Salud mental: una mirada desde la salud pública
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.22305Abstract
Desde la mirada de la salud pública, la salud mental es un constructo altamente complejo en su concepción y en su aplicación; sin embargo, si se mira por fuera de esta lupa, son muchas las aristas que podrían quedar pendientes, de tal manera que se correría el riesgo de considerarla de una manera, que aunque valiosa, podría llegar a ser simplista. La salud pública obedece a diversos órdenes que le aportan complejidad –aunque a la vez claridad– al concepto de la salud mental. Como se dijo en una Editorial previa de esta Revista [1], la salud pública obedece a los órdenes epistemológico, teórico y político, cuyos análisis permiten identificar la orientación en su quehacer académico, político o técnico, en este caso, de la salud mental.
Downloads
References
(1). Peñaranda F, Otálvaro GJ. El debate determinantes - determinación social de la salud: aportes para la renovación de la praxis de la salud pública. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 2013; 31(supl 1): S7-S11.
(2). Prince M, Patel V, Saxena Sh, Maj M, Maselko J, Phillips M, Rahman A. (2007). Global Mental Health 1 - No health without mental health. The Lancet, 2007; 370(9590): 859 - 877. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61238-0
(3). Organización Mundial de la Salud. Fomento de la salud mental. Conjunto de Guías sobre Servicios y Políticas de Salud Mental. Ginebra: OMS; 2009. 70 pp.
(4). Henao S, Quintero S, Echeverri J, Hernández J, Rivero E, López S. Políticas públicas vigentes de salud mental en Suramérica: un Estado del Arte. 2014. Medellín: Universidad de Antioquia; 2014.
(5). Hernández D, Sanmartín F, Henao S. Tendencias en normatividad, administración e investigación en recursos humanos en salud mental para la atención de niños y adolescentes, Colombia, 2006-2013. Medellín: Universidad de Antioquia; 2014.
(6). República de Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Ley 100 de 1993: Por la cual se establece el Sistema General de Seguridad Social en Colombia. Artículo 153, Numeral 3°. Bogotá: El Ministerio; 1993.
(7). República de Colombia. Consejo de Estado. Sentencia T-548/11: por la cual se establece la Salud como Concepto Integral incluyendo aspectos Psíquicos, Emocionales y Sociales. Bogotá: Consejo de Estado; 2011
(8). República de Colombia. Ministerio de la Protección Social. Ley 1438 de enero de 2011: Por medio de la cual se reforma el Sistema General de Seguridad Social en Salud y se dictan otras disposiciones. El Ministerio: 2011.
(9). República de Colombia. Ley 1616 de 2013: por medio de la cual se expide la Ley de Salud Mental y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Congreso de Colombia; 2013
(10). Organización Mundial de la Salud. Constitución de la Organización Mundial de la Salud [Internet]. Ginebra: OMS; 1946 [citado 11 de enero de 2015]. Disponible en: http://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/SP/constitucion-sp.pdf.
(11). Organización Mundial de la Salud. ¿Qué es la salud mental? [Internet]. Ginebra: OMS; 2007 [citado 11 de febrero de 2015]. Disponible en: http://www.who.int/features/qa/62/es/index.html
(12). República de Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 2358 de 1998: por la cual se adopta la Política Nacional de Salud Mental. Bogotá: El Ministerio; 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dora María Hernández, Diego Alveiro Restrepo, Maria Vilma Restrepo, Gina Paula Cuartas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "