Digital media in the recent dynamic of Colombia’s public diplomacy and national security in the Uribe and Santos’ governments
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.esde.v74n164a05Keywords:
foreign policy, public diplomacy, digital media, national security, ColombiaAbstract
The use of media as a tool of foreign policy in Colombia has been studied from an essentially instrumental perspective, that is, as a mere channel for the broadcasting of a message. Nevertheless, that kind of exercise handles a lot of interesting attributes worthy of being analyzed. The role of the media, and especially, of the digital media, starts with an approach between the general society and the alien, misunderstood and abstract international environment. On the other hand, it also has the power to shape public opinion in the face of short-term, controversial or high political repercussions. Digital media have positioned themselves as an additional tacit scenario for the exercise of foreign policy through public diplomacy that has the purpose of communicating; weaving alliances to, in the final analysis, achieve a greater influence in the global scene. (Ruiz, 2014, page 7). In this sense, public diplomacy is leveraged in media innovations and imposes challenges to the traditional channels of the exercise of foreign policy, and affects contexts of high sensitivity such as national security, integration trends, and international insertion. This paper seeks to categorize the role of digital media in the public diplomacy and national security during the Alvaro Uribe and Juan Manuel Santos’ governments.
Downloads
References
Agnew, J. (1998). Geopolítica. Una Re-Visión de la política internacional. sl: Titivilus.
Appadurai, A. (2009). Géographie de la colère. La violence à l’âge de la globalisation. París: Payot.
Archetti, C. (2010). Media Impact on Diplomatic Practice: An Evolutionary Model of Change . Manchester: Salford University Press.
Badrán, F. (2011). Unión Europea. Desafíos y problemáticas institucionales en el marco de una crisis institucional. . Fuerzas Armadas, 57-68.
Badrán, F. (2016). Individuos y grupos transnacionales: Agentes de cooperación y amenaza. Ensayos Sobre Seguridad y Defensa, 36-62.
Badrán, F. (13 de sptiembre de 2017). Fuerzas Militares en el marco del post conflicto. (A. C. Dussán, Entrevistador)
Badrán, F. (26 de Octubre de 2017). Procesos de transformación positiva de los conflictos armados. Cátedra de Conflictos Armados Contemporáneos. Universidad Javeriana. Bogotá.
Bjola, C., & Jang, L. (2015). Social Media and Public Diplomacy: A Comparative Analysis of the Digital Diplomatic Strategies of the EU, U.S. and Japan in China. En C. Bjola, & m. Holmes, Digital Diplomacy: Theory and Practice, (pág. 32). London and New York: Routledge.
Bobbio, N. (1997). Teoría general del derecho. Bogotá, D. C.: Temis.
Borda, S. (1997). Medios de Comunicación y Política Exterior en Colombia. Colombia Internacional Nº 38, 10.
Borda, S. (2012). La administración de Álvaro Uribe y su política exterior en materia de derechos humanos: de la negación a la contención estratégica. Análisis Político. Vol 25 No 75, 111-137.
Brown, K., Green, S., & Wnag, J. (Enero de 2017). Center for Strategic & International Studies. Recuperado el 13 de Octubre de 2017, de Public Diplomacy and National Security in 2017: https://csis-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/publication/170117_Brown_PublicDiplomacy2017_Web.pdf?FaqyYdWYJBGWo24kpc01vqlSW2ZcwyNf
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-275 (1994)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-114 (2004)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia C-396 (2007)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-576 (2008)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-264 (2009a)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-299 (2009b)
Corte Constitucional de Colombia, Sentencia C-771 (2011)
Costa, V. (2017). Shaping Public Diplomacy through Social Media Networks in the 21st Century. RJHIS N° 4 (1) Universidad de Bucarest, 139-155.
Cuenca, P. (2010). La concepción del Ordenamiento jurídico de Norberto Bobbio. Papeles el tiempo de los derechos, 1-12.
