurso, acontecimiento. Nuevos análisis de la indeterminación textual (págs. 89-102). Plaza y Valdez.

Pavón-Cuellar, D. y Parker, I. (2013). Introducción. La teoría lacaniana, el análisis del discurso y la cuestión del acontecimiento. En Lacan, discurso, acontecimiento. Nuevos análisis de la indeterminación textual (págs. 11-24).

Plaza y Valdez.

Rousseau, J-J. (2000/1762). Emilio o la educación (R. Viñas, trad.). Elalhep.

Savio, K. (2017). El sujeto de la enunciación: diálogos entre la lingüística y el psicoanálisis. Linguagem em (Dis)curso, 17(2), 271-284. https://www.scielo.br/j/ld/a/yVh9wCVhTD5mcSHzMTfjxqx/?format=pdf

Tubert, S. (1982). La muerte y lo imaginario en la adolescencia. Saltes.

Winnicott, D. (1990). Deprivación y delincuencia (C. Winnicott, S. y M. Davis, comps. y L. Wolfson y N. Rosenblatt, trads.). Paidós.

Published

2024-04-01

How to Cite

Pérez Leura, S. E., & García Valdez, R. (2024). Implications of the use of the concept of adolescence in psychoanalysis: an analysis of the discourse and its forms of subjectivity. Affectio Societatis, 21(40), 1–31. https://doi.org/10.17533/udea.affs.v21n40a01