Poetry and reality, agreements and disagreements of language

Authors

  • Luis Arturo Restrepo University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n75a08

Keywords:

literature, reality, poetry, fiction, language, representation

Abstract

The  article  proposes  as  a  main  topic  the  intrinsic  relation  between  literature  and reality, focusing such discussion on language; that is, on its reach and limitations, its probabilities and restrictions. Even though the starting point is literature in general, punctual theoretical and artistic relations on poetry are established, this time, from Gadamer’s “verbal work of art” proposal. The article also approaches such difficulties from some theoretical postulates of social studies, philosophy, linguistics and some poets and writers. All this, with the intention of proposing different readings to be discussed from poetry’s viewpoint.

|Abstract
= 381 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 294 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Arturo Restrepo, University of Antioquia

His article is a product of the research project "Poetry as representation of reality", by the Philosophy and Literature Group (ID: 4124, code: 2014-9927), attached to the Institute of Philosophy of the University of Antioquia and funded by the CODI of the same University.

References

Addison, J. (1991). Los placeres de la imaginación y otros ensayos de The Spectator. Madrid: Visor, La balsa de la Medusa, Clásicos.

Aristóteles. Horacio. (2003). Artes poéticas. Madrid: Visor libros. Edición bilingüe de Aníbal González.

Borges, J. L. (2012). Selección cuentos, ensayos y poemas. Medellín: Universidad de Antioquia.

Charry Lara, F. (2005). Lector de poesía y otros ensayos. Bogotá: Mondadori.

Eagleton, T. (2009). Una introducción a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, H. G. (1993). Gesammelte Werke. Band 8. Ästhetik und Poetik. 1. Kunst als Aussage.Tübingen: Mohr Siebeck

Gadamer, H.G. (2006). Estética y hermenéutica. Madrid: Editorial Tecnos.

Hall, S. (1997). El trabajo de la representación. En: Stuart Hall (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London, Sage Publications, Cap. 1, pp. 13-74. Traducido por Elías Sevilla Casas. Versión digital tomada el 05/04/2015 de: https://archive.org/stream/pdfy_chKTwaEs_TTEn9/14_El_trabajo_de_la_representacion_Stuart_Hall_djvu.txt

Huidobro, V. (2003). Obra poética. Francia: Colección archivos.

Romero, A. (1985). Las palabras están en situación. Bogotá: Procultura.

Paz, O. (2011). El arco y la lira. México: Fondo de Cultura Económica.

Spang, K.(1984).Mimesis, ficción y verosimilitud en la creación literaria. En: Anuario filosófico, Vol. 17, Nº 2, pp. 153-159.

Starobinski, J. (2008). El ojo viviente II. La relación de la crítica. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Tatarkiewicz, W (2004). Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mimesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos - Aliaza.

Tejada, L. (1997). Libro de crónicas. Bogotá: Editorial Norma.

Published

2018-12-14

How to Cite

Restrepo, L. A. (2018). Poetry and reality, agreements and disagreements of language. Lingüística Y Literatura, 40(75), 160–173. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n75a08

Issue

Section

Research articles