This is an outdated version published on 2024-01-31. Read the most recent version.

Coherence in and within public policies for sustainable development and innovation: analysis of the case of Colombia based on CONPES documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.esde.v81n177a1

Keywords:

public policy coherence, Sustainable Development Goals, innovation policy

Abstract

Policy coherence is a phenomenon of growing interest and as a result, multiple analytical frameworks have emerged to better grasp it. Based on Cejudo and Michel (2016), here we analyze the coherence in and between policies aimed at implementing the SDGs (CONPES document no. 3918) and fostering investment in innovation (CONPES document no. 3892) in Colombia. We examine the internal causal theory of each policy in conjunction with the correspondence between objectives, instruments and target beneficiaries of both. Results show that coherence in policy is a frequent condition in their design, while coherence within policies is possible when there are overarching objectives that can facilitate articulation with other policies.

|Abstract
= 518 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 86 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 102 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Páez, E., Senior, S. y Muñoz Ávila, L. (2023). Capítulo 3. Entidades y competencias para el desarrollo sostenible y el cambio climático en Colombia. En L. Muñoz Ávila (ed.), Cambio climático y desarrollo sostenible en Colombia (pp. 72-112). Bogotá: Editorial Universidad del Rosario. https://doi.org/10.12804/urosario9789585001978

Careja, R. (2011). Paths to policy coherence to create market economies in Central and Eastern Europe. International Political Science Review, 32(3), 345-366. https://doi.org/10.1177/0192512110388316

Castro, F. y Valbuena, N. (2020). Índice ODS 2019 para América Latina y el Caribe. Bogotá: Centro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible para América Latina.

Cejudo, G. y Michel, C. (2016). Coherencia y políticas públicas: metas, instrumentos y población objetivo. Gestión y Política Pública, 25(1), 03-31. http://repositorio-digital.cide.edu/handle/11651/2780

Cejudo, G., & Michel, C. (2017). Addressing fragmented government action: coordination, coherence, and integration. Policy Sciences, 50, 745-767. https://link.springer.com/article/10.1007/s11077-017-9281-5

Chavarro, D., Vélez, M., Tovar, G., Montenegro, I., Hernández, A. y Olaya, A. (2017). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia y el aporte de la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogotá: Colciencias.

Collste, D., Pedercini, M., & Cornell, S. E. (2017). Policy coherence to achieve the SDGs: using integrated simulation models to assess effective policies. Sustainability Science, 12, 921-931. https://doi.org/10.1007/s11625-017-0457-x

De Jong, E., & Vijge, M. J. (2021). From Millennium to Sustainable Development Goals: Evolving discourses and their reflection in policy coherence for development. Earth System Governance, 7, 100087. https://doi.org/10.1016/j.esg.2020.100087

Departamento Nacional de Planeación. (8 de agosto de 2017). Actualización del documento Conpes 3834. Lineamientos de política para estimular la inversión privada en ciencia, tecnología e innovación a través de deducciones tributarias (Documento Conpes 3892). Bogotá: DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Económicos/3892.pdf

Departamento Nacional de Planeación. (15 de marzo de 2018). Estrategia para la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en Colombia (Documento Conpes 3918). Bogotá: DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Económicos/3918.pdf

Departamento Nacional de Planeación. (2021). Metodología de Articulación para la Competitividad, ArCo. Manual de Herramientas. Bogotá: DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Empresarial/Metodologia-de-Articulacion-para-la-Competitividad-ArCo.pdf

Dery, D. (1998). Policy by the Way: When Policy Is Incidental to Making Other Policies. Journal of Public Policy, 18(2), 163-176. https://www.jstor.org/stable/4007628

Duraiappah, A., & Bhardwaj, A. (2007). Measuring Policy Coherence among the MEAs and MDGs. Winnipeg: International Institute for Sustainable Development.

Fagerberg, J. (2018). Innovation policy: Rationales, lessons, and challenges. Journal of Economic Surveys, 31(2), 497-512. https://doi.org/10.1111/joes.12164

Herrera-Kit, P., Balanzó Guzmán, A., Parra Moreno, J. y Rivera, M. (2021). Mecanismos de colaboración interinstitucional: prácticas típicas. Innovar, 31(79), 145-159. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n79.91888

Herrera-Kit, P. y Centeno, J. P. (2022). El cambio en los instrumentos de política en Colombia. Análisis de los documentos Conpes sociales, 1993-2014. Estudios Políticos, (63), 51-77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/346653

Jordan, G., & Halpin, D. (2006). The political costs of policy coherence: Constructing a rural policy for Scotland. Journal of Public Policy, 26(1), 21–41. https://doi.org/10.1017/S0143814X06000456

Lægreid, P., Nordø, Å. D., & Rykkja, L. H. (2017). La búsqueda de coordinación en los gobiernos centrales europeos. Gestión y Política Pública, 26(SPE), 11-44. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-10792017000300011&script=sci_abstract&tlng=pt

Lenschow, A., Bocquillon, P., & Carafa, L. (2018). Understanding coherence between policy spheres. Environmental Policy and Governance, 28(5), 323-328. https://ueaeprints.uea.ac.uk/id/eprint/67307/1/Lenschow_Bocquillon_Carafa_Editorial_overview_Understanding_coherence_between_policy_spheres.pdf

López, A. (2009). Las evaluaciones de programas públicos de apoyo al fomento y desarrollo de la tecnología y la innovación en el sector productivo en América Latina. Washington: IADB.

