Environmental education strategies for decentralized schools in the Colombian educative system: the Medellin experience

Authors

  • Yunia S. Rentería

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.55

Keywords:

environmental education, environmental training, environmental conditions, environmental dimension

Abstract

Environmental education is a condition to enable an attitudinal and aptitudinal generation of change, a condition that facilitates the balance between man and his surroundings. Environmental education needs the support of almost every discipline. In order to solve environmental problems, one must count on the active
participation of a wide set of people and institutions. This article examines environmental education in Colombia focusing on the case of training programs, making emphasis on a case study that took place in Medellín, capital of the department of Antioquia. Results show there is a lack of clear conceptualization about the reasons and ultimate purposes concerning why environmental education is finally accomplished. That situation has conducted to the formulation of objectives and strategies that are too general to be properly fulfilled, and the implementation of detailed, and isolated actions. Lack of coordination between institutions and groups has resulted in duplicity of functions and efforts, which in turn result in a far from rational use of scarce resources. The conclusion is that environmental education in Colombia is still inefficient and must advance to higher levels, taking into account these three main perspectives: environmental, educative and pedagogic.
|Abstract
= 1024 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 309 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1). Lezama J. El medio ambiente hoy: “temas cruciales del debate contemporáneo”. El colegio de México, Centro de Estudios demográficos y de desarrollo urbano. México, 2001. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn08gz

(2). Rentería Y. Condiciones de salud ambiental, de la colonia Chil-pancingo en la ciudad industrial nueva Tijuana. El Colegio de la Frontera Norte, México, 2004.

(3). Bermúdez O. La educación ambiental en Colombia. Agencia de Cooperación Española. Universidad de Valencia, España, 1999.

(4). González M. La educación ambiental y la formación del profeso-rado. Revista Iberoamericana de Educación, 1996 (16). DOI: https://doi.org/10.35362/rie1601109

(5). Torres M. La Dimensión Ambiental: Un reto para la Educación de la Nueva Sociedad “Proyectos Ambientales Escolares”. Serie documentos Especiales. Ministerio de Educación Nacional, San-ta fe de Bogotá D.C., 1996.

(6). Sauvè L. La investigación en educación ambiental. Universidad de Antioquia. Medellín, 2002.

(7). Novo M. La educación ambiental a distancia: “alcance y posibi-lidades”. Revista Iberoamericana de Educación, num. 16, 1996. DOI: https://doi.org/10.35362/rie1601113

(8). Ramírez J, Ramírez G. Educación ambiental “Conocer, valorar y respetar el medio”. El Colegio de la Frontera Sur. México, 2000.

(9). González E. Elementos estratégicos para el desarrollo de la educación ambiental en México. Instituto Nacional de Ecología, México, 1993.

(10). Sánchez M. El reto de la educación ambiental. Revista Ciencias 64, num. 49, México, 2001.

(11). Corporación Autónoma Regional Rionegro-Nare (Cornare). Cua-dernos de investigación y desarrollo regional, Antioquia, 1991.

(12). Restrepo A.Talleres de educación ambiental, Instituto mi Río, Medellín, 1995.

(13). Corporación Autónoma Regional (Corantioquia). Documentos de trabajo, Antioquia, 1999.

(14). Diario Oficial. Ley 115: “Ley general de educación”. Congreso de la República de Colombia, Santa fe de Bogotá D.C., 1994.

(15). Instituto Nacional de Ecología (INE) - Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). Sistematización de casos exitosos de manejo integral de cuencas hídricas. México, 2003.

(16). Sheng TC. Watershed Management Field Manual. FAO conser-vation guide 13/6. Rome, 1990.

(17). Brand P. Estrategias ambientales, legitimación gubernamental y re-gulación social: “exploraciones en cuatro ciudades colombianas”. Economía, sociedad y territorio, num.5, Vol. 19, México, 2005. DOI: https://doi.org/10.22136/est002005292

Published

2008-10-06

How to Cite

1.
Rentería YS. Environmental education strategies for decentralized schools in the Colombian educative system: the Medellin experience. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2008 Oct. 6 [cited 2025 Dec. 6];26(1):1-9. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/55

Issue

Section

Revisión sistemática