Qué queremos decir cuando decimos ¡Vamos a jugar! (En el contexto de una clase de Educación Física)

Authors

  • Víctor Pavía Profesor

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.299

Keywords:

Games shape, way of playing, didactic transposition

Abstract

If some disposition really exists to admit that playing is a physical Education component. ¿What of the playing is knowledge to teach? ¿What of the playing ends in a thought knowledge in a class context? And the most important ¿How it decides that this is the way? The article suggest to face a task of criticism revision about the dominant "shape" in the games that Physical Education area propose and protect the "enjoyment mode" (Modo Lúdico) of playing, developing opportunities of learning to tech it with out losing some of the intrinsic potential. More than ever, when the game have became in one of the most representatives phenomena of a renovate Physical Education and the! Let's go playing! is the one of the most wanted invitations for kids in each of our classes. The text suggest to take distance from some innocent spontaneous explanations about the enjoyment (Lúdico) and put more attention to the participant's accts of language and more attention to the given meaning to their expressions, considering that, depending on the conjunction "form-mode" and as a consequence the formulation identified as "Transparent", "Paradoxical" and "ambiguous", the invitation to play obtain different senses socially built.
|Abstract
= 2122 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 901 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bateson, G. (1985): Pasos hacia una Ecología de la mente. Buenos Aires: Lohlé.

2. Bachelard, G. (1997): La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.

3. Bourdieu, P (1997): Razones prácticas. Barcelona: Anagrama.

4. Chevallard, Y. (1997): La Transposición Didáctica, del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

5. Elias & Dunning (1992): Deporte y ocio en el proceso de civilización. México: FCE.

6. Elkonin (1980): Psicología del juego. Madrid: Visor.

7. Garvey, C. (1985): El juego infantil. Madrid: Morata.

8. Gómez, R. (2004): La enseñanza de la Educación Física. Buenos Aires: Stadium.

9. Jares X. (1991): Educación para la paz. Teoría y práctica. Madrid: Editorial Popular.

10. Parlebas, P. (2001): Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo.

11. Pavía, V. Investigación y juego, reflexiones desde una práctica. En Revista Brasilera de Ciencias del Deporte. Vol. 22. Sep/00 (versión ampliada del artículo publicado en EF&CIENCIA. UNP y en www.efdeportes.com).

12. Pavía, V. (2005): El patio escolar. Buenos Aires: Novedades Educativas. Pavía, V. (2006). El modo lúdico. Buenos Aires: Novedades Educativas.

13. Pavía & Russo (2000): ¡Señores... entren al patio! Neuquén: Educo.

14. Pavía, Russo, Santanera &Trpin (1994): Juegos que vienen de antes, incorporando el patio a la Pedagogía. Lúmen-Humánitas: Buenos Aires.

15. Ruiz Omeñaca, J. V. (2004): Pedagogía de los valores en la Educación Física. Madrid: C.C.S.

16. Velázquez Callado, C. (2006): Educación Física para la paz. Buenos Aires: Miño y Dávila.

17. Publicaciones periódicas.

18. Cuadernos de Antropología Social. N° 19. Buenos Aires. Ene./jul. 2004.

19. Revista Magisterio. Nº 6. Editorial Magisterio. Bogotá. Ene./04.

20. Revista Novedades Educativas. N° 152. Buenos Aires. Ago./03.

21. Revista Digital Lecturas: Educación Física Y Deportes. http://www.efdeportes.com. Issn 0329- 0069.

Published

2008-11-19

How to Cite

Pavía, V. (2008). Qué queremos decir cuando decimos ¡Vamos a jugar! (En el contexto de una clase de Educación Física). Educación Física Y Deporte, 27(1), 31–39. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.299

Issue

Section

Research articles