School environmentand psyco-social behaviour in children
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.480Keywords:
Social behaviour, child behaviour, aggression, altruism, socio-metric techniquesAbstract
Downloads
References
(1). Ruiz S. Violencia socio-política en niños: efectos psicosociales. En: IV Congreso Nacional de Salud Mental del Niñoy el Adolescente: La Fuerza Creativa de lo Pequeño; Me-dellín 1994. Medellín: Corporación Avre; 1994.
(2). Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanho-rick SP. Identification and management of psychosocialproblems by preventive child health care. Arch PediatrAdolesc Med 2001;155(4):462-469. DOI: https://doi.org/10.1001/archpedi.155.4.462
(3). Campbell S. Behavior problems in preschool children: Areview of recent research. In: J Child Psychol Psychiatry1995:36(1):113-149 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1995.tb01657.x
(4). Kumpulainen K, Rasanen E, Henttonen I, Hamalainen M,Roine S. The persistence of psychiatric deviance from theage of 8 to the age of 15 years. Soc Psychiatry PsychiatrEpidemiol 2000;35(1):5-11. DOI: https://doi.org/10.1007/s001270050002
(5). Parra R. La escuela urbana. Cali: Fundación FES; 1996.
(6). García P. La salud en la escuela. Granada: Escuela Anda-luz de Salud Pública; 1995. p. 1. (Documento de trabajo,No. 23).
(7). Jadue G. Algunas características familiares y de la escuelaque contribuyen a la etiología de la tensión emocional.Rev Psicol PUCP 2000;18(1):69-83 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.200001.003
(8). Ortiz MJ, Aguirrezabala E, Apodaka P, Etxebarria I, LópezF. Características emocionales, funcionamiento social y satisfacción social en escolares. Infanc Aprendizaje2002;25(2):195-208. DOI: https://doi.org/10.1174/021037002317417822
(9). Lafontana KM, Cillessen AH. Children’s perceptions ofpopular and unpopular peers: A multimethod assessment.Dev Psychol 2002;18(5):635-647. DOI: https://doi.org/10.1037//0012-1649.38.5.635
(10). Chen X, Li D, Li Z, Li B, Liu M. Sociable and prosocialdimensions of social competence in Chinese children:common and unique contributions to social, academic andpsychological adjustment. Dev Psychol 2000;36(3):302-314. DOI: https://doi.org/10.1037//0012-1649.36.3.302
(11). Medellín. Alcaldía, Banco Interamericano de Desarrollo.Programa de convivencia ciudadana: subcomponentedetección precoz y tratamiento de la agresión en niños.Medellín: La Alcaldía; 1998.
(12). Agudelo LM, Giraldo CA, Gaviria MB, Sandoval CA, Ro-dríguez M., Gallón A et al. Familias y Escuelas de niños(as)con Comportamientos Agresivos y Prosociales: Clavespara su intervención, Medellín, Colombia, 2000-2002. Sa-ludarte 2002;1(7):9-35.
(13). Agudelo LM, Giraldo CA, Gaviria MB, Sandoval CA, Ro-dríguez M, Gallón A, et al. Características de familias yescuelas relacionadas con los comportamientos agresi-vos y prosociales en niños y niñas de 3-11 años. Mede-llín: CES, Colciencias, Universidad de Antioquia; 2002.
(14). Maya V, Fraile E. Test sociométrico: teoría y aplicación.Citado por: Agudelo LM, et al. Características de las fami-lias y escuelas relacionadas con los comportamientosagresivos y prosociales en niños y niñas de 3–11 años.Op. cit.
(15). Arruga A. Introducción al test sociométrico. Barcelona:Heder; 1974.
(16). Correa ML, Olaya A. Validación del pediatric symptonchecklist –PSC– para detectar riesgos psicosociales enescolares. Rionegro, Antioquia, Colombia, 1998-1999. Sa-ludarte 2001; (1):22-37.
(17). Gaviria MB, Giraldo CA, Salinas M, Agudelo LM, Wiede-mann JH, León RA. Comportamientos psicosociales y tras-tornos deficitarios en niños y niñas de 3 a 11 años de laciudad de Medellín, 2001: abordaje cuantitativo. Mede-llín, 2002. 129 p. Trabajo de grado (gerencia de sistemasde información en salud). Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de Salud Pública.
(18). Tremblay R. Definiciones de agresión y violencia. En:Seminario Internacional sobre Prevención Temprana de laViolencia y Algunas Experiencias Exitosas; Medellín 1999.Memorias. Medellín: Alcaldía de Medellín; 2000. p. 30.
(19). Vélez C, Vidarte JA. Caracterización del síndrome de défi-cit de atención (SDA) en niños de 5 a 7 años que asisten ainstituciones educativas en el área urbana del municipiode Manizales durante 1999. Ánfora 2000-2001;9(16):97-111. DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v9.n16.2000.286
(20). Cornejo JW, Osio O, Sánchez Y. Prevalencia del trastornode hiperactividad con déficit de atención y su comorbilidad en niños y adolescentes escolares (4 a 17 años). Sa-baneta, Antioquia. Colombia. 2001. Medellín, 2002. Trabajo de grado (maestría en epidemiología con énfasis enepidemiología clínica). Universidad de Antioquia. Facul-tad Nacional de Salud Pública.
(21). Etxebarria I, Apodaca P, Eceiza A, Fuentes MJ, Ortiz MJ.Diferencias de género en emociones y en conducta socialen la edad escolar. Infanc Aprendizaje 2003; 26(2):147-161. DOI: https://doi.org/10.1174/021037003321827759
(22). Gómez Y. Prevalencia de la depresión infantil en la población alemana. Inf Psicol (Medellín) 2002;2: 89-96.
(23). Sandoval J. Construcción de un modelo multinivel para elanálisis de la agresividad indirecta en escolares; comunanororiental, Medellín, Colombia 2001.Rev Fac Nac SaludPública 2004;22(2):91-103.
(24). Calvo AJ, González R, Martorell MC. Variables relacionadas con la conducta prosocial en la infancia y adolescen-cia: personalidad, autoconcepto y género. Infanc Apren-dizaje 2001;93:95-111. DOI: https://doi.org/10.1174/021037001316899947
(25). Camargo M. Violencia escolar y violencia social. Rev Colomb Educ 1997;34:5-24.
(26). Parra R, Gonzáles A, Moritz OP, Blandón MA, Bustaman-te R. La escuela violenta. Bogotá: Ediciones Tercer Mun-do; 1992. p. 15-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bibiana Castro M, Marta Gaviria L

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "


--
--