Danielson, D. (2006). Web credibility. En C. G. (Ed.), Encyclopedia of Human Computer Interaction (págs. 713-721). Hershey: Idea Group.
De Santiago Freda, M. (marzo-mayo de 2010). El problema de la verdad informativa: una perspectiva filosófica iusinformativa. Derecom(1).
Departamento Nacional de Planeación. (2003). Plan Nacional de Desarrollo 2002 - 2006 Hacia un Estado Comunitario. Bogotá.
DINERO. (2010). La economía que deja Uribe:promesas vs. avances. Dinero, 1-3.
El País. (30 de 07 de 2010). Presidente Álvaro Uribe termina su gestión con 80% de aprobación. El País.
El Tiempo. (08 de 03 de 2017). Colombia lidera el índice de acceso mundial a internet. El Tiempo.
Falnagin, A., & Metzger, M. (2014). Digital Media and Perceptions of Source Credibility in Political Communication. En K. Kensk, & K. Hall, The Oxford Handbook of Political Communication (pág. 15). Londres: Oxford University Press.
Ferrajoli, L. (2011). Principia iuris. Teoría del derecho y la democracia. Madrid: Trotta.
Fletcher, T. (2017). Former UK Ambassador to Lebanon in the Future FCO Report’. Obtenido de Governement of United Kingdom: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/521916/Future_FCO_Report.pdf
Florez, J. (2011). La Diplomacia Pública en una perspectiva comparada: una estrategia de la política exterior y su implementación en la política colombiana. Pensamiento Jurídico N° 30, 263-293.
Foucault, M. (1973). La verdad y las formas jurídicas. La verdad y las formas jurídicas (págs. 1-63). Rio de Janeiro: Pontificia Universidade Catolica do Rio de Janeiro.
Galán, J. (2007). Diagnóstico de la Política Exterior Colombiana. Una visión desde el Senado de la República. Colombia Internacional Nº 65 Enero- Junio, 164-178.
Galtung, J. (1969). Violence, peace, and Peace Research. Journal of Peace Research, 167-191.
Gilboa, E. (2001 N° 2 Vol 12). Diplomacy in the media age: Three models of uses and effects. Diplomacy & Statecraf, 1-28.
Glassman, J. (2008). Public Diplomacy 2.0: A new approach to global engagement. Obtenido de New America Foundation: https://2001-2009.state.gov/r/us/2008/112605.htm
González, M. d., & Bernal, C. E. (2010). Procesos contra aforados constitucionales –para- política-: compilación de decisiones de la Corte Suprema de Justicia (1 ed.). Bogotá, D. C.: Centro Internacional para la Justicia Transicional.
Gregory, B. (2008). Public Diplomacy and National Security: Lessons from the U.S. Experience. Small Wars Journal, 11.
Hansen, A. ( 1984). Public Diplomacy in The Computer Age. New York: Praeger.
Heidegger, M. (enero-junio de 1952). De la esencia de la verdad. Revista Cubana de Filosofía, 2(10), 5-22.
Krammer, E. (2017). A DIPLOMACIA DIGITAL E SEU USO PELO MINISTÉRIO DAS RELAÇÕES EXTERIORES DO BRASIL. 6º Encontro da Associação Brasileira de Relações Internacionais (pág. 15). Belo Horizonte: Universidade Católica de Minas Gerais.
Manor, I. (2016). Are we there yet: have MFAs realized the potential of digital diplomacy? Brill Research Perspectives in Diplomacy and Foreign Policyv Vol.1, No.2.
Martell, L. (2007). Third Wave in Globalization Theory. International Studies Review Nº9 (2), 173 - 196.
Martin, C., & Jagla, L. (2013). Integrating Diplomacy and Social Media. Washington: Aspen Institute.
Media Development Investment Fund. (2014). Media Development’s Role in Social, Economic and Political Progress. New York: MDIF.
Ministerio de Relaciones Exteriores. (2003). Memorias al Congreso Nacional. Bogotá D.C.: Fondo Editorial Cancillería de San Carlos.
