Impact of Teaching Strategy in the Attitudes of Students with Different Cognitive Style in the Dimension Field Dependence- Independence (Dic)

Authors

  • Gladys Elena Hurtado Osorio

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.325207

Keywords:

Attitudes, cognitive styles DIC, teaching strategies, teaching for understanding, problembased learning, guided discovery learning.

Abstract

The  article  shown  and  analyze  the  effects  of  three didactic teaching strategies (PBL PBL ADG guided discovery  learning  and  teaching  for  understanding  EPC) on attitudes towards learning chemistry in high school students differentiated cognitive style dimension field dependence-independence.  The  research  methodology  was  quantitative,  following  a  design  pre  and  post experimental,  without  control  group.  Determine  attitudes  were  applied  an  instrument  of  the  Colombian Institute ICFES to determine the attitudes of students in secondary education in science which was adapted to  determine  attitudes  towards  learning  chemistry. The instrument allows determine the attitudes in two dimensions instrumental and emotional. The results lead to the conclusion among others: strategies in question have a statistically significant effect on the instrumental and affective dimensions of attitudes.

 

|Abstract
= 198 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 159 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gladys Elena Hurtado Osorio

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001564143

References

Afanador, A. y Mosquera, C. (2012). Valoración de

actitudes hacia la ciencia y actitudes hacia el

aprendizaje de la biología en educación secundaria. Biografía: Escritos sobre la Biología y su

enseñanza, 5(8). 32-49.

Alcántara, J. (1992). Cómo educar las actitudes. España:

Cárdenas Editores.

Amador, J. y Forns, M. (1994). Dependencia independencia de campo y eficacia en tareas cognitivas.

Anuario de Psicología, 60, 35-48.

Castro, J. (2003). Análisis de los componentes actitudinales de los docentes hacia la enseñanza de

la Matemática. Caso: 1ª y 2ª Etapas de Educación Básica (Tesis doctoral). Universitat Rovira i

Virgili. Departamento de Pedagogía. Tarragona.

Recuperado de www.tdx.cesca.es/TESIS_URV/

AVAILABLE/ TDX-0209104-085732//BibliografiaTesisDoctoral.pdf

Estrada, M. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. Barcelona: Autónoma de

Barcelona. Departamento de Didáctica de las

Matemáticas y las Ciencias Experimentales.

Gargallo, B. Pérez, C., Fernández, A. y Jiménez, M.

(2007). La evaluación de las actitudes ante el

aprendizaje de los estudiantes universitarios.

El cuestionario CEVAPU. Revista Electrónica

Teoría de la Educación. Educación y Cultura en

la Sociedad de la Información, 8(2), 238- 258.

Gasco, M., Briñol, P. y Horcajo, J. (2010). Cambio de

actitudes hacia la imagen corporal: el efecto de

la elaboración sobre la fuerza de las actitudes.

Psicothema, 22(1), 71-76.

Lozano, A. (2005). Factores personales, familiares y

académicos que afectan al fracaso escolar en

la educación secundaria. Revista Electrónica de

Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica,

(1), 43-66.

Martínez, L., Villamil, Y. y Peña, D. (2006). Actitudes

favorables hacia la química a partir del enfoque

ciencia, tecnología, sociedad y ambiente. I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología,

Sociedad e Innovación. Organización de Estados

Iberoamericanos para la Educación la Ciencia y

la Cultura y otras. Palacio de Minería, Facultad

de Ingeniería, Universidad Nacional Autónoma

de México, México.

Muñoz, J., de la Torre, E. y Mato, M. (2007). La influencia de la profesión de los padres en las actitudes

hacia las matemáticas en alumnos de educación

secundaria obligatoria. En: A. Barca, M. Peralbo,

A. Porto, B. Duarte, L. Almeia (Coordinadores).

IX Congreso Internacional Galego-ortugués de

Psicopedagoxia. Faculdade Ciências da Educação

da Universidade da Coruña e o Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho.

Ortego, M., López, S. y Álvarez, M. (s.f.). Ciencias Psicosociales I. Tema 4. Las actitudes. Open curse

ware. Universidad de Cantabria.

Palomino, C. (2013). Creencias, actitudes y motivación

hacia el aprendizaje de ELE por parte de adolescentes sicilianos. Estudio etnográfico-descriptivo. España: Universidad de Jaen en colaboración

con la Fundación Universitaria Iberoamericana

Funiber. Recuperado de http://marcoele.com/

descargas/16/palomino-creencias_adolescen

-

tes_sicilianos.pdf

Perkins, D. y Blythe, T. (1994). Putting understanding

up-front. Educational leadership, 51(5), 4-7.

Recuperado de: http://www.uca.edu.ar/uca/

common/grupo18/files/perkins_antetodo_la_

comprension.pdf

Sawa, H. (1966). “Analytic thinking and synthetic think

-

ing”. Bulletin of Faculty of Education, 13, 1-16.

Tinajero, C. y Páramo, M. (2013). El estilo cognitivo

dependencia independencia en el proceso de

enseñanza aprendizaje. Revista Colombiana de

Educación, 64, 57-78.

Universidad Politécnica de Madrid, Servicio de innova

-

ción educativa. (2008). Aprendizaje basado en

problemas. Universidad Politécnica de Madrid.

Recuperado de http://innovacioneducativa.upm.

es/guias/Aprendizaje_basado_en_problemas.pdf

Zarza, O. (2009). Aprendizaje por descubrimiento.

Revista Digital Innovaciones y Experiencias

Educativas, 18, 1-11.

Published

2016-08-22

How to Cite

Hurtado Osorio, G. E. (2016). Impact of Teaching Strategy in the Attitudes of Students with Different Cognitive Style in the Dimension Field Dependence- Independence (Dic). Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 7(2), 97–116. https://doi.org/10.17533/udea.rp.325207

Issue

Section

Artículos de investigación