Analysis of Military Students’ Performance in Aquatic Tests Using K-means and Decision Trees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e359983

Keywords:

classification algorithms, supervised methods, unsupervised methods, military swimming, student performance, physical performance in water

Abstract

This study aimed to categorize the factors influencing the evaluation of aquatic physical tests among 625 students (537 men and 88 women) who completed the swimming portion of the Military Management and Training Technology program at a military academy in Colombia. Supervised and unsupervised data analysis methods were employed for classification purposes. Evaluations were carried out at three different times and included three tests: static apnea, dynamic apnea, and a 100-meter front crawl. Classification allowed us to predict final module performance based on percentages obtained in Level 1 tests. These algorithms enabled us to identify performance patterns within groups and develop training strategy tools for future students.

|Abstract
= 149 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 36 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica María Romero Parra, Escuela Militar de Suboficiales «Sargento Inocencio Chincá»

Master's Degree in Education and Teaching. Professor in the Military Training and Management Technology Program at the “Sargento Inocencio Chincá” Military School, Colombia. Email: angelicaromeroparra84@cedoc.edu.co

Carlos Julio Pulido Sánchez, Escuela Militar de Suboficiales «Sargento Inocencio Chincá»

Specialist in Pedagogy and Teaching. Professor in the Public Management Technology program at the “Sargento Inocencio Chincᔨ Military School, Colombia. Email: pulidosanchez@cedoc.edu.co

Alexander Arenas Gutiérrez, Piscícola Botero

Business Administrator. Project consultant, designer of programs and tools for information control and management, Piscícola Botero, Colombia. Email: aarenas1971@hotmail.com

John Fabio Aguilar Sánchez, Universidad Militar Nueva Granada

Master's degree in Astronomy. Member of the PACMAN research group (Academic Prospects and Multidisciplinary Sciences Applied to New Technology), specializing in data science, astronomy, and mathematics. Professor at the Faculty of Basic and Applied Sciences, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia. Email: john.aguilar@unimilitar.edu.co

Cyndi Julieth Ospina Garcia, Universidad Militar Nueva Granada

Master's degree in Economics. Member of the PACMAN research group (Academic Prospects and Multidisciplinary Sciences Applied to New Technology), specializing in statistics, economics, and education. Professor at the Faculty of Basic and Applied Sciences, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia. Email: cyndi.ospina@unimilitar.edu.co

María Isabel Romero Rodríguez, Universidad Militar Nueva Granada

PhD in Mathematics. Professor at the Faculty of Basic and Applied Sciences, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia. Email: maria.romeror@unimilitar.edu.co

References

1. Álvarez Sierra, S. (2023). Metodología didáctica para el aprendizaje y desarrollo técnico de la apnea deportiva [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. https://hdl.handle.net/10495/38614

2. Becker, B. E. (2009). Aquatic Therapy: Scientific Foundations and Clinical Rehabilitation Applications. PM&R, 1(9), 859-872. https://doi.org/10.1016/j.pmrj.2009.05.017

3. Chavarría-Calderón, R. A. (2024). La importancia del desarrollo de las habilidades acuáticas en el guardiamarina dentro de su formación para Oficial de Marina. REICOMUNICAR, 7(14), 529-544. https://www.reicomunicar.journalgestar.org/index.php/reicomunicar/article/view/328

4. Coral Apolo, G., Rubio Villalba, T. F., Burbano Benavides, M. A., y Yar Saavedra, R. L. (2017). Diferencias biomecánicas en natación utilitaria: estudio en deportistas principiantes y de alto rendimiento. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 219-227. http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v36n2/ibi17217.pdf

5. Directiva Permanente n.°111 de 2022. [Ministerio de Defensa Nacional]. Lineamientos para el acondicionamiento físico del personal del Ejército Nacional. 24 de junio de 2022. https://mindefensa.primo.exlibrisgroup.com/permalink/57MDN_INST/19u7a5o/alma991251309907231

6. Directiva Permanente n.°3 de 2019. [Ministerio de Defensa Nacional]. Lineamientos para la definición de la Política de Tratamiento de Datos Personales en el Ministerio de Defensa Nacional. 23 de enero de 2019. https://www.armada.mil.co/sites/default/files/normograma_arc/telematica/DP%2003%20de%202019%20PROTECCI%C3%93N%20DATOS%20PERSONALES%20MDN.pdf

