Sistematización de la segunda y tercera etapas de la primera cohorte. Facultad de Odontología, Universidad de Antioquia: 1996-1999

Authors

  • Adrián Leandro Pineda-Suárez Universidad de Antioquia
  • Magda Beltrán-Salazar Universidad de Antioquia
  • Consuelo Valencia-Ramírez Universidad de Antioquia
  • Patricia Posada-de Castaño Universidad de Antioquia
  • Jorge Luis Sierra-Lopera Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfo.343851

Keywords:

Dental education, Sistematization, Curriculum, Dental curriculum

Abstract

The evaluation related to the proposal led to its systematization documenting and interpreting it through the experience of the second and third stages as a complement of the work done in the first stage. All of this was done taking into account the analysis of the organization, formation and participation of teachers, students, and administrative personnel of the School within a historical hermeneutic, ethnographic approach. Two workshops with both teachers and students that took part in the project, were held to gather and validate that experience using previous reconstructions of the research team based on documents, personal experience and reports of each of the seven semesters of the second and third stages. Descriptive analysis showed administrative failures in excessive hiring of teachers, in the evaluation and in the methodologies used. On the other hand, the analysis stood out the human and research development , both of them important aspects of the Curricular Transformation. Structural analysis led to define the curricular process developed in the different stages showing its threats and weaknesses and its strengths and possibilities of improvement. Inferential analysis concluded that many of the participants of the process were resistant to change, the analysis also showed improvisation and lack of coordination that led to the execution of things which were not planned; besides, the same analysis recognized the responsibility and the commitment of a few people that no matter the difficulties knew how to implement the proposal and the evaluation process.

|Abstract
= 352 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 37 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Jiménez, G. Luz Elena, Londoño, Luis Óscar. Sistematización y diseminación de experiencias educativas innovadoras. Universidad Pedagógica Nacional, Sabaneta: CINDE. 1995, p. 4-5.

2. Jara Óscar. Para sistematizar la práctica. San José de Costa Rica. Alforja. 1994. p. 111-134.

3. Beltrán S. Magda, Sierra L. Jorge, Posada Patricia y otros. Sistematización Participativa de la primera etapa del currículo de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia. Noviembre de 1993-Octubre de 1995. Medellín, 1998. p. 27.

4. Garcés, Carlos. Sistematización de experiencias de educación popular. México: CREFAL, 1988. Mimeografiado.

5 Yopo, Boris. Elementos y conceptos básicos para entender la sistematización. En: Cuadernos de lectura No.1 CLEBA. Medellín. 1991. Citado por Jiménez Luz Elena y Londoño Luis Oscar. Sistematización y diseminación de experiencias educativas innovadoras, CINDE. Universidad Pedagógica Nacional. Medellín 1995

6 Martinic, Sergio. La reflexión metodológica en el proceso de sistematización de experiencias de educación popular. En: Aspectos metodológicos. CLEBA. Medellín, 1991. P. 57-86.

7. Corvalan, Oscar. Educación en comunidades urbanas y rurales marginadas. Documento preparado para la reunión de sistematización del P.E. 92. Caracas. 1988 (no publicado). 36 p.

8 Sánchez, Antonio. Presentación. En: Sistematización de experiencias de educación popular y de adultos. CLEBA. Medellín 1994. P 9.
9 Guiso, Alfredo. Asesorías personales en sistematización. Medellín: CLEBA, 1996

10 Mejía, Marco Raúl "La educación popular: hacia una pedagogía política del poder" en Aportes Nro. 46, DIMED, Bogotá, 1996.

11 Guiso, Alfredo "La reflexión Pedagógica en Educación Popular" CEAAL, Santiago, 1992

12 Romero, Hernando Antonio. Pedagogía constructivista de la transformación. Ed. Fundación Ceinpe. Barranquilla, 1995, p. 79.

13 Senge, Peter. La quinta disciplina. Ed. McGraw-Hill. México, 1997.

Published

2020-09-18

How to Cite

Pineda-Suárez, A. L., Beltrán-Salazar, M., Valencia-Ramírez, C., Posada-de Castaño, P., & Sierra-Lopera, J. L. (2020). Sistematización de la segunda y tercera etapas de la primera cohorte. Facultad de Odontología, Universidad de Antioquia: 1996-1999. Revista Facultad De Odontología Universidad De Antioquia, 13(1), 46–57. https://doi.org/10.17533/udea.rfo.343851

Most read articles by the same author(s)