This is an outdated version published on 2024-01-31. Read the most recent version.

Generación de lineamientos para una propuesta de política pública que oriente la publicidad dirigida a niños de entre los 2 y 10 años, como mercado objetivo para la prevención de los efectos nocivos en ellos

Authors

  • Diego Fernando Lenis Trujillo UNIVERSIDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.esde.v81n177a4

Keywords:

Advertising, consumer statute, public policy, children and adolescents.

Abstract

This document traces the existing laws in Colombia that regulate the advertising aimed at children and adolescents, and the way in which advertising operates as a means of manipulation. An analysis will be made of the inadequate regulation and enforcement in this field, as well as how media operates to provide services to corporations producing goods and services. Regarding the latter, mention will be made of the methods used to attract clients in order to generate greater income, which have had an indirect or direct harmful effect on the psychological, physical and social development of many children and adolescents. We believe that, due to communication and technological facilities, children and adolescents have been permeated by a large amount of aggressive and systematic advertising that offers them services that are detrimental to their integral development. All this, with the intention of raising awareness of the need for a public policy proposal that, with interdisciplinary support, will result in the prevention and attention of the harmful effects that this type of advertising causes in this population group.

 

Keyword: Advertising, consumer statute, public policy, children and adolescents.

|Abstract
= 568 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 458 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 46 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arens, W. (2000). Publicidad. México: Mc Graw Hill.

Arsenault, J. E., Mora-Plazas, M., Forero, Y., López-Arana, S., Marín, C., Baylin, A., & Villamor, E. (2009). Provision of a school snack is associated with vitamin B-12 status, linear growth, and morbidity in children from Bogota, Colombia. The Journal of nutrition. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida-chatarra/

Colombia. Asomedios. (2011). Código de Autorregulación. Bogotá: Asomedios. Recuperado de http://www.canalrcn.com/descargas/cod_autorregulacion.pdf

Comisión Nacional de Autorregulación Publicitaria (CONARP). (2013). Código de Autorregulación Publicitaria. Recuperado de https://aec1c6dc-782e-4567-897e-849e0745b08d.filesusr.com/ugd/3455e7_799d2f146d164ab79a620ee0e95e3b5b.pdf

Colombia. Congreso de la República. (1991). Constitución Política. Diario Oficial. Bogotá D.C., 1991. No. 52052.

Colombia. Congreso de la República. (2006). Ley 1098. Por la cual se expide el Código de Infancia y Adolescencia. Diario Oficial. Bogotá D.C., 2006. No. 46.446.

Colombia. Congreso de la República. (2009). Ley 1355. Por medio de la cual se define la obesidad y las enfermedades crónicas no transmisibles asociadas a esta como una prioridad de salud pública y se adoptan medidas para su control, atención y prevención. Diario Oficial. Bogotá D.C., 2009. No. 47.502.

Colombia. Congreso de la República. (2011). Ley 1480. Por medio de la cual se expide el Estatuto del Consumidor y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial. Bogotá D.C., 2011. No. 48.220.

Colombia. Corte Constitucional, Sentencia C–740 (2010).

Colombia. Presidente de la República. (2014). Decreto 975. Por el cual se reglamentan los casos, el contenido y la forma en que se debe presentar la información y la publicidad dirigida a los niños, niñas y adolescentes en su calidad de consumidores. Bogotá D.C.

Malaver, C. (2020, 07 de febrero). ‘La obsesión de mi hermano con los videojuegos lo llevó a la muerte’. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/bogota/son-los-videojuegos-un-peligro-para-los-ninos-459790

Instituto Nacional de Salud. (2019). Malnutrición Oculta. Instituto Nacional de Salud: Bogotá. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida- chatarra/

Malik V.S., Popkin B.M., Bray G.A., Després J-P., Hu F.B. (2010). Sugar-sweetened beverages, obesity, type 2 diabetes mellitus, and cardiovascular disease risk. Circulation. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida- chatarra/

Ministerio de Salud y Protección Social, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, Instituto Nacional de Salud UN. (2017). Encuesta nacional de la situación nutricional en Colombia. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es- la-comida-chatarra/

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia. (2018). Colombia alcanzó los 62,2 millones de líneas de celular habilitadas. Recuperado de https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-Prensa/MinTIC-en-los-Medios/72964:Colombia-alcanzo-los-62-2-millones-de-lineas-de-celular-habilitadas

Mullee A., Romaguera D., Pearson-Stuttard J., Viallon V., Stepien M., Freisling H. (2019). Association Between Soft Drink Consumption and Mortality in 10 European Countries. JAMA Intern Med. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida-chatarra/

OCDE. (2019). La Pesada Carga de la Obesidad: La Economía de la Prevención. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida-chatarra/

Red de Padres y Madres, Red Papaz. Documento ¿Qué es Red PaPaz? Recuperado de https://www.redpapaz.org/category/sobre-red-papaz/documento-de-informacion-basica/

Vecino-Ortiz AI., Arroyo-Ariza D. (2018). A tax on sugar sweetened beverages in Colombia: Estimating the impact on overweight and obesity prevalence across socio economic levels. Recuperado de https://www.nocomasmasmentiras.org/que-es-la-comida-chatarra/

Published

2024-01-31

Versions

How to Cite

Lenis Trujillo, D. F. (2024). Generación de lineamientos para una propuesta de política pública que oriente la publicidad dirigida a niños de entre los 2 y 10 años, como mercado objetivo para la prevención de los efectos nocivos en ellos . Estudios De Derecho, 81(177). https://doi.org/10.17533/udea.esde.v81n177a4