Levels of reasoning of van hiele in teaching the notion of convergence of a series and the factorial analysis of multiple correspondences. Research report

Authors

  • Carlos Mario Jaramillo López
  • Leonardo Ceballos Urrego

Keywords:

Teaching of mathematics, teaching of the notion of convergence of a series, Multiple Correspondence of Factorial Analysis

Abstract

This investigation validated the Multiple Correspondences of Factorial Analysis as more adequate and fine method of statistic analysis than the Cluster Analysis, alternative to be used in the studies on the application of the Van Hiele Model, particularly for the teaching of the notion of convergence of a series in mathematics.

How to reference this article:

JARAMILLO LÓPEZ, Carlos Mario y CEBALLOS URREGO, Leonardo, “Los niveles de razonamiento de Van Hiele en la enseñanza de la noción de convergencia de una serie y el análisis factorial de correspondencias múltiples. Informe de investigación”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 143-147.

Received: september 2005

Accepted: december 2005

|Abstract
= 154 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 30 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Mario Jaramillo López

Profesor de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Antioquia, Centro de Investigación CIEN, Universidad de Antioquia.

Leonardo Ceballos Urrego

Profesor del Tecnológico de Antioquia

References

CAMPILLO HERRERO, P. y PÉREZ CARRERAS, P., 1998, “La noción de continuidad desde la óptica de los niveles de Van Hiele”, Divulgaciones Matemáticas, vol. 6, núm. 1, pp. 69-80.

DE LA TORRE, A. y PÉREZ CARRERAS, P., 2000, La modelización del espacio y del tiempo, Tesis doctoral, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

ESTEBAN, PEDRO V., 2000, Estudio comparativo del concepto de aproximación local vía el Modelo de Van Hiele, Tesis doctoral, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

JARAMILLO, C. M., 2000, La noción de convergencia de una serie desde la óptica de los niveles de Van Hiele, Tesis doctoral, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

LAND, J. E.,1991, Appropriateness of the Van Hiele Model for describing Students’ Cognitive Processes on Algebra Tasks as typified by College Students’ learning of Functions (Mathematics Functions), Boston, Boston University.

LLORENS, JOSÉ LUIS, 1994, Aplicación del Modelo de Van Hiele al concepto de aproximación local, Tesis Doctoral, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

NAVARRO DOMÍNGUEZ, A., 2002, Un estudio de la convergencia encuadrada en el modelo de van Hiele y su correspondiente propuesta metodológica, Tesis doctoral, Sevilla.

Published

2009-04-28

How to Cite

Jaramillo López, C. M., & Ceballos Urrego, L. (2009). Levels of reasoning of van hiele in teaching the notion of convergence of a series and the factorial analysis of multiple correspondences. Research report. Revista Educación Y Pedagogía, 17(43), 141–147. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6059