Characterization of Sport School Programmes in Bogotá

Authors

  • Luz Amelia Hoyos Cuartas National Pedagogical University
  • Carlos Gutiérrez García University of León
  • Ángel Pérez Pueyo University of León

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12665

Keywords:

school sport, programmes, professional profile, teaching models, Colombia

Abstract

Beginning in the increasing social interest on school sport and the lack of studies about in Colombia, this research had as its main goal the characterization of the situation and teaching of school sport in Bogota, through the analysis of school sport programmes (PDE) offered in local schools (IEE) and developed by teachers and coaches. For achieving this, a questionnaire was designed, validated and applied in 108 schools (IEE) to 233 teachers and coaches in Bogota. The results reported on the type of PDE offered, available sport facilities, professional profile of the teachers and coaches, design characteristics of the PDE, didactic models used for teaching, and relations between the PDE, the physical education programs and the institutional education projects.

|Abstract
= 704 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 459 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Amelia Hoyos Cuartas, National Pedagogical University

PhD candidate in the Physical Activity and Sports Sciences program. Universidad de León (Esp.) Professor, Faculty of Physical Education, National Pedagogical University (Col.).

Carlos Gutiérrez García, University of León

University Professor, Department of Physical and Sports Education, Faculty of Physical Activity and Sports Sciences, University of León (Esp.) 

Ángel Pérez Pueyo, University of León

Assistant Professor Doctor, Department of Physical and Sports Education, Faculty of Physical Activity and Sports Sciences, University of León (Esp.)

References

Anguera, M. T. (2003). La metodología selectiva en la psicología del deporte. En A. Hernández Mendo (Coord.), Psicología del Deporte: Vol. 2. Metodología (pp.74-96). Buenos Aires: Efdeportes. Recuperado el 15/03/2012 de http://www.observesport. com/desktop/ images/docu/j55okbjx.pdf

Blázquez, D. (1999). Desde una perspectiva de enseñanza. En D. Blázquez (Dir.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 251-363). Barcelona: Inde.

Coldeportes. (2009). Plan Decenal del Deporte, la Recreación, la Educación Física y la Actividad Física. 2009-2019. Sitio web oficial. Recuperado el 12/09/2011 de http://www.coldeportes. gov.co/coldeportes/?idcategoria=38373.

Devís, J. (1995). Deporte, educación y sociedad: Hacia un deporte escolar diferente. Revista de Educación, 306: 455-472.

Fraile, A. (2004a). Hacia un deporte escolar educativo. En A. Fraile (Ed.) Deporte escolar en el siglo XXI: Análisis y debate desde una perspectiva europea (pp. 9-28). Barcelona: Graó.

Fraile, A. (Ed.) (2004b). Deporte escolar en el siglo XXI: Análisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.

González, E. (2005). Proyecto deporte escolar en Cali: Análisis pedagógico y organizacional [Documento sin publicar]. Cali: Proyecto de investigación. Escuela Nacional del Deporte.

González, E. (2006). Discursos del deporte en la escuela: Análisis de los discursos oficiales e institucionales del deporte en relación con los usos y sentidos de las prácticas deportivas en las instituciones educativas [Documento sin publicar]. Proyecto de Investigación, Escuela Nacional del Deporte, Cali, Colombia.

González, E. (2007). Deporte-actividad física en el contexto escolar desde la deconstrucción: Semillero de investigación deporte y contexto escolar. Cali: Escuela Nacional del Deporte.

Grant, B. (1992). Integrating sport in to the physical education curriculum in New Zealand secondary schools. Quest, 44: 304-316.

https://doi.org/10.1080/00336297.1992.10484057

Harvey, S., Kirk, D. & O'Donovan, T.M. (2011). Sport education as a pedagogical application for ethical development in physical education and youth sport. Sport, Education and Society, 10: 1-22.

https://doi.org/10.1080/13573322.2011.624594

Hoyos, L., Gutiérrez-García, C. & Pérez-Pueyo, A. (2011). Deporte escolar. Fundamentación teórica. Armenia: Kinesis.

Kirk, D. (2006). Sport education, critical pedagogy, and learning theory: Toward an intrinsic justification for physical education and youth sport. Quest, 58 (2): 255-264.

https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491882

Murcia, N. & Orrego, F. (2009). Los juegos intercolegiados en Colombia: Construcción colectiva versus construcción ciudadana. Pedagogía y Saberes, 31: 99-112.

https://doi.org/10.17227/01212494.31pys99.112

Rosas, J., Álvarez, J., Casasbuenas, P. & Argeal, S. (2009). Caracterización de los aprendizajes que se propician en la práctica del deporte escolar en Bogotá. Revista Educación física y deportes, 14: 149. Recuperado el 12/02/2012 de http://www.efdeportes. com/efd139/ procesos-de-aprendizaje-en-el-deporteescolar.htm

Siedentop, D. (1994). Sport education. Quality PE through positive sport experiences. Champaign: Human Kinetics.

Sosa, G., Gutiérrez, A. & Rosas, J. (2009). La significación que tiene la práctica del deporte escolar en las instituciones educativas. Proyecto de investigación. Posgrado en pedagogía del entrenamiento deportivo. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá. Recuperado el 28/02/2012 de http://www.saberespractico. com/deporte/la-significacion-que-tiene-lapractica-del-deporte-en-las-institucioneseducativas/

Ureña, N. (2008). Diseño de un cuestionario para conocer la realidad de los deportes en la ESO. Revista Interamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8 (32): 299-320.

Varela, S., Ureña, N. & Ruiz, E. (2008). Construcción y validación de un instrumento para evaluar la enseñanza de los deportes colectivos en secundaria. Revista de Educación Física y Deportes, 13 (120). Recuperado el 12/08/2011 de http://www.efdeportes.com/efd120/ instrumento-para-evaluar-la-ensenanza-delos-deportes-colectivos.htm.

Published

2012-08-26

How to Cite

Hoyos Cuartas, L. A., Gutiérrez García, C., & Pérez Pueyo, Ángel. (2012). Characterization of Sport School Programmes in Bogotá. Educación Física Y Deporte, 31(1), 853–860. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12665

Issue

Section

Continuous demand articles