Academic dropout among undergraduate students from Universidad de Antioquia School of Dentistry, 2004–20141

Authors

  • Fanny Lucía Yepes-Delgado Universidad de Antioquia
  • Magda Beltrán-Salazar Universidad de Antioquia
  • Edith Yulieth Martínez-Ceferino Allegro Y Dental pro Centro Odontoprofesional

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v29n1a5

Keywords:

Dropout, Factors, Mentoring, Education

Abstract

Introduction: academic dropout is described as the permanent abandonment of classrooms and the lack of continuity in education. The overall goal of the present study was to identify the main causes leading to academic dropout among students enrolled in the Universidad de Antioquia School of Dentistry between 2004 and 2014. Methods: a descriptive and retrospective study including quantitative and qualitative techniques based on an individual survey to 16 dropouts and 18 reentry students, who voluntarily responded their respective surveys; descriptive statistics was conducted using version 23 of the IBM-SPSS software, and qualitative methods were used to analyze the categories found in the informal questions. Results: dropout was due in 37.5% of cases to academic difficulties, 31.3% to academic program change, 18.8% to economic or work-related reasons, 6.2% to relocation to another city, and 6.2% of participants did not respond. The reasons why reentry students fail courses include academic difficulties (38.9%), work-related reasons (27.8%), and physical or mental health, such as lack of self-esteem (33.3%). The students’ opinion on the education received while enrolled in the School of Dentistry was excellent by 50%, good by 43.8% and poor by 6.3%. Conclusions: academic dropout in higher education is a complex, personal, family, institutional, and social phenomenon. But the most important thing for the School of Dentistry and Universidad de Antioquia as a whole is to think of diverse strategies to ensure student retention.

|Abstract
= 1072 veces | PDF
= 249 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fanny Lucía Yepes-Delgado, Universidad de Antioquia

DMD, Specialist in Comprehensive Dentistry of the Adult, M.Ed.: Sociology of Education. Associate Professor, School of Dentistry, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Magda Beltrán-Salazar, Universidad de Antioquia

DMD, MA in Human Development. Associate Professor, School of Dentistry, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Edith Yulieth Martínez-Ceferino, Allegro Y Dental pro Centro Odontoprofesional

DMD, School of Dentistry, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia

References

Universidad de Antioquia. Facultad de Odontología. Acta No 009 del Consejo de Facultad, del 27 de septiembre de 2001. Informe de Autoevaluación programa de pregrado, Comité de Acreditación. Medellín.

Yepes FL, Beltrán M, Arrubla J, Marín LM, Martínez M, Tobón C, Hoyos AM. Factores causales de la deserción estudiantil en el pregrado de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia de 1997 a 2004. Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2007; 19(1): 35-48.

Páramo GJ, Correa CA. Deserción estudiantil universitaria, conceptualización. Rev Univ EAFIT. 1999; 35(114): 65-78.

Vásquez-Velásquez J, Castaño-Vélez E, Gallón-Gómez S, y Gómez-Portilla K. Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia: informe final de investigación. Medellín: Centro de Investigaciones Económicas. Universidad de Antioquia; 2003.

Páramo GJ, Correa CA. Deserción estudiantil universitaria, conceptualización. Rev Univ EAFIT. 1999; 35(114): 68.

Donoso S, Schiefelbein E. Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos. 2007; 33(1): 7-27.

Restrepo A. Factores relacionados con la deserción estudiantil en el programa de enfermería de la Universidad Libre de Pereira. Cult Cuid Enferm. 2010; 7(2); 5-14.

González-Fiegehen LE. Repitencia y deserción en la educación universitaria de Chilena. En: CINDA. Repitencia y deserción universitariua en América Latina. Santiago, Chile: CINDA; 2006. 119-148.

Tinto V. Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior. 1989; 18(71): 1-9.

Díaz-Peralta C. Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos. 2008; 34(2): 65-86.

Rodríguez-Gómez D, Valldeoriola-Roquet J. Metodología de la investigación. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya; 2009.

Martínez-Salgado C. El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciênc Saúde Coletiva. 2012; 17(3): 613-619. DOI: 10.1590/S1413-81232012000300006 URL: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006

Universidad de Antioquia. Facultad de Odontología. Acuerdo No. 181 del Consejo de Facultad, por medio del cual se aprueba una modificación al Plan de Estudios de Pregrado de la Facultad de Odontología. Medellín, 12 de Marzo de 2012.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior – ANUIES. Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: propuesta metodológica para su estudio. México: ANUIES; 2001.

Zubieta-García J, Cervantes-Pérez F y Rojas-Soto C. La deserción y el rezago en la educación superior a distancia: signos promisorios en una universidad pública mexicana. En: UAPA. Deserción en las instituciones de educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. República Dominicana: UAPA; 2009. 131-143.

Benítez ME, Giménez MC y Osicka RM. Las asignaturas pendientes y el rendimiento académico: ¿existe alguna relación? Chaco, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Agroindustrias.

Hincapié FA, Hernández AW, Arteaga JS, Martínez CM, Pérez R. La deserción universitaria desde la perspectiva del estudiante. Informe de casos: programa microbiología y bioanálisis. Revista Praxis. 2012; 8: 17-38.

Universidad Nacional de Colombia. La deserción estudiantil de la Universidad Nacional de Colombia sede Medellín en el sistema de educación superior colombiano. Medellín, UNAL; 2011.

Redacción Vivir. Universidad de Antioquia cambiará examen de admisión. El Espectador [Internet] 2015; 8 de abril. Disponible en: http://www.elespectador.com/noticias/educacion/universidad-de-antioquia-cambiara-examen-de-admision-articulo-553702.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2009.

Palacio JG. En 10 años, U. de A. sacó 20.000 estudiantes por bajas notas. El Colombiano [Internet] 2016; 7 de febrero. Disponible en: http://www.elcolombiano.com/antioquia/en-10-anos-universidad-de-antioquia-saco-20-000-estudiantes-por-bajas-notas-DF3557467

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Permanencia en la formación técnica profesional y tecnológica, un desafío que enfrenta la educación superior. Boletín educación superior en cifras 2016; mayo: 1-3.

Himmel E. Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Revista Calidad de la Educación. 2002; 17: 91-107.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Orientación socio-ocupacional en el aula: una nueva perspectiva de la orientación vocacional y profesional: guía para docentes. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2012.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Diálogos sobre educación superior: memorias 2012. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2013.

Downloads

Published

2017-12-15

How to Cite

Yepes-Delgado, F. L., Beltrán-Salazar, M., & Martínez-Ceferino, E. Y. (2017). Academic dropout among undergraduate students from Universidad de Antioquia School of Dentistry, 2004–20141. Revista Facultad De Odontología Universidad De Antioquia, 29(1), 76–95. https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v29n1a5

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>