Scholarly production in Uruguay, Brazil and Argentina on the experiences of transgender population in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e345502

Keywords:

Physical activity, physical education, curriculum, sport, transgender population

Abstract

This work aimed to identify the scholarly production related to the experiences of the trans population in the field of physical education in Uruguay, Brazil and Argentina. A systematic review was carried out, dividing the documents found by areas of knowledge and grouping them into the different subject areas related to physical education. Two issues stood out in the 7 items found: physical activity and sport, and physical education as a curricular component. Our conclusion is that the issue is quite limited in all countries, being mostly debated in Argentina, followed by Brazil and Uruguay. In our study, we identified that critically discussing the experiences of the trans population in relation to the body, their participation in sports, and teacher training is an opportunity to deconstruct the hegemonic and binary logics that circulate from this field to society.

|Abstract
= 327 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 191 veces| | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 10 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florencia Elizabeth Salvatierra Acosta, Universidad de la República

Graduate in Physical Education. Professor at the Higher Institute of Education
Physics and the Centro Universitário Litoral Norte (CENUR), University of
Republic, Paysandú, Uruguay. E-mail: floressalva8@gmail.com

Edwin Alexander Canon-Buitrago, Universidad de la República

Movement Sciences. Associate Professor of the Institute Higher School of Physical Education and the Centro Universitario Litoral Norte (CENUR), Universidad de la República, Paysandú, Uruguay. E-mail:
ecanon@cup.edu.uy

Viviane Teixeira Silveira, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doctor in Human Sciences. Adjunct professor at the Faculty of Health Sciences, Universidade do Estado de Mato Grosso, Mato Grosso, Brazil. E-mail: viveeteixeirasilveira@gmail.com

References

1. Berdula, L. I. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). ¿Cómo se habitan les cuerpos trans en educación física? Voces que importan [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/librarya=d&c=eventos&d=Jev12914

2. Bernardo Barroso, L., Ronny da Silva Cardoso, W., y Ribeiro de Mesquita, M. (2018). Educação física escolar: Os impactos sociais na vida de pessoas transexuais em Belém do Pará. Revista Inter Ação, 43(2), 583-599. https://doi.org/10.5216/ia.v43i2.48908

3. Blumer, H. (1971). Social Problems as Collective Behavior. Social Problems, 18(3), 298-306. https://doi.org/10.2307/799797

4. Escobar, M. R. (2016). Cuerpos en resistencia: experiencias trans en Ciudad de México y Bogotá. Ediciones Universidad Central.

5. Fernández, A., Lorenzi, L., y Sosa, V. (2012). “La oveja negra”. Conocer para trans-formar [tesis de grado, Universidad de la República]. https://biur.edu.uy/F/4ILGA35F15FEI2C2EMP3BR22SS48MUX6S8XNHNE5RQRQP2LJSH-21049func=itemglobal&doc_library=URE01&doc_number=000468747&year=&volume=&sub_library=ISEF

6. Ferreira González, I., Urrutia, G., y Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64(8), 688-696. https://www.revespcardiol.org/es-revisiones-sistematicas-metaanalisis-bases-conceptuales-articulo-S0300893211004507

7. Gomes, I. S., y Caminha, I. de O. (2014). Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, 20(1), 395-411. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41542

8. Hilton, E. N., y Lundberg, T. R. (2021). Transgender Women in the Female Category of Sport: Perspectives on Testosterone Suppression and Performance Advantage. Sports Medicine, 51, 199-214. https://www.savewomenssport.com/thefacts

9. Lavingne, L. (2010). La regulación biomédica de la intersexualidad: un abordaje de las representaciones socioculturales dominantes. En M. Cabral (ed.), Interdicciones: escrituras de la intersexualidad en castellano (pp. 51-70). Anarrés.

10. Lazzarotti Filho, A., Silva, A. M., y Mascarenhas, F. (2014). Transformaciones contemporáneas del campo académico científico de la educación física en Brasil: nuevos habitus, modus operandi y objetos de disputa. Movimento, 20, 9-20. https://doi.org/10.22456/1982-8918.48280

11. Magallanes, F., y Sadoski, V. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). Relaciones deportivas y transgénero [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev12933

12. Marozzi, J. A. (2019, 30 de septiembre-4 de octubre). Transición de género en niños y jóvenes. El cuestionamiento a la corporalidad hegemónica en la educación física [Ponencia]. 13° Congreso Argentino y 8° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev12935

13. Mauss, A. L. (1975). Social Problems as Social Movements. Lippincott.

14. Ministerio de Desarrollo Social. (2016). Corporalidades trans y abordaje integral. El caso de la Unidad Docente Asistencial Saint Bois. Ministerio de Desarrollo Social.

15. Miskolci, R. (2012). Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Autêntica.

16. Navarro, C. (2008). El estudio de las políticas públicas. Revista Jurídica Universidad Autónoma de Madrid, (17), 231-255. https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/view/6100

17. Parsons, W. (2007). Políticas públicas: una introducción a la teoría y a la práctica del análisis de políticas públicas. FLASCO.

18. Podestá, J. (2001). Problematización de las políticas públicas desde la óptica regional. Última Década, (15), 163-175. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56519

19. Preciado, P. B. (2008). Testo Yonqui. Espasa.

20. Scharagrodsky, P. (2019). Trans-formando el espacio educativo y deportivo. El caso de la comunidad trans en la capital argentina. En M. Scarnatto, y F. Marziani (comps.), Investigar en cuerpo, arte y comunicación. Perspectivas e intersecciones en la producción de conocimiento (pp. 231-256). Teseo Press.

21. Sembler, C. (2019). Políticas de la vulnerabilidad. Cuerpo y luchas sociales en la teoría social contemporánea. Athenea Digital, 19(3), 1-23. https://atheneadigital.net/article/view/v19-3-sembler

22. Sempol, D. (2013). De los baños a la calle. Historia del movimiento lésbico, gay, trans uruguayo (1984-2013). Editorial Sudamericana Uruguaya.

23. Serrano, J. L., Caminha, I. de O., y Gomes, I. S. (2019). Homens trans e atividade física: a construção do corpo masculino. Movimento, 25, 1-12. https://doi.org/10.22456/1982-8918.83494

24. Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C., y Varonne, F. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Ariel.

25. Sullivan, T., Thompson, K., Wright, R., Gross, G., y Spady, D. (1980). Social Problems: Divergent Perspectives. Wiley.

26. Vergueiro Simakawa, V. (2015). Por inflexões decoloniais de corpos e identidades de gênero inconformes: uma análise autoetnográfica da cisgeneridade como normatividade [tesis de maestría, Universidade Federal da Bahia]. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/19685

27. Vilodre Goellner, S. (2015). A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da educação física. En I. Wenets, M. S. Vione Schwengber, y P. Dornelles (orgs.), Educação física e gênero: desafios educacionais (pp. 23-44). Unijuí.

Published

2022-12-31

How to Cite

Salvatierra Acosta, F. E., Canon-Buitrago, E. A., & Teixeira Silveira, V. (2022). Scholarly production in Uruguay, Brazil and Argentina on the experiences of transgender population in physical education. Educación Física Y Deporte, 41(2), 153–177. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e345502

Issue

Section

Research articles