ECO (1960-1984) AND THE DYNAMICS OF THE COLOMBIAN LITERARY FIELD DURING THE MIDDLE OF THE 20TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.20214Keywords:
literary criticism, periodical literary publishing, Colombian literature’s historyAbstract
The Eco magazine (1960-1984) had one of the longest and most influential trajectories in the Colombian literary life during the second half of 20th century. This magazine makes possible to understand some dynamics of the literary field from this period, such as the literary genders hierarchy and the performance of the literary critic as a qualifier of aesthetics roles, rules and values. These dynamics affect the readership expectations and the validity of writers and literary works.
Downloads
References
[Los Redactores]. (1960). Propósito. Eco, 1, 1-2.
Araújo, H. (1967). De Tipacoque a París. Eco, 82, 416-430.
Araújo, H. (1973). Las muertes de Tirofijo. Eco, 156, 493-495.
Araújo, H. (1974). Jorge Zalamea. Eco, 161, 524-555.
Bedoya, G. A. (2006). La conceptualización del realismo literario en las historias de la literatura colombiana (una revisión historiográfica). Estudios de Literatura Colombiana, 19, 39-56.
Bourdieu, P. (1997). Las reglas del arte.Génesis y estructura del campo literario(1992). Trad. Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2005). Intelectuales, política y poder. Trad. Alicia Gutiérrez. Buenos Aires: Eudeba.
Collazos, Ó. (1972). Notas sobre literatura y literaturas. Eco, 151, 80-100.
Gombrowicz, W. (1966). Contra los poetas. Eco, 73, 79-93.
Gómez García, J. G. [2008]. La inteligencia hispanoamericana y sus tareas histórico-políticas. Conferencia pronunciada para la Fundación Luis Antonio Restrepo. Medellín. (Texto inédito).
Jaramillo Zuluaga, J. E. (1989). ECO: revista de la Cultura de Occidente (1960-1984). Boletín Cultural y Bibliográfico, 18, 3-17.
Jiménez, D. (1992). La crítica literaria después del modernismo. En Historia de la crítica literaria en Colombia. Siglos XIX y XX. (167-239). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia-Instituto Colombiano de Cultura.
Levine, S. J. (1970). «Lo real maravilloso»: de Carpentier a García Márquez. Eco, 120, 563-576.
Marín Colorado, P. A. (2013). «Revista de las Indias» (1936-1951): vehículo de expresión de una conciencia americana. Agenda Cultural Alma Máter, 201, 16-18.
Maturo, G. (1972). El sentido religioso de «La hojarasca» de Gabriel García Márquez. Eco, 141-142, 216-235.
Mejía Duque, J. (1966). Evolución del lenguaje poético en Colombia (1896-1966). Eco, 77, 468-492.
Mejía Duque, J. (1974). «Realidad» y «realismo». Eco, 163, 59-68.
Ortega, J. (1970). Narradores de esta América. Eco, 121, 105-110.
Posada, F. (1968). Vanguardia y arte realista. Eco, 85-86, 119-166.
Restrepo, M. (2011). «Mito»y «Eco»: traducción de literatura y transformación de la cultura. En Guzmán Méndez, D. P., Muñoz Fernández, R. y van der Linde Valencia, C. G. (Eds.). Discusiones actuales sobre literatura iberoamericana. (311-324). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, Universidad Santo Tomás.
Ruffinelli, J. (1974). Gabriel García Márquez y el grupo de Barranquilla. Eco, 168, 606-617.
Ruiz Gómez, D. (1965). «El hombre de paja», de Fanny Buitrago-«Las bestias de agosto», de Enrique Posada. Eco, 58, 470-472.
Ruiz, J. E. (1967). La lucha por la expresión. Eco, 81, 234-250.
Schroers, R. (1963). El intelectual y la política. Eco, 42, 610-625.
Silvetti Paz, N. (1964). Coloquio de escritores en Berlín. Eco, 56, 225-231.
Suescún, N. (1964). «En Chimá nace un santo», de Manuel Zapata Olivella. Eco, 56, 231-23.
Valencia Goelkel, H. (1965). «Eco»: una recapitulación. Eco, 60, 587-589.
Valverde, U. (1972). José Félix Fuenmayor, narrador insular. Eco, 147, 442-446.
Villoro, J. (2000). Iguanas y dinosaurios. América Latina como utopía del atraso. En Efectos personales. (87-93). México: Era.
Volkening, E. (1973). «Aire de tango», de Manuel Mejía Vallejo, epitafio a las cosas idas. Eco, 157, 90-106.
Volkening, E. (1967). Anotado al margen de «Cien años de soledad» de Gabriel García Márquez. Eco, 87, 259-303.
Volkening, E. (1966). Aspectos contradictorios de la apropiación de bienes culturales de raíz ajena. Eco, 76, 419-438.
Volkening, E. (1970). El arte narrativo de José Félix Fuenmayor. Eco, 119, 485-489.
Volkening, E. [E. V.]. (1972a). Editorial: Cómo matar a un autor. Eco, 147, 225-235.
Volkening, E. [E. V.]. (1972b). Editorial: Literatura y gran ciudad. Eco, 143-144, 323-352.
Volpi, J. (2009). El insomnio de Bolívar. Cuatro consideraciones intempestivas sobre América Latina en el siglo XXI. Bogotá: Debate.
Zalamea, J. (1965). Arte puro, arte comprometido, arte testimonial. Eco, 66, 647-661.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
