Academic dropout among undergraduate students from Universidad de Antioquia School of Dentistry, 2004–20141
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v29n1a5Keywords:
Dropout, Factors, Mentoring, EducationAbstract
Introduction: academic dropout is described as the permanent abandonment of classrooms and the lack of continuity in education. The overall goal of the present study was to identify the main causes leading to academic dropout among students enrolled in the Universidad de Antioquia School of Dentistry between 2004 and 2014. Methods: a descriptive and retrospective study including quantitative and qualitative techniques based on an individual survey to 16 dropouts and 18 reentry students, who voluntarily responded their respective surveys; descriptive statistics was conducted using version 23 of the IBM-SPSS software, and qualitative methods were used to analyze the categories found in the informal questions. Results: dropout was due in 37.5% of cases to academic difficulties, 31.3% to academic program change, 18.8% to economic or work-related reasons, 6.2% to relocation to another city, and 6.2% of participants did not respond. The reasons why reentry students fail courses include academic difficulties (38.9%), work-related reasons (27.8%), and physical or mental health, such as lack of self-esteem (33.3%). The students’ opinion on the education received while enrolled in the School of Dentistry was excellent by 50%, good by 43.8% and poor by 6.3%. Conclusions: academic dropout in higher education is a complex, personal, family, institutional, and social phenomenon. But the most important thing for the School of Dentistry and Universidad de Antioquia as a whole is to think of diverse strategies to ensure student retention.
Downloads
References
Universidad de Antioquia. Facultad de Odontología. Acta No 009 del Consejo de Facultad, del 27 de septiembre de 2001. Informe de Autoevaluación programa de pregrado, Comité de Acreditación. Medellín.
Yepes FL, Beltrán M, Arrubla J, Marín LM, Martínez M, Tobón C, Hoyos AM. Factores causales de la deserción estudiantil en el pregrado de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia de 1997 a 2004. Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2007; 19(1): 35-48.
Páramo GJ, Correa CA. Deserción estudiantil universitaria, conceptualización. Rev Univ EAFIT. 1999; 35(114): 65-78.
Vásquez-Velásquez J, Castaño-Vélez E, Gallón-Gómez S, y Gómez-Portilla K. Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia: informe final de investigación. Medellín: Centro de Investigaciones Económicas. Universidad de Antioquia; 2003.
Páramo GJ, Correa CA. Deserción estudiantil universitaria, conceptualización. Rev Univ EAFIT. 1999; 35(114): 68.
Donoso S, Schiefelbein E. Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos. 2007; 33(1): 7-27.
Restrepo A. Factores relacionados con la deserción estudiantil en el programa de enfermería de la Universidad Libre de Pereira. Cult Cuid Enferm. 2010; 7(2); 5-14.
González-Fiegehen LE. Repitencia y deserción en la educación universitaria de Chilena. En: CINDA. Repitencia y deserción universitariua en América Latina. Santiago, Chile: CINDA; 2006. 119-148.
Tinto V. Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior. 1989; 18(71): 1-9.
Díaz-Peralta C. Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos. 2008; 34(2): 65-86.
Rodríguez-Gómez D, Valldeoriola-Roquet J. Metodología de la investigación. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya; 2009.
Martínez-Salgado C. El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciênc Saúde Coletiva. 2012; 17(3): 613-619. DOI: 10.1590/S1413-81232012000300006 URL: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Universidad de Antioquia. Facultad de Odontología. Acuerdo No. 181 del Consejo de Facultad, por medio del cual se aprueba una modificación al Plan de Estudios de Pregrado de la Facultad de Odontología. Medellín, 12 de Marzo de 2012.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior – ANUIES. Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: propuesta metodológica para su estudio. México: ANUIES; 2001.
Zubieta-García J, Cervantes-Pérez F y Rojas-Soto C. La deserción y el rezago en la educación superior a distancia: signos promisorios en una universidad pública mexicana. En: UAPA. Deserción en las instituciones de educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. República Dominicana: UAPA; 2009. 131-143.
Benítez ME, Giménez MC y Osicka RM. Las asignaturas pendientes y el rendimiento académico: ¿existe alguna relación? Chaco, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Agroindustrias.
Hincapié FA, Hernández AW, Arteaga JS, Martínez CM, Pérez R. La deserción universitaria desde la perspectiva del estudiante. Informe de casos: programa microbiología y bioanálisis. Revista Praxis. 2012; 8: 17-38.
Universidad Nacional de Colombia. La deserción estudiantil de la Universidad Nacional de Colombia sede Medellín en el sistema de educación superior colombiano. Medellín, UNAL; 2011.
Redacción Vivir. Universidad de Antioquia cambiará examen de admisión. El Espectador [Internet] 2015; 8 de abril. Disponible en: http://www.elespectador.com/noticias/educacion/universidad-de-antioquia-cambiara-examen-de-admision-articulo-553702.
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2009.
Palacio JG. En 10 años, U. de A. sacó 20.000 estudiantes por bajas notas. El Colombiano [Internet] 2016; 7 de febrero. Disponible en: http://www.elcolombiano.com/antioquia/en-10-anos-universidad-de-antioquia-saco-20-000-estudiantes-por-bajas-notas-DF3557467
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Permanencia en la formación técnica profesional y tecnológica, un desafío que enfrenta la educación superior. Boletín educación superior en cifras 2016; mayo: 1-3.
Himmel E. Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Revista Calidad de la Educación. 2002; 17: 91-107.
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Orientación socio-ocupacional en el aula: una nueva perspectiva de la orientación vocacional y profesional: guía para docentes. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2012.
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Diálogos sobre educación superior: memorias 2012. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia; 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2017 Revista Facultad de Odontología Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Copyright comprises moral and patrimonial rights.
1. Moral rights: are born at the moment of the creation of the work, without the need to register it. They belong to the author in a personal and unrelinquishable manner; also, they are imprescriptible, unalienable and non negotiable. Moral rights are the right to paternity of the work, the right to integrity of the work, the right to maintain the work unedited or to publish it under a pseudonym or anonymously, the right to modify the work, the right to repent and, the right to be mentioned, in accordance with the definitions established in article 40 of Intellectual property bylaws of the Universidad (RECTORAL RESOLUTION 21231 of 2005).
2. Patrimonial rights: they consist of the capacity of financially dispose and benefit from the work trough any mean. Also, the patrimonial rights are relinquishable, attachable, prescriptive, temporary and transmissible, and they are caused with the publication or divulgation of the work. To the effect of publication of articles in the journal Revista de la Facultad de Odontología, it is understood that Universidad de Antioquia is the owner of the patrimonial rights of the contents of the publication.
The content of the publications is the exclusive responsibility of the authors. Neither the printing press, nor the editors, nor the Editorial Board will be responsible for the use of the information contained in the articles.
I, we, the author(s), and through me (us), the Entity for which I, am (are) working, hereby transfer in a total and definitive manner and without any limitation, to the Revista Facultad de Odontología Universidad de Antioquia, the patrimonial rights corresponding to the article presented for physical and digital publication. I also declare that neither this article, nor part of it has been published in another journal.
Open Access Policy
The articles published in our Journal are fully open access, as we consider that providing the public with free access to research contributes to a greater global exchange of knowledge.
Creative Commons License
The Journal offers its content to third parties without any kind of economic compensation or embargo on the articles. Articles are published under the terms of a Creative Commons license, known as Attribution – NonCommercial – Share Alike (BY-NC-SA), which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided that the original work is properly cited and that the new productions are licensed under the same conditions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.