The Knowledge of Leisure in Peripheral Societies. An Analysis in the Focus of Scientifical Production in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14407Keywords:
knowledge, modernity/coloniality, peripheryAbstract
This paper presents some referents from a critical perspective to analyze some relevant issues in scientific production processes in leisure, recreation and free time. A framework which seeks to inquire on the conditions under which the knowledge of this subject in this field has been approached. This work is learning on the coloniality/ modernity perspective, in power coloniality categories (Quijano, 2000), colonial difference (Mignolo, 2003), knowledge coloniality (Lander, 2000) and geopolitical knowledge (Mignolo in Walsh, 2003) proposing a framework analysis to leisure, recreation and free time in peripheral countries. Although this research contains six categories: Focuses, purposes, concepts, actors, places and tendencies, this paper only presents two of them: focuses and purposes, due to reasons of space.
Downloads
References
Bolaño, T. (2005). Qué hacer del ocio. Elementos teóricos de la Recreación. Armenia, -Colombia: Editorial Kinesis.
Castro-Gómez, S. (2008). La Hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la nueva Granada (1750-1816) (2ª ed.). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Escobar, A. (2005). Más allá del Tercer Mundo. Globalización y Diferencia. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Lander, E. (Comp.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal S. A.
Pimentel, G. (2007). Desafíos a la integración latinoamericana en las investigaciones sobre tiempo libre. Cuadernos de ocio y sociedad, 3, 7-20.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 241-246). Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Waichman, P. (2000). Tiempo libre y recreación. Un desafío pedagógico. Armenia, -Colombia: Editorial Kinesis.
Walsh, C. (2003). Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Entrevista a Walter Mignolo. Revista Polis, 4, 1-27. Obtenido el día 5 de agosto de 2008, desde http:// www.revistapolis.cl/4/walsh.htm.
Wallerstein, E. (2005). Análisis de sistemas mundo: una introducción. México: Siglo XXI.
Wallerstein, E. (1999). El moderno sistema mundial. III. La segunda era de gran expansión de la economía - mundo capitalista, 1730- 1850. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
Wallerstein, E. (Coord.) (2007). Abrir las ciencias sociales. México D. F.: Siglo XXI Eeditores, S.A. de c.v