Plan for Teaching Inclusive Physical Education in the Second Grade
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e344242Keywords:
Inclusive classroom, physical education, evaluation, didactic model, special educational needsAbstract
Inclusion in education is the logical development of a principle ensuring the right to education for all people, especially those excluded because of their special conditions. This study aimed to describe how a teaching model of physical education for children with special educational needs was developed in a Colombian educational institution. A qualitative approach study was designed within the framework of a participatory action research. A four-phase process was determined: diagnosis, design of the inclusive teaching model, implementation of the teaching units and evaluation of the process. First, the concepts of integration and inclusion are analyzed and their relevance in responding to diversity is highlighted. Then, the experience of developing the inclusive educational attention plan is described and conclusions are drawn.
Downloads
References
1. Canales García, M. (2013). Modelos didácticos, enfoques de aprendizaje y rendimiento del alumnado de primaria [Tesis de pregrado, Universidad de Cantabria]. http://hdl.handle.net/10902/2897
2. Decreto 470 de 2007. [Alcaldía Mayor de Bogotá]. Por el cual se adopta la Política Pública de Discapacidad para el Distrito Capital. 12 de octubre de 2007.
3. Decreto 366 de 2009. [Ministerio de Educación Nacional]. Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o con talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. 9 de febrero de 2009.
4. García Cabo, M. (2017). Educación inclusiva: síndrome de Down, uno más en el aula de educación primaria [Tesis de pregrado, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/4774
5. Gómez Cambronero, T. (2012). La integración de alumnos con síndrome de Down como método de normalización [Tesis de pregrado, Universidad Internacional de la Rioja] https://reunir.unir.net/handle/123456789/191
6. Gil, C. (2016). El esquema corporal en educación infantil. Una propuesta de intervención. Universidad de la Rioja.
7. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2013). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
8. Hurtado Lozano, L.T., y Agudelo Martínez, M. A. (2014). Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Colombia. CES Movimiento y Salud, 2(1), 45-55. https://revistas.ces.edu.co/index.php/movimientoysalud/article/view/2971
9. Kemmis, S., y Mac Taggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.
10. Latorre, A. (2007). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
11. Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. 8 de febrero de 1994. D. O. 41214.
12. Ley 361 de 1997. Por la cual se establecen mecanismos de integración social de las personas con limitación y se dictan otras disposiciones. 11 de febrero de 1997. D. O. 42978.
13. Lynch, J. (2000). Inclusion in Education: The Participation of Disabled Learners. World Education Forum. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000123486
14. Medina Rivilla, A., y Salvador Mata, F. (2009). Didáctica general. Pearson Educación.
15. Ministerio de Educación Nacional. (2010). Orientaciones Pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf
16. Papalia, D. E., Feldman, R. D., y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano. McGraw Hill Education.
17. Prieto Jiménez, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación, 6(10), 325-345. https://forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/163
18. Rodríguez Gómez, D., y Valldeoriola Roquet, J. (2009). Metodología de la investigación. Universitat Oberta de Catalunya.
19. Sacker García, J., y Bernal Martínez, M. P. (2013). Pedagogía desarrollista en la práctica del docente de Ciencias Económicas de la Universidad de la Costa. Económicas CUC, 34(1), 55-84. https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/economicascuc/article/view/577
20. Sanahuja Ribés, A. (2017). Diferenciación pedagógica y participación democrática en el aula inclusiva: estudio de casos múltiples [Tesis doctoral, Universitat Jaume]. http://hdl.handle.net/10803/405341
21. Sarasa-Rodanés, O. (2016). Síndrome de Down y su integración en las clases de Educación Física [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3983
22. Schunk, D. H. (2012). Teorías del aprendizaje. Pearson Educación.
23. Serna Mejía, A. (1985). El método didáctico. Educación Física y Deporte, 7(1-2), 42-66. https://hdl.handle.net/10495/9928
24. Viloria Carrillo, M. E. (2016). La integración escolar del alumnado con necesidades educativas especiales en el municipio Caroní de Venezuela [Tesis doctoral, Universidad de Girona]. http://hdl.handle.net/10803/394056
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Javier Augusto Núñez Cruz, Martha Paola Camargo Saavedra, Jorge Hernán Fitzgerald Uribe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

