Teaching and Learning of mathematical structures from the Van Hiele model
Keywords:
Teaching of math, structure, reasoning levels, learning stages, Van Hiele modelAbstract
The purpose of this article is to show the importance of the net of relations that a student could get to build when facing a mathematical concept and its close relationship with the idea of structure in the Van Hiele educational model. Besides, the understanding of the ways in which the structures function in the process of thought allows the design of didactic material that favors the student in the process of math learning.
How to reference this article:
Jaramillo López, Carlos Mario y Esteban Duarte, Pedro Vicente , " Enseñanza y aprendizaje de las estructuras matemáticas a partir del modelo de Van Hiele", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 109-118.
Received: april 2006
Accepted: june 2006
Downloads
References
Esteban, P; Vasco, E. y Bedoya, A., 2004, "Los mapas conceptuales como herramienta de exploración del lenguaje en el modelo de Van Hiele", en: Concepts Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping, vol. 2, núm. 1, pp. 151-154.
Hadamard, J., 1954, The Psychology of Invention in the Mathematical Field, Nueva York, Dover Publications.
Jaramillo, C. M., 2000, "La noción de convergencia de una serie desde la óptica de los niveles de Van Hiele", Tesis doctoral publicada, Universidad Politécnica de Valencia, España.
Cornu, B., 1991, "Limits", en: Advanced Mathematical Thinking, Tall, ed., Dordrecht, Kluwer Academic Publisher.
Resnick, Laurent B. y Ford, Wendy W, 1998, La enseñanza de las matemáticas y sus fundamentos psicológicos, Barcelona, Paidós.
Stewart, J., 1999, Cálculo. Conceptos y contextos, Bogotá, Thomson.
Van Hiele, P M., 1957, El problema de la comprensión. En conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría, Holanda, Universidad Real de Utrecht.
_______ , 1986, Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education, Nueva York, Academic
Press.
Vasco, E. y Bedoya, A., 2005, "Diseño de módulos de instrucción para el concepto de aproximación local en el marco de las fases de aprendizaje del modelo de Van Hiele", Tesis de Maestría no publicada, Universidad de Antioquia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional