Discourse Analysis of Gustavo Petro on the Colombian Press. An Eristic Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.espo.n72a07

Keywords:

Discourse Analysis, Public Opinion, Journalism, Political Conflict, Colombia

Abstract

This article investigates the relationship between the current Colombian presidential discourse and the information and opinion sectors in the country, presenting it as an “eristic relationship” that follows its own rules of the game and that shows specific functions in the democratic system. The methodological approach is the Discourse analysis from an interpretive perspective, through the study of two public scenes: an oratory intervention at the Simón Bolívar awards ceremony (2022) and an interview given to Cambio magazine (2023). The results show two strategies constructed by the presidential statement in reaction to what it considers attacks by the power groups that control these media: metadiscursivity in the key of struggle for truthful information and the construction of the discourse object “journalistic story” as a tool for verbal combat. It is concluded that the introduction of a conflictual model between journalism and national government is where the President most clearly crystallizes his effort to reject links with sectors and practices of the most traditional political power, an issue that is displaced by the spectacularization of the dispute.

|Abstract
= 832 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 87 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 75 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giohanny Olave Arias, Universidad Industrial de Santander

Giohanny Olave has a doctorate in linguistics from the Universidad de Buenos Aires; master's degree in Education from the Universidad Nacional de La Plata, Argentina, and master's degree in linguistics from the Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Currently, he is a full-time professor at the Industrial University of Santander and a professor in national and international master's and doctoral degrees in language sciences. Senior Researcher in the areas of Discourse Analysis, Rhetoric and Linguistic Education. Member of the research groups Glotta (Universidad Industrial de Santander, category B) and Language and Education Studies (Universidad Tecnológica de Pereira, category A1). His recent books are: La dimensión pol´ítica del lenguaje. Introducción a la Glotopolítica (Ediciones UIS, 2024); El discurso de las Farc-Ep. Identidad guerrillera y lucha armada en Colombia (Ediciones UIS, 2022); Análisis del discurso político: combates verbales de Gustavo Petro (Ediciones UIS, 2022). Publications availables: https://uis.academia.edu/GiohannyOlave?from_navbar=true

References

(1) Ädel, Anneli. (2006). Metadiscourse in L1 and L2 English. John Benjamins. https://doi.org/10.1075/scl.24

(2) Apothéloz, Denis et Reichler-Béguelin, Marie-Jose. (1995). Construction de la référence et stratégies de designation. En: Berrendoner, Alain et Reichler-Béguelin, Marie-Jose (eds.). Du sintagma nominal aux objets-de-discours (pp. 227-271). Université de Neuchâtel. https://doi.org/10.26034/tranel.1995.2643

(3) Cambio. (12 de marzo de 2023). «No lo crié, esa es la realidad»: Gustavo Petro sobre su hijo Nicolás. Entrevista exclusiva. [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=2hykcaTyEDE&ab_channel=CAMBIO

(4) Cambio. (2023, marzo 11). Habla el presidente Gustavo Petro. https://cambiocolombia.com/poder/habla-el-presidente-gustavo-petro

(5) Cañizález, Andrés. (2023, abril 19). Petro está colocando a los medios de prensa en un ring de boxeo. Diario de Cuba. https://diariodecuba.com/internacional/1681916737_46544.html

(6) Cañizález, Andrés y Lugo, Jairo. (2007). Telesur: Estrategia geopolítica con fines integracionistas. CONfines de relaciones internacionales y ciencia política, 3 (6), pp. 53-64.

(7) Casero Ripollés, Andreu. (2008). Modelos de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación constante. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, pp. 111-128.

(8) Castells, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Alianza.

(9) Castillo, Ángela y Silva, Ronald. (2018). 20 años de la abolición de la tarjeta profesional para periodistas en Colombia: periodismo ¿oficio o profesión? https://doi.org/10.48713/10336_18220

(10) Cavalcante, Mônica Magalhães. (2022). Referenciaçao. Em: Cavalcante, Mônica Magalhães e Brito, Mariza Angélica Paiva (eds.). Linguística textual. Conceitos e aplicações (pp. 269-330). Pontes.

