Educational Research and Social Justice. Analysis of the Matrix of Scientific Reason in Mexico and its Effects on the Administration of Justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.espo.n74a13

Keywords:

Social Justice, Social Interaction, Educational Research, Discourse, Social Rights, Mexico

Abstract

The article focuses on displacements and substitutions of educational research on the properties of social justice during Mexico’s political transition. It asks: on what conceptual, normative, ethical, onto-epistemic and affective references does educational research circulates to social justice? It is established that educational research associates social justice with knowledge and epistemic recognition, rather than with political operation. The matrix of reason for the educational research is studied from a political-discursive onto-epistemic logic, with a corpus of legal and scientific-educational discourses on the provision of social justice, between 1993 and 2024. It is concluded that the educational research points to the sufficiency and effectiveness to translate the pact on social justice into learning content, but does not analyze indicators of effects, nor attributes and parameters to recognize it. His notion of social justice expresses political properties, but does not problematize the hegemonic practices that legitimize interactions transformed into Rights. The study warns of the risk that values and practices of market justice circulate without change in Latin American transition processes.

|Abstract
= 92 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 20 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 6 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Octavio C. Juárez Némer, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Ciencias. Profesor-Investigador de la Universidad Pedagógica Nacional y miembro de Sistema Nacional de Investigadores, Nivel i, del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnología (CNHCYT), México.

https://scholar.google.com/citations?user=Chtt_vkAAAAJ&hl=en

References

(1) Agamben, Giorgio. (2013). Altísima Pobreza. Reglas monásticas y forma de vida. Adriana Hidalgo.

(2) Alaníz-Hernández, Claudia (2020). Atención y cuidado de la primera infancia en México: un reto para la equidad de género. Revista Internacional para la Justicia Social, 9 (2), pp. 131-149. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.007

(3) Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (Mejoredu). (2023). Principales hallazgos. En: Indicadores Nacionales de la Mejora Continua de la Educación en México. Cifras del ciclo escolar 2021-2022 (pp. 327-396). Gobierno de México.

(4) Della Rocca, Michael. (2008). Spinoza. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894583

(5) Foucault, Michel. (1973). Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Siglo XXI.

(6) Foucault, Michel. (2006). Seguridad, territorio, población. Fondo de Cultura Económica.

(7) Fraser, Nancy. (2000). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era «postsocialista». Newleftreviiews, 0. https://newleftreview.es/issues/0/articles/nancy-fraser-de-la-redistribution-al-reconocimiento-dilemas-de-la-justicia-en-la-era-postsocialista.pdf

(8) Hobbes, Thomas. (2005). Leviatán o la materia, forma y poder de la república eclesiástica y civil. Fondo de Cultura Económica.

(9) Honneth, Axel. (1997). La lucha por el reconocimiento. Grijalbo-Mondadori.

(10) Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2025, agosto 13). Pobreza multidimensional. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2025/pm/pm2025_08.pdf

(11) Laclau, Ernesto. (2000). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Nueva Visión.

(12) Laclau, Ernesto y Chantal Mouffe. (1987). Hegemonía y estrategias socialista. Fondo de Cultura Económica.

(13) Latour, Bruno. (2015). Reensamblar lo social. Manantial.

(14) México. Congreso. Ley General de Educación. (22 de marzo de 2017). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/abro/lge_1993/LGE_ref33_22mar17.pdf

(15) México. Congreso. Ley General de Educación. (7 de junio de 2024). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf

(16) México. Congreso. Ley General de Educación. (9 de abril de 2012). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/abro/lge_1993/LGE_ref24_09abr12.pdf?utm_source=chatgpt.com

(17) México. Congreso. Ley General de Educación. (9 de julio de 1993). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/abro/lge_1993/Ley_General_de_Educacion_1993-Abro.pdf

(18) Morales, Julio, Schissel, Jamie L. & López-Gopar, Mario. (2020). Translanguaging Approaches for English Language Instruction and Assessment in Oaxaca, Mexico. In Envisioning TESOL through a Translanguaging Lens (pp. 161-183). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47031-9_8

(19) Nussbaum, Martha (2002). Las capacidades de las mujeres y la justicia social. Género, justicia, desarrollo y derechos. Oxford University.

(20) Nussbaum, Martha. (2012). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Paidós.

(21) Organisation for Economic Co-operation and Development (OCDE). (2024a). Poverty Rate (Indicator). OCDE.

(22) Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2024b). Gross Pension Replacement Rates (Indicator). OECD.

(23) Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2024c). Social Institutions and Gender (Indicator). OECD.

(24) Organización delia las Naciones Unidas. Asamblea General. Resolución 2542 (XXIV). (11 de diciembre de 1969). Declaración sobre el progreso y el desarrollo en lo social. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/declaration-social-progress-and-development

(25) Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2011). Seguridad social para la justicia social y una globalización ejecutiva. OIT.

(26) Palti, Elías. (2021). Sobre la necesidad de la teoría de la ciencia Histórica. En: Koselleck, Reinhart. El Concepto de Estado y otros ensayos (pp. 33-58). Fondo de Cultura Económica.

(27) Plá, Sebastián. (2017). Historia y ciudadanía en el bachillerato mexicano: Una mirada desde la pedagogía por la justicia social. Diálogo Andino, 53. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200033

(28) Rawls, John. (1971). Teoría de la justicia social. Fondo de Cultura Económica.

(29) Rodríguez, César; Acosta, Angélica y Torres, Celina. (2020). Liderazgo directivo para la justicia social en contextos vulnerables: estudio de caso de directores escolares mexicanos. Perspectiva Educacional, 59 (2), pp. 4-26.‬‬ http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1025

(30) Sánchez-Corral Fernández, Elsa. (2021). Educar para la justicia social: Una apuesta desde el análisis interseccional para estudiantes de grupos privilegiados. RLEE, 51 (3). https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.3.399

(31) Sanz Ponce, J. Roberto y Serrano Sarmiento, Ángela. (2016). El desarrollo de capacidades en la educación. Una cuestión de justicia social. Sinéctica, 46. https://www.redalyc.org/pdf/998/99843455013.pdf

(32) Secretaría de Educación Pública (SEP). ‬(2010). Programa de escuelas de calidad. Gobierno Federal.

(33) Secretaría de Educación Pública (SEP). (2015, abril 26). Programa Escuela de Calidad. Gobierno Federal. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programas-escuelas-de-calidad

(34) Sennet, Richard. (2003). El respeto. Sobre la dignidad en un mundo de desiguales. Anagrama.

(35) Silva, Patricia et al. (2017). Educational Leadership for Social Justice in Costa Rica, Mexico, and Spain. Journal of Educational Administration, 55 (3), pp. 316-333. https://doi.org/10.1108/JEA-03-2016-0033

(36) Streeck, Wolfgang. (2016). Comprando tiempo. Katz.

(37) Young, Iris Marion. (2000). La justicia y la política de la diferencia. Cátedra.

Published

2025-09-30

How to Cite

Juárez Némer, O. C. (2025). Educational Research and Social Justice. Analysis of the Matrix of Scientific Reason in Mexico and its Effects on the Administration of Justice. Estudios Políticos, (74). https://doi.org/10.17533/udea.espo.n74a13

Issue

Section

Thematic Section Articles