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2016). Hacia una Medición de la Economía Digital en Colombia. Bogotá D.C.: Colombia.
Naveh, C. (2002). The Role of the Media in Foreign Policy Decision-Making: A Theoretical Framework. Conflict and Comunication, 1-14.
Nye, J. (2011). The Future of Power. Issues and Insights Vol 11 Nº8, 14.
OECD. (2017). Digital Government Review of Colombia. Towards a Citizen Driving Public Sector. París: OECD.
Oviamionayi, V. (2004). Diplomacia pública en la bibliografía actual. Ámbitos, 215-236.
Pájaro Moreno, N., & Santos Rodríguez, J. (2004). Buena fe y lealtad “pre-procesales”. Revista del Instituto Colombiano de Derecho Procesal, 30, 199 – 224.
Pamment, J. (2012). New public diplomacy in the 21st century: A comparative study of policy and practice. New York: Routledge.
Perret, A. (2009). La utilización de CMSP en Colombia: ¿una política equivocada? La utilización de CMSP en Colombia: ¿una política equivocada? Universidad Externado, (pág. 20). Bogotá.
Rojas, E. (2012). Debates y perspectivas de la política exterior colombiana en la era Santos. VI Congreso de Relaciones Internacionales. Universidad Nacional de la Plata (pág. 14). La Plata - Argentina: IRI.
Ruíz, J. A. (2016). La verdad en el Derecho. Intersticios Sociales, 1-33.
Ruíz, M. C. (2014). Introducción. En R. I. Elcano, La diplomacia pública como reto de la política exterior (pág. 68). España: Escuela Diplomática de España.
Saint-Guilles, L.(2015). Diplomatie publique etstratégie desécurité national aux Étas-Unis, de la Guerre froide à la Guerre contre le terrorisme. Res Militaris Vol 5 Nº1, 1-18.
Schein, E. (1984). Comming to a new awarness of organizational culture. Sloan Management Review, Vol 25 N° 2, 14.
Strange, S. (1987). The Persistent Myth of Lost Hegemony. International Organization 41 N°4, 551-574.
Taruffo, M. (2010). Simplemente la verdad. El juez y la construcción de los hechos. Barcelona: Marcial Pons.
Unión Europea. (2016). Unión Europea. Recuperado el 10 de septiembre de 2017, de European Union Global Strategie - Public Diplomacy, Security and Defense: https://europa.eu/globalstrategy/fr/diplomatie-publique
Uprimny, R., Sánchez, L. M., & Sanchéz, N. C. (2013). Algunos lineamientos para pensar el marco jurídico de la transición en Colombia en el contexto de un proceso de paz con los grupos guerrilleros. En Justicia para la paz. Crímenes atroces, derecho a la justicia y paz negociada (págs. 90-154). Bogotá, D. C.: Dejusticia.
Vergara, R. (2012). Análisis de política exterior en Colombia: Gobierno de Juan manuel Santos ¿continuación de un proceso o cambio de rumbo? Equidad Desarro. Enero Junio, 27.
World Economic Forum. (2016). Digital Media and Society. Implications in a Hyperconnected Era. United States: WEF.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudios de Derecho is governed by the following regulation: Political Constitution of Colombia, article 61; Law 23 of 1982, articles 1 and 2; Law 44 of 1993, chapter II, article 6 and chapter IV, article 51; Law 599 of 2000 through which the Penal Code is issued, articles 270, 271 and 272. In addition, the journal is governed by the guidelines of the National Copyright Directorate and the World Intellectual Property Organization (WIPO) for Colombia. Finally, it abides by Rectoral Resolution 21231 of 5 August, 2005, through which the Statute on Intellectual Property is issued.
Authors who publish in Estudios de Derecho continue to retain their rights, however, they should bear in mind that the contents of the journal are under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike license. In this sense, The material created may be distributed, copied and exhibited by third parties if they credit it. No commercial benefit can be obtained.