(11) Cortés, Carlos. (2022, abril 3). El periodismo por Petro. La Silla Vacía. https://www.lasillavacia.com/opinion/el-periodismo-por-petro/

(12) Dagnino, Evelina. (2001). Cultura, ciudadanía y democracia. Los discursos y prácticas cambiantes de la izquierda latinoamericana. En: Escobar, Arturo; Álvarez, Sonia y Dagnino, Evelina (eds.). Política cultural y cultura política, una nueva mirada sobre los movimientos sociales latinoamericanos (pp. 113-130). Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

(13) Díaz, Heidy Milena. (2015). Gustavo Petro: entre medios y política. El poder de la representación de los discursos mediáticos. (Tesis inédita de pregrado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, D. C.

(14) Duarte Sandoval, Laura. (2023, febrero 1.°). Trinando mando. El Espectador. https://www.pressreader.com/colombia/el-espectador/20230201/281496460427508

(15) Fuentes, Yeimi y Avilán, Juan Camilo. (2024). Análisis de los sesgos ideológicos en la cobertura de la Revista Semana sobre el Gobierno de Gustavo Petro. (Tesis inédita de pregrado). Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, D. C.

(16) Fundación para la Libertad de Prensa (FLIP). (2025). Sitio web. Filtro de búsqueda «Petro». https://flip.org.co/busqueda-y-resultados?value=PETRO

(17) García Negroni, María Martha. (2018). Argumentación y puntos de vista evidenciales citativos: Acerca de la negación metadiscursiva en el discurso político. Oralia, 21 (2), pp. 223-242. https://doi.org/10.25115/oralia.v21i2.6715

(18) Gaudichaud, Frank; Webber, Jeffery y Modonesi, Massimo. (2019). Los gobiernos progresistas latinoamericanos del siglo XXI. Ensayos de interpretación histórica. UNAM.

(19) Gerstlé, Jacques. (2005). La comunicación política. LOM.

(20) Gómez, Ava y Ramos, Juan. (2015). Medios Comunitarios en Bogotá. Indignación en tiempos de cólera. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1 (2), pp. 149-168. https://doi.org/10.15304/ricd.1.2.2668

(21) Hyland, Ken (2005). Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. Continuum.

(22) Infobae. (2022, octubre 21). Gustavo Petro compartió una entrevista de Rafael Correa que intimida a medios de comunicación colombianos. https://www.infobae.com/america/colombia/2022/10/21/gustavo-petro-compartio-una-entrevista-de-rafael-correa-que-intimida-a-medios-de-comunicacion-colombianos/

(23) Koch, Ingedore Grunfeld Villaça. (2014). As tramas do texto. Contexto.

(24) Koch, Ingedore Grunfeld Villaça. (2021). A construção de objetos-de-discurso. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 2 (1), pp. 7-20. https://doi.org/10.35956/v.2.n1.2002.p.7-20

(25) La Silla Vacía. (2024, diciembre 20). Petro critica artículo de La Silla y estigmatiza al medio. https://www.lasillavacia.com/en-vivo/petro-critica-articulo-de-la-silla-y-estigmatiza-al-medio/

(26) León, Juanita. (2023, abril 4). Sin Uribe, Petro encuentra en los medios el culpable que necesita. La Silla Vacía. https://www.lasillavacia.com/silla-nacional/sin-uribe-petro-encuentra-en-los-medios-el-culpable-que-necesita/

(27) López Bueno, Sofía. (2022, octubre 6). ¿«Tuitero» o Presidente?: el debate sobre las opiniones de Petro. El País. https://www.elpais.com.co/contenido-premium/tuitero-o-presidente-el-debate-sobre-las-opiniones-de-petro.html

(28) Maingueneau, Dominique. (2014). Discours et Analyse du discours. Introduction. Armand Colin.

(29) Mondada, Lorenza et Dubois, Danièle. (1995). Construction des objets de discours et catégorisation: une approche des processus de référenciation. En: Berrendoner, Alain et Reichler-Béguelin, Marie-Jose (eds.). Du sintagma nominal aux objets-de-discours (pp. 273-302). Université de Neuchâtel. https://doi.org/10.26034/tranel.1995.2644

(30) Mouffe, Chantal. (2021). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Fondo de Cultura Económica.

