Drawing and symbolization in some cases of child maltreatment. A psychoanalytical look
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.5305Keywords:
symbolization, drawing, child maltreatment, psychoanalytic clinicAbstract
This article makes part of a research carried out within the framework of the Master in Psychoanalytical Research, which comes up from the analysis of clinical material obtained from psychotherapeutic work developed during more than three years with children coming to a psychology service of a non-profit institution located in one of Medellin's communes, mainly because of problems related to child maltreatment. In order to obtain such analysis material, we started from the psychoanalytical thesis of psychic determinism and the neutrality of the therapist. For that reason we invited some kids to draw and associate freely, expecting what they showed would be related to their maltreatment experiences. Consequently, the methodology used consisted not only in handing over to children but in leading them to use drawing.
Downloads
References
Aberastury, A.(1971) “Los dibujos infantiles como relato” en: Aportaciones alpsicoanálisis de niños, Buenos Aires:Paidós.
____________ (1991) “El niño y sus dibujos”, en:Revista Argentina de Psiquiatría y Psicología de la Infancia y de la Adolescencia, Tomo II, Nº 1.Buenos Aires: Sociedad Argentina de Psiquiatría y Psicología de la Infancia y de la Adolescencia.
Anastasi, A.(1974) Test Psicológicos, Madrid:Aguilar.
Boutonnier, J. (1980) El dibujo en el niño normal y anormal, Buenos Aires:Paidós.
Dolto, F.(1994) La imagen Inconsciente del cuerpo, Barcelona:Paidós.
Gallo, H. (1999) Usos y abusos del maltrato. Una perspectiva psicoanalítica,Medellín:Editorial Universidad de Antioquia.
Gavarenta, V.(2005) “Algunos dibujos de niños”, en:FORT-DA Revista de psicoanálisis con niños, Septiembre 2005, Nº 8. http://www.fort-da.org/
Kaplan,H. & Grebb,J.A.(1996) Sinopsis de psiquiatría. Ciencias de la conducta.Psiquiatría clínica, Buenos Aires: Editorial MédicaPanamericana, 7ªed.
Klein, M. (1975) “Situaciones infantiles de angustia reflejadas en una obra de arte y en el impulso creador” en: Obras completas, Contribuciones alpsicoanálisis,vol.2.Buenos Aires: Paidós.Publicada originalmente en1929.
Lacan, J.(1983) “Función y campo de la palabra ydel lenguaje en psicoanálisis” en: Escritos1, España: Paidós.
_______ (2004) El seminario de Jacques Lacan, Libro 1:Los escritos técnicos de Freud,Buenos Aires:Paidós.
_______ (1983) El seminario de Jacques Lacan, Libro 2:El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica,Buenos Aires:Paidós.
_______ (1983) “La cosa Freudiana osentido del retorno a Freud en psicoanálisis” en: Escritos1, España: Paidós.
_______ (1994) El seminario de JacquesLacan, Libro 4:La relación de objeto, Buenos Aires:Paidós.
_______ (1983) “La dirección de la cura y los principios de su poder” en:Escritos1, España: Paidós.
_______ (1989) “La significación del falo” en: Escritos2, México: Siglo XXI.
_______ (1983) “Subversión del sujeto y dialéctica del deseo en elinconsciente” en: Escritos1, España: Paidós.
_______ (1961-62) El seminario de JacquesLacan, Libro 9:La identificación,(traducción Argentina no autorizada por el autor).
_______ (2006) El seminario de JacquesLacan, Libro 10: La angustia, Buenos Aires:Paidós.
_______ (1987) El seminario de JacquesLacan, Libro 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis,Buenos Aires:Paidós.
Levin, R.(2005) La escena inmóvil -Teoría y clínica Psicoanalítica sobre el dibujo, Buenos Aires:Lugar Editorial.
López, Y.(2002) ¿Por qué se maltrata al más íntimo? Una perspectivapsicoanalítica el maltrato infantil, Bogotá:Universidad Nacional de Colombia.
Nejamkis, J.(1977) Los estilos del dibujo en el psicoanálisis de niños, Buenos Aires:Alex Editor.
Milner, M.(1965) "El papel de la ilusión en la formación de símbolos" en:Nuevas direcciones en Psicoanálisis, Buenos Aires:Paidós.
Morguenstern, S.(1948a) “El simbolismo y el valor Psicoanalítico de los dibujos”, en:Revista de Psicoanálisis, Buenos Aires:Asociación Psicoanalítica Argentina, Tomo V, Nº 3.
_______________ (1948b) “Un caso de mutismo psicógeno”, en:Revista de Psicoanálisis, Buenos Aires:Asociación Psicoanalítica de Argentina, Tomo V, Nº3.
Rodulfo, M. yRodulfo, R.(1992) Estudios clínicos: del significante al pictograma a través de la practica psicoanalítica, Argentina:Paidós.
Rodulfo, R.(1999) Dibujos fuera del papel: de la caricia a la lectoescritura en el niño, Argentina:Paidós.
Schneider, A.(1996) Arte y psicoanálisis, Madrid:Ensayos Cátedra Arte.
Wicks-Nelson, R.& Israel, A. (1997) Psicopatología del niño y del adolescente, Madrid:Prentice Hall.
Widlöcher, D. (1975) Los dibujos de los niños. Bases para una interpretaciónpsicológica, Barcelona:Herder.
Winnicott, D. (1972) Realidad y juego, Buenos Aires:Granica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Affectio Societatis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..