Scholarly production in Uruguay, Brazil and Argentina on the experiences of transgender population in physical education
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e345502Keywords:
Physical activity, physical education, curriculum, sport, transgender populationAbstract
This work aimed to identify the scholarly production related to the experiences of the trans population in the field of physical education in Uruguay, Brazil and Argentina. A systematic review was carried out, dividing the documents found by areas of knowledge and grouping them into the different subject areas related to physical education. Two issues stood out in the 7 items found: physical activity and sport, and physical education as a curricular component. Our conclusion is that the issue is quite limited in all countries, being mostly debated in Argentina, followed by Brazil and Uruguay. In our study, we identified that critically discussing the experiences of the trans population in relation to the body, their participation in sports, and teacher training is an opportunity to deconstruct the hegemonic and binary logics that circulate from this field to society.
Downloads
References
1. Berdula, L. I. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). ¿Cómo se habitan les cuerpos trans en educación física? Voces que importan [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/librarya=d&c=eventos&d=Jev12914
2. Bernardo Barroso, L., Ronny da Silva Cardoso, W., y Ribeiro de Mesquita, M. (2018). Educação física escolar: Os impactos sociais na vida de pessoas transexuais em Belém do Pará. Revista Inter Ação, 43(2), 583-599. https://doi.org/10.5216/ia.v43i2.48908
3. Blumer, H. (1971). Social Problems as Collective Behavior. Social Problems, 18(3), 298-306. https://doi.org/10.2307/799797
4. Escobar, M. R. (2016). Cuerpos en resistencia: experiencias trans en Ciudad de México y Bogotá. Ediciones Universidad Central.
5. Fernández, A., Lorenzi, L., y Sosa, V. (2012). “La oveja negra”. Conocer para trans-formar [tesis de grado, Universidad de la República]. https://biur.edu.uy/F/4ILGA35F15FEI2C2EMP3BR22SS48MUX6S8XNHNE5RQRQP2LJSH-21049func=itemglobal&doc_library=URE01&doc_number=000468747&year=&volume=&sub_library=ISEF
6. Ferreira González, I., Urrutia, G., y Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64(8), 688-696. https://www.revespcardiol.org/es-revisiones-sistematicas-metaanalisis-bases-conceptuales-articulo-S0300893211004507
7. Gomes, I. S., y Caminha, I. de O. (2014). Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, 20(1), 395-411. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41542
8. Hilton, E. N., y Lundberg, T. R. (2021). Transgender Women in the Female Category of Sport: Perspectives on Testosterone Suppression and Performance Advantage. Sports Medicine, 51, 199-214. https://www.savewomenssport.com/thefacts
9. Lavingne, L. (2010). La regulación biomédica de la intersexualidad: un abordaje de las representaciones socioculturales dominantes. En M. Cabral (ed.), Interdicciones: escrituras de la intersexualidad en castellano (pp. 51-70). Anarrés.
10. Lazzarotti Filho, A., Silva, A. M., y Mascarenhas, F. (2014). Transformaciones contemporáneas del campo académico científico de la educación física en Brasil: nuevos habitus, modus operandi y objetos de disputa. Movimento, 20, 9-20. https://doi.org/10.22456/1982-8918.48280
11. Magallanes, F., y Sadoski, V. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). Relaciones deportivas y transgénero [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev12933
12. Marozzi, J. A. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). Transición de género en niños y jóvenes. El cuestionamiento a la corporalidad hegemónica en la educación física [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev12935
13. Mauss, A. L. (1975). Social Problems as Social Movements. Lippincott.
14. Ministerio de Desarrollo Social. (2016). Corporalidades trans y abordaje integral. El caso de la Unidad Docente Asistencial Saint Bois. Ministerio de Desarrollo Social.
15. Miskolci, R. (2012). Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Autêntica.
16. Navarro, C. (2008). El estudio de las políticas públicas. Revista Jurídica Universidad Autónoma de Madrid, (17), 231-255. https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/view/6100
17. Parsons, W. (2007). Políticas públicas: una introducción a la teoría y a la práctica del análisis de políticas públicas. FLASCO.
18. Podestá, J. (2001). Problematización de las políticas públicas desde la óptica regional. Última Década, (15), 163-175. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56519
19. Preciado, P. B. (2008). Testo Yonqui. Espasa.
20. Scharagrodsky, P. (2019). Trans-formando el espacio educativo y deportivo. El caso de la comunidad trans en la capital argentina. En M. Scarnatto, y F. Marziani (comps.), Investigar en cuerpo, arte y comunicación. Perspectivas e intersecciones en la producción de conocimiento (pp. 231-256). Teseo Press.
21. Sembler, C. (2019). Políticas de la vulnerabilidad. Cuerpo y luchas sociales en la teoría social contemporánea. Athenea Digital, 19(3), 1-23. https://atheneadigital.net/article/view/v19-3-sembler
22. Sempol, D. (2013). De los baños a la calle. Historia del movimiento lésbico, gay, trans uruguayo (1984-2013). Editorial Sudamericana Uruguaya.
23. Serrano, J. L., Caminha, I. de O., y Gomes, I. S. (2019). Homens trans e atividade física: a construção do corpo masculino. Movimento, 25, 1-12. https://doi.org/10.22456/1982-8918.83494
24. Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C., y Varonne, F. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Ariel.
25. Sullivan, T., Thompson, K., Wright, R., Gross, G., y Spady, D. (1980). Social Problems: Divergent Perspectives. Wiley.
26. Vergueiro Simakawa, V. (2015). Por inflexões decoloniais de corpos e identidades de gênero inconformes: uma análise autoetnográfica da cisgeneridade como normatividade [tesis de maestría, Universidade Federal da Bahia]. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/19685
27. Vilodre Goellner, S. (2015). A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da educação física. En I. Wenets, M. S. Vione Schwengber, y P. Dornelles (orgs.), Educação física e gênero: desafios educacionais (pp. 23-44). Unijuí.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Florencia Elizabeth Salvatierra Acosta, Edwin Alexander Canon-Buitrago, Viviane Teixeira Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.