The Knowledge of Leisure in Peripheral Societies. An Analysis in the Focus of Scientifical Production in Colombia

Authors

  • José Fernando Tabares Fernández University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14407

Keywords:

knowledge, modernity/coloniality, periphery

Abstract

This paper presents some referents from a critical perspective to analyze some relevant issues in scientific production processes in leisure, recreation and free time. A framework which seeks to inquire on the conditions under which the knowledge of this subject in this field has been approached. This work is learning on the coloniality/ modernity perspective, in power coloniality categories (Quijano, 2000), colonial difference (Mignolo, 2003), knowledge coloniality (Lander, 2000) and geopolitical knowledge (Mignolo in Walsh, 2003) proposing a framework analysis to leisure, recreation and free time in peripheral countries. Although this research contains six categories: Focuses, purposes, concepts, actors, places and tendencies, this paper only presents two of them: focuses and purposes, due to reasons of space.

|Abstract
= 444 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 186 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Fernando Tabares Fernández, University of Antioquia

Doctor from the University of Deusto. Professor-researcher at the University of Antioquia. Member of the Leisure, Motive Expressions and Society Group. Member of the CIVITAS Corporation for Leisure, Culture and Society Studies.

References

Bolaño, T. (2005). Qué hacer del ocio. Elementos teóricos de la Recreación. Armenia, -Colombia: Editorial Kinesis.

Castro-Gómez, S. (2008). La Hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la nueva Granada (1750-1816) (2ª ed.). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Escobar, A. (2005). Más allá del Tercer Mundo. Globalización y Diferencia. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

Lander, E. (Comp.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.

Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal S. A.

Pimentel, G. (2007). Desafíos a la integración latinoamericana en las investigaciones sobre tiempo libre. Cuadernos de ocio y sociedad, 3, 7-20.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 241-246). Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Waichman, P. (2000). Tiempo libre y recreación. Un desafío pedagógico. Armenia, -Colombia: Editorial Kinesis.

Walsh, C. (2003). Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Entrevista a Walter Mignolo. Revista Polis, 4, 1-27. Obtenido el día 5 de agosto de 2008, desde http:// www.revistapolis.cl/4/walsh.htm.

Wallerstein, E. (2005). Análisis de sistemas mundo: una introducción. México: Siglo XXI.

Wallerstein, E. (1999). El moderno sistema mundial. III. La segunda era de gran expansión de la economía - mundo capitalista, 1730- 1850. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

Wallerstein, E. (Coord.) (2007). Abrir las ciencias sociales. México D. F.: Siglo XXI Eeditores, S.A. de c.v

Published

2013-02-10

How to Cite

Tabares Fernández, J. F. (2013). The Knowledge of Leisure in Peripheral Societies. An Analysis in the Focus of Scientifical Production in Colombia. Educación Física Y Deporte, 31(2), 1021–1028. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14407

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)