7. Ejército Nacional de Colombia. (2017). Manual fundamental de referencia del Ejército. MFRE 7-0 Desarrollo de líderes y entrenamiento de unidades. Centro de Doctrina del Ejército Nacional de Colombia. https://www.ejercito.mil.co/mfre-7-0-desarrollo-de-lideres-y-entrenamiento-de-unidades/

8. Escuela Militar de Suboficiales «Sargento Inocencio Chincá». (s. f.). Malla curricular TEM. https://www.emsub.mil.co/malla-curricular-tem/

9. Escuela Militar de Suboficiales «Sargento Inocencio Chincá». (s. f.). Tecnología en entrenamiento y gestión militar. https://www.emsub.mil.co/tecnologia-en-entrenamiento--y--gestion--militar/

10. Franco-Árcega, A., Sobrevilla-Sólis, V. I., Gutiérrez-Sánchez, M. J., García-Islas, L. H., Suárez-Navarrete, A., y Rueda-Soriano, E. (2021). Sistema de enseñanza para la técnica de agrupamiento k-means. PÄDI Boletín Científico de Ciencias Básicas E Ingenierías del ICBI, 9(Especial), 53-58. https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7384

11. García Roque, L. J., y Chagua Ríos, P. J. (2021). La natación de combate y la formación militar de los cadetes de cuarto año de Infantería de la Escuela Militar de Chorrillos Coronel Francisco Bolognesi, 2021 [Trabajo de grado, Escuela Militar de Chorrillos Coronel Francisco Bolognesi]. https://repositorio.escuelamilitar.edu.pe/handle/EMCH/922

12. Guerrero López, L. (2019). Participación de las Fuerzas Militares de Colombia en operaciones de mantenimiento de paz 2019-2023. Revista Científica General José María Córdova, 17(25), 5-24. https://doi.org/10.21830/19006586.355

13. Hastie, T., Tibshirani, R., y Friedman, J. (2013). The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-21606-5

14. Jain, A. K., y Dubes, R. C. (1988). Algorithms for Clustering Data. Pearson.

15. James, G., Witten, D., Hastie, T., Tibshirani, R., y Taylor, J. (2023). An Introduction to Statistical Learning. With Applications in Python. Springer.

16. Kostoulas, I., Kounalakis, S., Toubekis, A., Kaniadakis, A., Karagiannis, A., Mavraganis, D., Karatrantou, K., y Gerodimos, V. (2019). The Effect of a Combat Swimming Training Program on Swimming Performance. Proceedings, 25(1), 6. https://doi.org/10.3390/proceedings2019025006

17. Kyröläinen, H., Pihlainen, K., Vaara, J. P., Ojanen, T., y Santtila, M. (2018). Optimising Training Adaptations and Performance in Military Environment. Journal Of Science and Medicine In Sport, 21(11), 1131-1138. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2017.11.019

18. Ley Estatutaria 1581 de 2012. [Congreso de la República de Colombia]. Por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. D. O. 48587. 18 de octubre de 2012.

19. Martinescu-Bădălan, F. (2019). Study on the Importance of Land-Centered Training for the Freestyle Swimming Technique for Military Students. International Conference Knowledge-Based Organization, 25(2), 276-282. https://doi.org/10.2478/kbo-2019-0094

20. Medina-Hoyos, L. A., Prieto-Mondragón, L. P., y Sanjuanelo, D. (2020). Capacidades físicas en personal de salvamento acuático en Bogotá, D.C. Actividad Física y Deporte, 6(2), 42-59. https://doi.org/10.31910/rdafd.v6.n2.2020.1568

21. Ministerio de Defensa Nacional. (2021a). Política de seguridad, defensa y convivencia ciudadana. Garantías para la vida y la paz 2022-2026. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=30046907

22. Ministerio de Defensa Nacional. (2021b). Política de Educación para la Fuerza Pública (PEFuP) 2021-2026: hacia una educación diferencial y de calidad. https://esici.edu.co/wp-content/uploads/2024/08/Politica-de-Educacion-de-la-Fuerza-Publica-1.pdf

23. Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1783/articles-415271_documento.pdf

24. Navarro, R. E. (2016). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE Revista Iberoamericana Sobre Calidad Eficacia y Cambio En Educación, 1(2), 1-15. https://doi.org/10.15366/reice2003.1.2.007

25. Needham-Beck, S. C., Maroni, T. D., Walker, F. S., Vine, C. A., Moore, D., Draper, J., Alexander, B., Myers, S. D., y Blacker, S. D. (2024). Development of an Evidence-Based Swimming Representative Military Task to Assess Swimming Competency in the British Army. Work, 79(4), 1773-1784. https://doi.org/10.3233/WOR-230256

26. Nindl, B. C., and Sharp, M. A. (2015). Third International Congress on Soldiers' Physical Performance: Translating State-of-the-Science Soldier Research for Operational Utility. Journal of Strength and Conditioning Research, 29, S1-S3. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001157

27. Nindl, B. C., Williams, T. J., Deuster, P. A., Butler, N. L., y Jones, B. H. (2013). Strategies for optimizing military physical readiness and preventing musculoskeletal injuries in the 21st century. U.S. Army Medical Deparment Journal, 5-23. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24146239/

28. Pedregosa, F., Varoquaux, G., Gramfort, A., Michel, V., Thirion, B., Grisel, O., Blondel, M., Prettenhofer, P., Weiss, R., Dubourg, V. , Vanderplas, V., Passos, A., Cournapeau, D., Brucher, M., Perrot, M., y Duchesnay. E. (2011). Scikit-learn: Machine Learning in Python. Journal Of Machine Learning Research, 12, 2825-2830. https://inria.hal.science/hal-00650905v1

29. Perdomo-Becerra, K. S., Pérez-Cuesta, J. S., Ramírez-Hernández, G., y Umbarila-Espinosa, L. M. (2023). Protocolo de prueba física en agua en la Escuela Militar de Cadetes. Brújula, 11(22), 67-86. https://doi.org/10.21830/23460628.149

30. Plaza Escandón, H. D., y Acosta Reyes, J. J. (2023). Pedagogía de la natación. Ciencia Latina Internacional. https://doi.org/10.37811/cli_w1001

31. Python Software Foundation. (2023). Python (versión 3.11) [Programa de computación]. https://www.python.org/

32. Santtila, M., Pihlainen, K., Viskari, J., y Kyröläinen, H. (2015). Optimal Physical Training During Military Basic Training Period. Journal of Strength and Conditioning Research, 29, S154-S157. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001035

33. Stemm, J. D., y Jacobson, B. H. (2007). Comparison of Land- and Aquatic-Based Plyometric Training on Vertical Jump Performance. The Journal of Strength and Conditioning Research, 21, 568-571. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17530969/

34. Szivak, T. K., y Kraemer, W. J. (2015). Physiological Readiness and Resilience: Pillars of Military Preparedness. The Journal of Strength and Conditioning Research, 29, S34-S39. https://doi.org/10.1519/jsc.0000000000001073

35. Tinto, V. (2012). Enhancing Student Success: Taking the Classroom Success Seriously. The International Journal Of The First Year In Higher Education, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.5204/intjfyhe.v3i1.119

36. Torrebadella-Flix, X. (2023). Aprender a nadar: cómo empezó la natación en España 1807-1870 (parte 1). Educación Física y Deporte, 42(2), 31-84. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e352683

37. Unidad Nacional para la Gestión del Riesgo de Desastres [UNGRD]. (2025). Informe de gestión. Vigencia 2024. https://portal.gestiondelriesgo.gov.co/Paginas/Informe-de-gestion.aspx

Published

2024-12-30

How to Cite

Romero Parra, A. M., Pulido Sánchez, C. J., Arenas Gutiérrez, A., Aguilar Sánchez, J. F., Ospina Garcia, C. J., & Romero Rodríguez, M. I. (2024). Analysis of Military Students’ Performance in Aquatic Tests Using K-means and Decision Trees . Educación Física Y Deporte, 43(2), 71–102. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e359983

Issue

Section

Research articles