‘Consexuados’: intervention strategy to strengthen family communication on sexuality
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.e348171Keywords:
sexuality, family communication, sexual education, teenagers, sexual rights , reproductive rightsAbstract
This article seeks to demonstrate the main results of the intervention project “Consexuados”, which had as a general objective to promote family communication processes to address sexuality through the Information, Education and Communication (iec) strategy: Consexuados Game in four departments of Colombia. It was possible to show that the family is one of the main sources of information for adolescents, therefore, it is important to generate spaces for collective education, as well as for meetings where assertive communication is favored, and in this way the acquisition of knowledge about sexuality in both parents and adolescents.
Downloads
References
Allen, K. R., Lavender-Stott, E. S. & Gary, E. A. (2017). Learning from the young: Therapeutic implications of emerging sexual knowledge in working with families. Journal of Feminist Family Therapy, 29(3), 149-169.
Allen, J. L., Huggins-Hoyt, K. Y., Nobile, J. & Boyd, D. T. (2021). A descriptive qualitative analysis of gay men’s recollection of parental similarities and differences in their approaches to talking about sexual orientation and sexual behaviors. Journal of glbt Family Studies, 1-20.
Charmaraman, Grossman & Richer (2020). Same-sex attraction disclosure and sexual communication topics within families. Journal of glbt Family Studies, 17(2).
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1550428X.2020.1820414
Estrada, F., Campero, L., Suárez-López, L., de la Vara-Salazar, E. y GonzálezChávez, G. (2017). Conocimientos sobre riesgo de embarazo y autoeficacia en hombres adolescentes: apoyo parental y factores escolares. Salud Pública
Mex., 59, 556-565.
Fernández, A. M., Negron, M., González, R., Díaz, L., Betancourt-Díaz, E., CintrónBou, F. & Villarruel, A. (2017). Actitudes hacia la comunicación sexual entre padres/madres y adolescentes en Puerto Rico. Revista puertorriqueña de psicología, 28(1), 80. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5520656/
Flores, D. y Barroso, J. (2017). 21st Century parent–child sex communication inthe United States: A process review. The Journal of Sex Research, 1-17. doi:10.1080/00224499.2016.1267693.
Fondo de las Naciones Unidas para la infancia [Unicef]. (2015). Una aproximación a la situación de adolescentes y jóvenes en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2018-04/UNICEF_Situacion_de_Adolescentes__y_Jovenes_en_LAC_junio2105.pdf
Frederico M., Arnaldo, C., Michielsen, K. & Decat, P. (2019). Adult and young women communication on sexuality: a pilot intervention in aputoMozambique. Reproductive Health, 16(144), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12978-019-0809-3
Goodman, J. A. & Israel, T. (2020). An online intervention to promote predictors of supportive parenting for sexual minority youth. Journal of Family Psychology, 34(1), 90.
González, V., Orcasita, L. T., Carrillo, J. P. & Palma-García, D. M. (2017). Comunicación familiar y toma de decisiones en sexualidad entre ascendientes y adolescentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), pp. 419-430. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627027.pdf
Grossman, J. M., Jenkins, L. J. & Richer, A. M. (2018). Parents’ perspectives on family sexuality communication from middle school to high school. Int. J.Environ. Res.
https://doi.org/10.3390/ijerph15010107
Grossman, J. M., Lynch, A. D., Richer, A. M., DeSouza, L. M. & Ceder, I. (2019). Extended-family talk about sex and teen sexual behavior. International journal of environmental research and public health, 16(3), 480.
https://doi.org/10.3390/ijerph16030480
Guzmán, J. (2017).“Consexuados”: Diseño e implementación de una estrategia de información, educación y comunicación (iec) para el abordaje de la sexualidad en familias con hijos e hijas adolescentes en el municipio de Jamundí (tesis de
pregrado). Pontificia Universidad Javeriana Cali, Colombia.
Hadley, W., Lansing, A., Barker, D. H., Brown, L. K., Hunter, H., Donenberg, G. & DiClemente, R. J. (2018). The longitudinal impact of a family-based communication intervention on observational and self-reports of sexual communication. J Child Fam. Stud., 27, 1098–1109.
https://doi.org/10.1007/s10826-017-0949-4
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México: McGraw-Hill Interamericana.
Klein, V., Becker, I. & Štulhofer, A. (2018). Parenting, communication about sexuality, and the development of adolescent womens’ sexual agency: A longitudinal assessment. Journal of youth and adolescence, 47(7), 1486-1498.
Lorenzo, B., Mirabal, G., Rodas, A., González, M. y Botín, L. (2018). Intervención de enfermería sobre educación sexual en adolescentes. Enfermería Investiga, 3(3), 136-141. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6602840
Malacane, M. y Beckmeyer, J. (2016). A review of parent-based barriers to parent–adolescent communication about sex and sexuality: implications for sex and family educators. American Journal of Sexuality Education, 11(1).
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15546128.2016.1146187
Marchioni M. (1999). Comunidad, participación y desarrollo: Teoría y metodología de la intervención comunitaria. Madrid, España: Editorial Popular.
Organización Mundial de la Salud [oms]. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274656/9789243512884-spa.pdf
Pariera, K. (2016). Understanding mothers’ information-seeking about mother–adolescent sexual communication. The international Journal of health, wellness and society, 6(4). pp 23-33.
Peralta, P. A. (2016). Educación para la sexualidad con estrategias didácticas tic, en adolescentes de 14 a 16 años en instituciones educativas oficiales de básica secundaria. Revista Linhas, 17(33), 135-157. http://dx.doi.org/10.5965/1984723817332016135
Rios-Becerril, J., Cruz-Bello, P., Becerril-Amero, P. y Maldonado-Gonzalez, V. (2016). Intervención educativa de enfermería sobre salud sexual y reproductiva en adolescentes. Revista de enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 24(1). https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2016/eim161i.pdf
Rodríguez, A. F. U. (2016). Salud sexual, apoyo social y funcionamiento familiar en universitarios. Revista virtual universidad católica del norte, (49), 206-229.
https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/805/1325
Rodríguez, A. F. U., Barreto, J. C. & Huertas, M. C. (2016). Conductas sexuales de riesgo y comunicación sobre sexualidad entre padres e hijos universitarios. Revista de psicología Universidad de Antioquía, 8(2), 27-48.
https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/327886
Salgado, A. (2007). Investigación de calidad: diseños, evaluación del rigor metodológico y desafíos. Liberabit, 13(13), 71-78. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100009&script=sci_arttext&tlng=en
Savegnago, S. D. O. & Arpini, D. M. (2016). A abordagem do tema sexualidade no contexto familiar: o ponto de vista de mães de adolescentes. Psicologia: ciência e profissão, 36(1), 130-144. https://doi.org/10.1590/1982-3703001252014
Uribe, A. F. (2016). Salud sexual, apoyo social y funcionamiento familiar en universitarios. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194247574012
Valencia, V. H. (2006). Las estrategias iec como modelo de comunicación para el desarrollo en la socialización de políticas y programas ambientales. Revista de Comunicación Social, (2), 91-103. doi: https://doi.org/10.25100/nc.v0i2.4771
Widman, L., Choukas-Bradley, S., Noar, S., Nesi, J. & Garrett, K. (2016). Parentadolescent sexual communication and adolescent safer sex behavior. A meta-analysis. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 170(1). http://jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jamapediatrics.2015.2731
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Psicología Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.