Philippe Meirieu concept of pedagogy. A model, a concept and some categories for its understanding

Authors

  • Armando Zambrano Leal

Keywords:

Pedagogy, school, teaching, learning, educational sciences, differential pedagogy, Philippe Meirieu

Abstract

The concept pedagogy in the work of the French pedagogue Philippe Meirieu is presented as a result of the experience acquired throughout three decades. The concern about oneself and the concern about the other reveals the theoretical bases of the concept. Pedagogy reflects on education, learning, teachings, and school. Each category forwards to specific dimensions, which account for its formation within the field of human sciences. The field for reflection is found in the edu-cational sciences and differential pedagogy, where the production of a new pedagogical concept is successfully produced.

How to reference this article:

ZAMBRANO LEAL, Armando, “El concepto pedagogía en Philippe Meirieu. Un modelo, un concepto y unas categorías para su comprensión”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 44, (enero-abril), 2006, pp. 33-50.

Received: february 2006

Accepted: march 2006

|Abstract
= 13668 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5841 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Zambrano Leal

Director de posgrados en educación, Universidad Santiago de Cali. Profesor invitado del Doctorado en Ciencias de la Educación Rudecolombia y de las Universidades: Nacional de Córdoba —Argentina—, Escuela de Educación, programa de doctorado. Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.

References

AVANZINI, Guy, 1985, Introduction aux sciences de l’éducation, Toulouse, Privat.

BENJAMIN, Walter, 1993, La metafísica de la juventud, Barcelona, Paidós, ICE/UAB.

BOURDIEU, Pierre y PASSERON, J., C., 1970, La reproduction: éléments pour une théorie du système d’enseignement, París, Minuit.

DELEUZE, Gilles, 1999, Qué es la filosofía, Barcelona, Anagrama.

FOERSTER, Heinz von, 2002, “Visión y conocimiento: disfunciones de segundo orden”, en: Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad, Buenos Aires, Paidós.

FOUCAULT, Michel, 2002, El orden del discurso, Barcelona, Fabula/Tusquets.

GADAMER, Hans-Georg, 2001, Verdad y método, tomo 2, Salamanca, Sígueme.

HABERMAS, Jürgen, 1987, Logique des sciences sociales et autres essais, París, Puf.

HAMELIN, Daniel, 1986, Courants et contrecourants dans la pédagogie contemporaine, Suisse, Odis, Sion.

HESS, Remi y WEIGAND, Gabrielle, 1994, La relation pédagogique, París, Armand Colin.

LEGRAND, Louis, 1986, Différencier la pédagogie, París, Escarabée.

MEIRIEU Philippe, 1994a, Aprendre… oui, mais comment? 12.ª ed., París, Esf. [1.a ed., 1987].

____________ , 1994b, L’école mode d’emploi: Des méthodes actives à la pédagogie différenciée, 10.a ed., París, Esf.

____________ , 1996, La pédagogie: entre le dire et le faire, París, Esf.

____________ , 1997a, L’envers du tableau, París, Esf.

____________ , 1997b, La pédagogie: entre le dire et le faire, 3ª ed., París, Esf.

____________ , 2000, “Praxis pédagogique et pensée de la pédagogie”, en: Canton Tezino,Con la scuola per la dignità: incontro con Philippe Meirieu e Jean-Pierre Pourtois, Tai, Centro didattico cantonale.

____________ , 2001a, La machine école, París, Folio.

____________ , 2001b, La opción de educar: ética y pedagogía, Barcelona, Octaedro. (Le choix d’éduquer: étique et pédagogie, París, Esf, 1991).

MERLEAU-PONTY, Maurice, 2000, Sentido y sin sentido, 2.a ed., Barcelona, Península.

PERRENOUD, Philippe, 1997, Pédagogie différenciée, Issy-les-Molineaux, Esf.

RICOEUR, Paul, 2001, Del texto a la acción, México, Fondo de Cultura Económica.

SCHLANGER, Judith, 1983a, L’invention intellectuelle, París, Fayard.

____________ , 1983b, Penser la bouche pleine, París, Fayard.

____________ , 1989, Les concepts scientifiques, París, La Découverte.

VATTIMO, Gianni, 2002, Las aventuras de la diferencia, Barcelona, Península.

ZAMBRANO LEAL, Amando, 2002, Los hilos de la palabra: pedagogía y didáctica, Cali, Nueva Biblioteca Pedagógica.

____________ , 2002, Pedagogía, educabilidad y formación de docentes, Cali, Nueva Biblioteca Pedagógica.

____________ , 2004, “El lugar de la pedagogía en las ciencias de la educación en Francia”, Revista Colombiana de Educación, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, núm. 47, 2.o sem., pp. 129-148.

____________ , 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Bogotá, Magisterio.

____________ , 2005, “Las ciencias de la educación en Francia: relación intrínseca e histórica del acto educativo”, Revista Itinerantes, Universidad de Popayán, Doctorado en Educación, 2005, pp. 51-58.

____________ , 2006, “Philippe Meirieu: trayecto y formación del pedagogo”, Revista Educere, Mérida, Venezuela, Universidad de los Andes, año 9, núm. 30, jul.-sep, pp. 431-442.

Published

2009-04-27

How to Cite

Zambrano Leal, A. (2009). Philippe Meirieu concept of pedagogy. A model, a concept and some categories for its understanding. Revista Educación Y Pedagogía, 18(44), 33–50. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6070