Fernando Charry Lara: Modern Poet and Critic
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.12989Keywords:
Charry Lara, Fernando, colombian poetry, literary criticismAbstract
This paper analyzes the articles and reviews by Fernando Charry Lara to clarify how his points of view on the nature and function of modern poetry were built as well as his ideas about the composition of the poem, the relationship between individual expression and the conscious construction of the work, the language of poetry and the tasks of the modern poet. Charry structured those ideas by means of reading and discussing the critical work of other contemporary poets such as Paul Valéry, T. S. Eliot, Luis Cernuda and Octavio Paz, in the context of debates about modernism, the Piedracielismo movement and poetry in the mid-20th century in Colombia.
Downloads
References
Cernuda, Luis. (1994a). Obras completas. Vol. II: “Prosa I”, Derek Harris y Luis Maristany (eds.). Madrid: Siruela.
---. (1994b). Obras completas. Vol. III: “Prosa II”, Derek Harris y Luis Maristany (eds.). Madrid: Siruela.
Charry Lara, Fernando. (1940a). “Tomás Vargas Osorio”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 11 de agosto, 2.
---. (1940b). “Los poemas de T. S. Eliot”. Revista de las Indias, XVII(22), 472-474.
---. (1941a). “Introducción a Neruda”. Revista de las Indias, X(30), 130-133.
---. (1941b). “Ellas, los días y las nubes, de Eduardo Carranza”. Revista de las Indias, XII(36), 129-131.
---. (1941c). “Realidad y sueño de la poesía”. Generación (El Colombiano), 4 de febrero, 7.
---. (1941d). “Los cuadernos de Malte Laurids Brigge”. Revista de las Indias, X(31), 288-289.
---. (1942). “Valéry en la polémica por la poesía”. Revista de las Indias, XII(37), 278-281.
---. (1943). “Polémica imposible”. Revista de las Indias, 49, 276-278.
---. (1945). “Presentación y defensa de los post-piedracielistas”. Sábado, 79, 13 de enero, 4a.
---. (1946). “Poesías de Aurelio Arturo”. Revista de las Indias, 85, 143-148.
---. (1947a). “La poesía neorromántica de Vicente Aleixandre”. Cuatro poetas del siglo xx. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 12-36.
---. (1947b). “Vida y poesía de T. S. Eliot”. Lecturas dominicales (El Tiem-po), 27 de julio, 1 y 4.
---. (1947c). “Examen de la poesía”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 14 de septiembre, 1.
---. (1947d). “Espadas como labios”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 21 de diciembre, 3.
---. (1948a) “Un poeta y su generación”. El Espectador, 3 de octubre, 5.
---. (1948b). “Poética de Paul Valéry”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 26 de septiembre, 2.
---. (1948c). “Los nuevos poetas colombianos”. El Espectador, 22 de febrero, 5.
---. (1948d). “Luis Cernuda, un poeta de la soledad”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 28 de marzo, 1 y 4.
---. (1949). “El último libro de Luis Cernuda. El profundo romanticismo”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 20 de marzo, 4.
---. (1957). “Tres poetas mexicanos”. Mito, 2(10), 244-262.
---. (1962). “Sentido del modernismo en Colombia”. Lecturas dominicales (El Tiempo), 1 de abril, 5.
---. (1967). “Rubén Darío en Oxford”. Eco, 14(6), 663-667.
---. (1968). “Recordación de Apollinaire”. Eco, 18(1), 98-113.
---. (1975). Lector de poesía. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
---. (1977). “León de Greiff: la creación de un lenguaje”. Eco, XXXI(188), 181-192.
---. (1979). “Poesía colombiana del siglo xx”. Eco, XXXV(4), 337-389.
---. (1983). “Eduardo Carranza en la poesía colombiana”. Eco, XLIII(6), 561-579.
---. (1985). Poesía y poetas colombianos. Bogotá: Procultura.
---. (2005). Lector de poesía y otros ensayos inéditos. Bogotá: Random House Mondadori.
Eliot, T. S. (1944). Los poetas metafísicos y otros ensayos sobre teatro y religión. Tomo I. Buenos Aires: Emecé.
--- (1976). The sacred wood. Essays on poetry and criticism. Londres: Methuen.
Gutiérrez Girardot, Rafael. (1984). “Poesía y crítica literaria en Fernando Charry Lara”. Revista Iberoamericana, 50(128-129), 839-852.
Jiménez, David. (2002). Poesía y canon: los poetas como críticos en la formación del canon en la poesía moderna en Colombia. Bogotá: Norma.
Paz, Octavio. (1972). El arco y la lira. México: Fondo de Cultura Económica.
---. (1988). Primeras letras (1931-1943). México: Vuelta.
---. (1991). Cuadrivio. Barcelona: Seix Barral.
Valéry, Paul. (1998). Teoría poética y estética. Madrid: Visor.Patricia Trujillo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.