Following Macondo’s traces: archive, memory, and history in José Alejandro Restrepo’s Musa paradisiaca

Authors

  • María del Rosario Acosta López DePaul University, Chicago

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a03

Keywords:

José Alejandro Restrepo, Musa paradisiaca, unforgettable, myth, history

Abstract

This paper proposes a philosophical approach to José Alejandro Restrepo’s art installation, Musa paradisíaca. My reading intends to emphasize how each of the three stages of the most recent installation of the work in FLORA (2016) represents a destabilization of our conceptions of archive, memory, and history, respectively. By doing so, I argue, Musa gives birth to a series of grammars that allow to inscribe as unforgettable the kind of violence the work attempts to denounce. Thus, the work inaugurates a form of remembrance that is able to preserve both the kind of forgetfulness that pervades the history of violence in Colombia, together with the way in which this erasure constitutes, paradoxically, a stubborn form of survival. I am interested in exploring the political significance of this form of remembrance, and to inquire how Musa, in its multiple repetitions, from 1996 to the present, somehow performs the kind of displacements that it, in turn, is each time seeking to denounce. How, therefore, in its own inaugural forms of representation, the work is capable of insisting both on the irresolvable character of what it denounces, as well as on the di culties that surround the very act of rendering this denunciation audible.

|Abstract
= 300 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 35 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 6 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María del Rosario Acosta López, DePaul University, Chicago

Profesora Asociada Departamento de Filosofía DePaul University, Chicago

References

Acosta López, M. R. & Grupo Ley y Violencia. (Eds.). (2016). Memoria y Arte en Colombia: Resistencias al Olvido. Bogotá: Universidad de los Andes.

Acosta López, M. R. (2014). Arte y memoria de lo inolvidable: fragilidad y resistencia. En J. Domínguez et al. (Eds.), El arte y la fragilidad de la memoria (pp. 41–62). Medellín: Sílaba editores.

Acosta López, M. R. (2017). Hacia una gramática del silencio. Benjamin y Felman. En C. Gamboa & M. V. Uribe. (Eds.), Los silencios de la guerra (pp. 85–116). Bogotá: Siglo XXI editores.

Acosta López, M. R. (2018a [en prensa]). One Hundred Years of Forgotteness: Aesth–Ethics of Memory in Latin America. Philosophical Readings (número especial Philosophy in Colombia) 10(2).

Acosta López, M. R. (2018b). Gramáticas de la escucha: decolonizar la historia y la memoria. En M. Moraña. (Ed.), Sujeto, descolonización, transmodernidad (pp. 159-180). Debates filosóficos latinoamericanos, Frankfurt/Madrid: Iberoamericana/Vervuert.

Arango Z., C. (1981). Sobrevivientes de las bananeras. Bogotá: Editorial Colombia Nueva.

Arendt, H. (1967). The Origins of Totalitarianism. New York: Harcourt.

Benjamin, W. (1999). Ensayos escogidos. México: Coyoacán.

Benjamin, W. (2009). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: LOM.

Cortés Vargas, C. (1979). Los sucesos de las bananeras. Bogotá: Editorial Desarrollo.

Derrida, J. (1995). Archive Fever. Chicago: The University of Chicago Press.

Gaitán Ayala, J. E. (1997). 1928 La masacre de las Bananeras. Bogotá: Editorial Cometa De Papel.

García Márquez, G. (1984). Cien años de soledad. Bogotá: Editorial Oveja Negra.

García Márquez, G. (2018). La soledad de America Latina. Estocolmo: Nobel Media AB 2014. Recuperado de http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/ literature/laureates/1982/marquez-lecture-sp.html

LeGrand, C. (1983). Campesinos y asalariados en la zona bananera de Santa Marta (1900–1935). Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 11, 235–250.

Palacios, M. & Safford, F. (2002) Colombia: país fragmentado, sociedad dividida: su historia. Bogotá: Norma.

Restrepo, J. A. (1997). Musa paradisiaca. Bogotá: Banco de la República.

Restrepo, J. A. et al. (2016). Musa paradisiaca. Bogotá: Fundación FLORA ars+natura.

Uribe, A. (2010). ¿Pueden los hechos históricos resistirse a la mendacidad? Sobre la matanza de las bananeras. Revista Co–herencia , 7(13), 43–67.

White, J. (1978). Historia de una ignominia: la United Fruit Co. en Colombia. Bogotá: Editorial Presencia.

Published

2018-07-31

How to Cite

Acosta López, M. del R. (2018). Following Macondo’s traces: archive, memory, and history in José Alejandro Restrepo’s Musa paradisiaca. Estudios De Filosofía, (58), 41–64. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a03

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.