Linguistic-cultural adaptation and internal reliability of the cultural-clinical competence questionnaire pre-training in Chilean dental students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v37n2e358747

Keywords:

cultural competence, surveys and questionnaires, culture, dentistry

Abstract

Introduction: This study aimed to carry out a linguistic and cultural adaptation of the Spanish version of the pre-training clinical cultural competence questionnaire and to assess its internal consistency reliability among Chilean dental students. Methods: A descriptive study was conducted. Fleiss’ Kappa index was used to measure agreement among expert judges during the linguistic and cultural adaptation process, as well as for cognitive testing with students. The revised questionnaire was applied to dental students through non-probabilistic convenience sampling. Internal consistency reliability was analyzed using Cronbach’s alpha in SPSS version 24, both for individual dimensions and the questionnaire as a whole. The Scientific Ethical Committee of the Faculty of Dentistry approved the study at the University of Concepción (Resolution No. 06/23). Results: Three expert judges participated in the adaptation process, resulting in a Fleiss’ Kappa of 0.68. Following their feedback, the clarity and wording of 27 items were improved. The revised version was then tested with 10 dental students from various academic levels, yielding a Kappa index of 0.86. Of the 426 eligible students, 284 completed the questionnaire, with 90.5 % identifying as Chilean. The total internal consistency reliability was 0.94, with individual dimension scores ranging from 0.73 to 0.94. Conclusion: The substantial agreement reached with judges and students supports the questionnaire’s strong internal consistency, with Cronbach’s alpha exceeding the recommended thresholds in all dimensions. The adapted version is suitable for future research to assess intercultural competence in dental education.

|Abstract
= 96 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 49 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Debbie Álvarez-Cruces, Universidad de Concepción

Enfermera y Cirujano Dentista. Magíster en Educación Superior, PhD en Educación. Departamento de Patología y Diagnóstico, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile

Alejandra del Pilar Medina-Moreno, Universidad de Concepción

Cirujano Dentista, Magíster en Educación Médica. Departamento de Patología y Diagnóstico, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile

Luis Luengo-Machuca, Universidad de Concepción

Profesor de Matemática y Física. Magíster en Estadística Aplicada. Departamento de Prevención y Salud Pública, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile

References

World Bank Group. World Development Report 2023: migrants, refugees, and societies. World Bank; 2023. Available in https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2023

Chile. Instituto Nacional de Estadística (INE). Censos de población y vivienda; 2022. Disponible en: https://www.ine.gob.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda

Cabieses B, Bernales M, McIntyre AM. La migración internacional como determinante social de la salud en Chile: evidencia y propuestas para políticas públicas. Universidad del Desarrollo; 2017. Disponible en https://www.udd.cl/dircom/pdfs/Libro_La_migracion_internacional.pdf

Van der Laat C. La migración como determinante social de la salud. En Cabieses B, Bernales M, McIntyre AM. La migración internacional como determinante social de la salud: evidencia y propuestas para políticas públicas. Chile: Universidad del Desarrollo; 2017. pp. 29-38. Disponible en https://www.udd.cl/dircom/pdfs/Libro_La_migracion_internacional.pdf

Carreño A, Leyton D, Sadler M, Obach A. Trenzando las antropologías de la salud en Chile: temas, diálogos y desafíos. Antropol sur. 2023; 10(20): 103-32. DOI: https://doi.org/10.25074/rantros.v10i20.2517

Álvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño MED, Nocceti-de-la-Barra A, Medina-Moreno A, Henríquez-Tejo R. Cultural topics with clinical implications needed in the dental curriculum to develop intercultural competence: a systematic review. J Dent Educ. 2024; 88(7): 922-32. DOI: https://doi.org/10.1002/jdd.13509

United Nations Human Rights. Migration and human rights: improving human rights-based governance of international migration. Geneva: Office High Commissioner for Human Rights, United Nations Human Rights; 2013. Disponible en https://www.refworld.org/reference/themreport/ohchr/2012/en/96716

ª Asamblea Mundial de la Salud. Promoción de la salud de los refugiados y los migrantes: proyecto de marco de prioridades y principios rectores para promover la salud de los refugiados y los migrantes A70/24. Ginebra: OMS; 2017. Disponible en: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/wha70/a70_24-sp.pdf

Organización Panamericana de la Salud. 55º Consejo Directivo: 68ª Sesión del Comité regional de la OMS para las Américas. OPS; 2016. Disponible en https://www3.paho.org/hq/dmdocuments/2016/CD55-11-s.pdf

Regional Research Institute for Human Services. Services to minority populations: cultural competence continuun. Focal Point. 1988; 3(1), 2-10. Disponible en https://pathwaysrtc.pdx.edu/pdf/fpF88.pdf

Garrido Muñoz de Arenillas R. Competencias para la equidad en comunidades culturalmente diversas: conceptualización y medida de la competencia cultural comunitaria [tesis doctoral]. [Sevilla]: Universidad de Sevilla; 2017. Disponible en https://hdl.handle.net/11441/70390

Álvarez-Cruces D, Mansilla-Sepúlveda J, Nocetti-De-La-Barra A. Nivel de competencia intercultural en estudiantes de ciencias de la salud desarrollada en práctica clínica. Rev méd Chile. 2023; 151(2): 237-49. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872023000200237