(31) Narvaja de Arnoux, Elvira. (2011). El objeto «socialismo» en el discurso político de Hugo Chávez. En: Arroyo, Gustavo y Matienzo, Teresita (comps.). La argumentación (pp. 41-75). Prometeo.

(32) Narvaja de Arnoux, Elvira. (2019). El Análisis del discurso como campo académico y práctica interpretativa. En: Londoño, Óscar Iván y Olave, Giohanny (coords.). Métodos de análisis del discurso (pp. 17-38). Ediciones de la U.

(33) Niño, Ludwing. (2024). Consenso y encuadre noticioso en hechos de gobierno: ¿El periódico El Tiempo alimentó un disenso entre Gustavo Petro y su ministro de Educación, Alejandro Gaviria? (Tesis inédita de pregrado). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, D. C.

(34) Olave, Giohanny. (2019). Análisis del discurso en disputas públicas. Retorno a la Erística. UIS.

(35) Olave, Giohanny; Duarte, Johan; Moncayo, Jerónimo y Acosta, Cristian. (2022). Análisis del discurso político: combates verbales de Gustavo Petro. UIS.

(36) Palacio, Jonathan. (2024). La imagen de Gustavo Petro en las portadas de la Revista Semana durante la campaña presidencial 2021-2022. (Tesis inédita de pregrado). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, D. C.

(37) Pêcheux, Michel. (2016). Las verdades evidentes. Centro Cultural de la Cooperación.

(38) Petro Urrego, Gustavo. (2022, noviembre 16). Palabras del Presidente Gustavo Petro en la entrega de los premios de Periodismo Simón Bolívar [versión oficial escrita]. Presidencia de la República de Colombia. https://www.presidencia.gov.co/prensa/Paginas/Palabras-del-Presidente-Gustavo-Petro-en-la-entrega-de-los-premios-de-Perio-221116.aspx

(39) Presidencia de la República-Colombia. (16 de noviembre 2022). Presidente Petro en la entrega del Premio Nacional de Periodismo Simón Bolívar 2022 - 16/nov/2022. [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/embed/F2pJkUE9JmM?rel=0

(40) Rincón, Omar. (2024, julio 7). Petro en los medios, ¿y el país? Razón Pública. https://razonpublica.com/petro-los-medios-pais/

(41) Saavedra, Ana María. (2023, febrero 13). Petro el tuitero vs. medios de comunicación. Diálogo Político. https://dialogopolitico.org/agenda/petro-tuitero-vs-medios

(42) Sitri, Frédérique. (2006). La construction des objets de discours à la lumière de la thématisation: les constituants thématiques multiples. Linx, 55. https://doi.org/10.4000/linx.396

(43) Ulloa, Alejandro. (2025). La comunicación fallida: la lucha por la hegemonía política y la hegemonía mediática, durante el «gobierno del cambio». Revista Boletín REDIPE, 14 (2), pp. 35-60. https://doi.org/10.36260/73g0xz13

(44) Uribe Rincón, Catalina. (2024). Petro, medios y desconfianza sistemática. En: Bruzzone, Daiana; Ricaurte, Paola y Rincón, Omar (eds.). Más derechos, menos derechas. Acerca de la comunicación y la democracia en América Latina (pp. 151-184). Clacso.

(45) Vande, William. (1985). Some Exploratory Discourse on Metadiscourse. College Composition and Communication, 36 (1), pp. 82-93. https://doi.org/10.58680/ccc198511781

(46) Vargas, Emmanuel. (2022, junio 25). ¿Qué podrá esperar la prensa de Petro? La Silla Vacía. https://www.lasillavacia.com/red-de-expertos/red-de-ciencia-e-innovacion/que-podra-esperar-la-prensa-de-petro/

(47) Waisbord, Silvio. (2012). Democracy, Journalism and Latin American Populism. Journalism, 14, pp. 504-521. https://doi.org/10.1177/1464884912464178

(48) Zoppi-Fontana, Mónica. (2005). Identidades (in)formales. Contradicción, procesos de designación y de subjetivación en la diferencia. Revista Versión, 14, pp. 13-57.

Published

2025-04-15

How to Cite

Olave Arias, G. (2025). Discourse Analysis of Gustavo Petro on the Colombian Press. An Eristic Approach. Estudios Políticos, (72), 172–193. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n72a07

Issue

Section

General Section Articles