Juego y Educación Física Escolar ¿Qué se enseña? ¿Qué se debería enseñar? (La perspectiva teórico-política del debate)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.301Keywords:
Autonomy, game, teaching, physical educationAbstract
The game seems to be like a cryptic object, it is very difficult to speak about it without thinking of the description of ‘the games’. As a concept in the Physical Education subject at school, the game has been broadly addressed from varied viewpoints, exceeding our discipline framework. In this report we tried to address the game from the Physical Education using the game as a cause and a pretext. That is to say, we hope to contribute to critically observe the game, an observation that may focus in the game perspectives based on politics of change, mainly those related to the autonomy concept. Our intention is also to try to argue in favour of a proposal, since the opportunity of gathering together, reflecting upon something and arriving at some conclusions is an instance of commitment and responsability. We hope that this opportunity will not be discursive only, we urge the readers to debate.Downloads
References
1. Aisenstein & Sharagrodsky (2006): Tras las huellas de la Educación Física Escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía. Buenos Aires: Prometeo.
2. Bourdieu & Wacquant (1995): Respuestas para una Antropología reflexiva. México: Grijalbo.
3 Bracht, V. (1996): Educación Física y aprendizaje social. Córdoba: Editorial Vélez Sarfield.
4. Bruner, J. (1986): El habla del niño. Buenos Aires: Paidós.
5. Castoriadis, C. (1998): De la nómada a la autonomía. En: Hecho y por hacer. Buenos Aires: Eudeba.
6. Castro, E. (2004): El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Bernal. UNQUI.
7. Díaz, E. (1999): La posmodernidad. Buenos Aires: Biblos.
8. Franco, Y. (2007): Insignificancia y autonomía. Debates a partir de Cornelius Castoriadis. Buenos Aires: Biblos.
9. Gutiérrez, A. (1997): Pierre Bourdieu. Las prácticas sociales. Posadas. UNdM.
10. Huizinga, J. (1957): Homo Ludens. Buenos Aires: Emecé.
11. Pavía, V. (2006): Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Noveduc.
12. Sarlé, P. (2006): Enseñar el juego y jugar la ense- ñanza. Buenos Aires: Paidós.
13. Waichman, P. (1993): Tiempo libre y recreación, un desafío pedagógico. Buenos Aires: Edición del autor.