May, P. J., Jones, B. D., Beem, B. E., Neff-Sharum, E. A., & Poague, M. K. (2005). Policy coherence and component-driven policymaking: Arctic policy in Canada and the United States. Policy Studies Journal, 33(1), 37-63. https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2005.00091.x

May, P. J., Sapotichne, J., & Workman, S. G. (2006). Policy coherence and policy domains. Policy Studies Journal, 34(3), 381-403. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1541-0072.2006.00178.x

Millán Acevedo, N. (2014). Cosmopolitización del desarrollo y coherencia de políticas: nuevos desafíos para la agenda post 2015. Investigación y Desarrollo, 22(1),168-186. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-32612014000100008&script=sci_arttext

Organization for Economic Co-operation and Development. (1996). Building Policy Coherence. Tools and Tensions. Paris: OECD.

Organization for Economic Co-operation and Development. (2017). Policy Coherence for Sustainable Development 2017. Paris: OECD.

Ordóñez-Matamoros, G., Centeno, J. P., Andrade-Sastoque, E., & Pinzón-Camargo, M. (2021). Transformative Innovation Policy in Emerging Economies: What Does It Entail? In G. Ordóñez-Matamoros, L. Orozco, J. Sierra González, J. García-Estévez, & I. Bortagaray (eds.), Policy and Governance of Science, Technology, and Innovation. Social Inclusion and Sustainable Development in Latin America. Palgrave Macmillan.

Ordóñez-Matamoros, G., Duarte García, J. A., Tadlaoui, S., López, L. H., Porras Alzate, S., Martínez Fajardo, L. P. y Calderón-Peña, G. (2013). Manual de análisis y diseño de políticas públicas. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Orozco Giraldo, N. (2021). Objetivos de Desarrollo Sostenible e innovación: coherencia de las políticas públicas en Colombia. Bogotá: Universidad de los Andes. http://hdl.handle.net/1992/52953

Ortegón, E., Pacheco, J. y Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Santiago de Chile: Cepal.

Pérez Enciso, H. A. (2017). Problemas, actores y decisiones en las políticas públicas. Marco de análisis para el estudio de los programas de crédito educativo en Colombia. Universitas Humanística, (83), 247-273. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-48072017000100247&script=sci_arttext

Picciotto, R. (2005). Policy Coherence and Development Evaluation: Issues and Possible Approaches. OECD Fostering Development in a Global Economy: A Whole of Government Perspective, The Development Dimension Series, OECD, cap. 5, 133-153. OECD.

Schot, J., & Steinmueller, W. E. (2018). Three frames for innovation policy: R&D, systems of innovation and transformative change. Research Policy, 47(9), 1554-1567. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048733318301987

Schot, J., Boni, A., Ramirez, M., & & Steward, F. (2018). Addressing SDGs through Transformative Innovation Policy. Bogotá: Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.

Schot, J., Ramírez, M., Arroyave, F., Bernal, P., Marín, M., Romero, Ó. y Alvial, C. (2020). Transformando nuestro mundo: implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Propuesta para un programa de experimentación de políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación con un enfoque regional en Colombia. Bogotá: Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.

Sianes, A. (2017). Shedding light on Policy Coherence for Development: A conceptual framework. Journal of International Development, 29(1), 134-146. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jid.2977

Spaiser, V., Ranganathan, S., Swain, R. B., & Sumpter, D. J. (2017). The sustainable development oxymoron: quantifying and modelling the incompatibility of sustainable development goals. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 24(6), 457-470. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504509.2016.1235624

Stafford-Smith, M., Griggs, D., Gaffney, O., Ullah, F., Reyers, B., Kanie, N.,… O’Connell, D. (2017). Integration: the key to implementing the Sustainable Development Goals. Sustainability Science, 12, 911-919. https://link.springer.com/article/10.1007/s11625-016-0383-3

Steward, F. (2012). Transformative innovation policy to meet the challenge of climate change: sociotechnical networks aligned with consumption and end-use as new transition arenas for a low-carbon society or green economy. Technology Analysis & Strategic Management, 24(4), 331-343. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09537325.2012.663959

Trein, P., Biesbroek, R., Bolognesi, T., Cejudo, G. M., Duffy, R., Hustedt, T., & Meyer, I. (2020). Policy Coordination and Integration: A Research Agenda. Public Administration Review, 81(5), 973-977. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/puar.13180

Wieczorek, A., & Hekkert, M. (2012). Systemic instruments for systemic innovation problems: A framework for policy makers and innovation scholars. Science and Public Policy, 39(1), 74-87.

Yin, R. (2003). Case Study Research. Design and Methods. (4th ed). Thousand Oaks: Sage Publications.

Zeigermann, U., & Böcher, M. (2020). Challenges for bridging the gap between knowledge and governance in sustainability policy – The case of OECD ‘Focal Points’ for Policy Coherence for Development. Forest Policy and Economics, 114. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S138993411830488X

Published

2024-01-31

Versions

How to Cite

Orozco Giraldo, N., & Centeno Cachopo, J. P. (2024). Coherence in and within public policies for sustainable development and innovation: analysis of the case of Colombia based on CONPES documents. Estudios De Derecho, 81(177). https://doi.org/10.17533/udea.esde.v81n177a1