Twenty questions to think (critically) on physical education subjet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v35n1a01

Keywords:

physical education, body, constructivism, critical pedagogy

Abstract

This article is presented as an open letter to the school community in order to discuss some key issues of physical education (PE). Under a constructivist perspective, it suggests that PE has naturalized its contents, practices, methods, materials, entre otros . as a result of which she has found a certain balance and permanence in the curriculum. Nevertheless, all of them maintain PE in a of educational banality situation. The questions, somewhat rhetorical, try to break the essentialism of PE by highlighting the contradictions of the hegemonic discourse.

|Abstract
= 3351 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 11054 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1160 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Vicente-Pedraz, University of León

Doctor of Physical Activity and Sports Sciences from the University of León. Professor of the Department of Physical and Sports Education

References

Apple, M.W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal.

Berger, P., & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bourdieu, P. (1986). Notas provisionales sobre la percepción social del cuerpo. En F. Uría, & J. Varela (Eds.). Materiales de sociología crítica. (pp. 183-194). Madrid: La Piqueta.

Cancer, P. (2008). Ciudadanía y competencias básicas. Con-ciencia social, 12, 31-39.

Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. Barcelona: Siglo XXI.

Le Breton, D. (1990). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Mills, W.C. (1999). La imaginación sociológica. Madrid: F.C.E.

Pessoa, F. (1984). Libro del desasosiego de Bernardo Soares. Barcelona: Seix Barral.

Vicente-Pedraz, M. (1989). Nociones de cuerpo para la teoría general de la Educación Física. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 1, 5-9.

Vicente-Pedraz, M. (2001). La mirada del otro: escuela, cuerpo y poder. Revista de Educación Física, renovar la Teoría y la Práctica, 84, 5-14.

Vicente-Pedraz, M. (2006). El cuerpo de la educación física, dialéctica de la diferencia. Revista Iberoamericana de educación, 39, 53-72.

Vicente-Pedraz, M. (2007). El cuerpo sin escuela: proyecto de supresión de la educación física escolar y qué hacer con su detritus. Ágora para la educación física y el deporte, 4/5, 57-90.

Vicente-Pedraz, M. (2008). Arqueología de la Educación Física y otros Ensayos. Armenia: Kinesis.

Vicente-Pedraz, M. (2009). La educación física como ideología del poder. La construcción de las creencias pedagógicas en torno a las enseñanzas escolares del cuerpo. Educación, vol. 33(2), 109-138.

Vicente-Pedraz, M. (2010a). La construcción social del cuerpo sano. El estilo de vida saludable y de las prácticas de la forma como exclusión. Nómadas, 28(4), 129-145.

Vicente-Pedraz, M. (2010b). Educación física e ideología: creencias pedagógicas y dominación cultural en las enseñanzas escolares del cuerpo. Retos, 17, 76-85.

Vicente-Pedraz, M. (2011). Escuela y educación física en el contexto de la enseñanza por competencias. Reflexiones genealógicas desde la pedagogía crítica. Cultura, Ciencia, Deporte, n.18, p. 161-170.

Vicente-Pedraz, M. (2012). El discurso técnico de la educación física o el techo de cristal. Bosquejo de un debate sobre el código disciplinar de la educación física y su precaria legitimidad. Estudios Pedagógicos, 38(esp. 1), 91.

Vicente-Pedraz, M. (2013). Crítica de la educación física y Educación Física Crítica en España. Estado (crítico) de la cuestión. Movimento, 19(1), 309-329.

Vicente-Pedraz, M. (2016). Bases para una didáctica crítica de la educación física. Apunts, 123, 76-85.

Vicente-Pedraz, M., & Brozas M.P. (1996). La disposición regulada de los cuerpos. Propuesta de un debate sobre el estatus de los juegos tradicionales. Apunts, 48, 6-16.

Published

2017-06-02

How to Cite

Vicente-Pedraz, M. (2017). Twenty questions to think (critically) on physical education subjet. Educación Física Y Deporte, 35(1), 11–41. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v35n1a01

Issue

Section

Editorial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.