Alvarez-Cruces DG, Nocetti-De-La-Barra A, Mansilla-Sepúlveda J, Otondo-Briceño M, Ortega-Senet M. Competencia intercultural con educación interprofesional en estudiantes de ciencias de la salud, una revisión sistemática. J Health Med Sci. 2021; 7(3), 157–68. Disponible en https://revistas.uta.cl/pdf/70/3.07johamsc-alvarez-xxx-21-correccion.pdf

Behar-Horenstein LS, Feng X. Enhancing cultural competence among dental students through active teaching and experiential learning. The Qualitative Report. 2017; 22(4): 1169-85. DOI: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2017.2758

Kontaxis KL, Esfandiari S. Social justice education in dentistry: a qualitative analysis and conceptual framework. JDR Clin Trans Res. 2023; 8(2): 123-30. DOI: https://doi.org/10.1177/23800844211072778

Consejo Nacional de Acreditación (CNA) . Criterios específicos para carreras; 2003.

Álvarez-Cruces D, Nocetti-de-la-Barra A. Competencia Intercultural en la atención odontológica a pacientes migrantes en Chile ¿modelado positivo o negativo? En Trujillo F, Cortina-Pérez B (Eds). Estudios sobre y desde la frontera. España: Dykinson; 2024. p. 1131-54.

Álvarez Cruces DJ, Aneas Álvarez A, Nocetti de la Barra A, Mansilla Sepúlveda J. Health sciences students: witnesses of discrimination in the care of foreign patients in Chile. Invest Educ Enferm. 2025; 43(1): e09. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v43n1e09

Muñiz J, Elosua P, Hambleton RK. Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema. 2013; 25(2): 151-7. DOI: https://doi.org/10.7334/psicothema2013.24

International Test Commission. The ITC guidelines for translating and adapting tests (2nd edition). England: ITC; 2017. Available in https://www.intestcom.org/files/guideline_test_adaptation_2ed.pdf

Krajic K, Straßmayr C, Karl-Trummer U, Novak-Zezula S, Pelikan J. Improving ethnocultural competence of hospital staff by training: experiences from the European ‘Migrant-friendly Hospitals’ project. Diversity in Health and Social Care. 2005; 2(4): 279-90. Available in https://n9.cl/035esk

Sahamkhadam N, Andersson AK, Golsäter M, Harder M, Granlund M, Wahlström E. Testing the assumptions in the process of cultural competence in the delivery of healthcare services using empirical data, focusing on cultural awareness. J Transcult Nurs. 2023; 34(3): 187-94. DOI: https://doi.org/10.1177/10436596231152212

Skoog M, Rubertsson C, Kristensson Hallström I. Feasibility of an evidence-based educational intervention in screening immigrant mothers for postpartum depression: a pretest-posttest experimental design. Scand J Caring Sci. 2022; 37(1): 173-84. DOI: https://doi.org/10.1111/scs.13086

Serra Galceran M, Mestres Camps L, González Soriano M, Leyva Moral JM, Sánchez RD, Montiel Pastor M. Competencia clínico cultural: análisis de la capacitación de los profesionales de la salud. Index Enferm. 2013; 22(1-2): 16-9. DOI: https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000100004

Ramada-Rodilla JM, Serra-Pujadas C, Delclós-Clanchet GL. Adaptación cultural y validación de cuestionarios de salud: revisión y recomendaciones metodológicas. Salud Pública Méx. 2013; 55(1): 57-66. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0036-36342013000100009

Bautista Espinel GO, Velandia Galvis ML, Ortega Cadena N, Chaves CA, Ureña Molina MP, Gonzales Escobar DS. Adaptación cultural y validación del instrumento EMCC-14, de competencia cultural en profesionales de salud colombianos. Index Enferm. 2022; 31(2): 120-4. DOI: https://doi.org/10.58807/indexenferm20224956

Lee RFS, Wong WJ, Lee SWH, White PJ, Takeuchi T, Efendie B. Cultural adaptation and validation of instruments for measuring the flipped classroom experience. Curr Pharm Teach Learn. 2022; 14(1): 23-32. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2021.11.028

Costa Alexandre NM, de Brito Guirardello E. Adaptación cultural de instrumentos utilizados en salud ocupacional. Rev Panam Salud Publica. 2002; 11(2): 109-11. Disponible en https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/8675/8381.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bernal-García, MI, Salamanca Jiménez DR, Perez Gutiérrez N, Quembra Mesa MP. Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anatómica. Educ Méd. 2020; 21(6): 349–56. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008

Pedrosa I, Suárez-Álvarez J, García-Cueto E. Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción psicol. 2013; 10(2): 3-18. DOI: https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820

Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 1977; 33(1): 159-74. Available in https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/843571/

Coolican H. Research methods and statistics in psychology. 6th ed. London: Taylor & Francis Group; 2014.

Álvarez-Cruces D, Otondo-Briceño M. Concreción de competencias transversales para lograr competencia intercultural en estudiantes de ciencias de la salud. Educación Médica Superior. 2023; 37(2). DOI: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3499/1506

Muñiz J. Las teorías de los tests: teoría clásica y teoría de respuesta a los ítems. Papeles del Psicólogo. 2010; 31(1): 57-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441006

Published

2025-07-22

How to Cite

Álvarez-Cruces, D., Medina-Moreno, A. del P., & Luengo-Machuca, L. (2025). Linguistic-cultural adaptation and internal reliability of the cultural-clinical competence questionnaire pre-training in Chilean dental students. Revista Facultad De Odontología Universidad De Antioquia, 37(2), e358747. https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v37n2e358747