Teaching and Learning of mathematical structures from the Van Hiele model

Authors

  • Carlos Mario Jaramillo López
  • Pedro Vicente Esteban Duarte

Keywords:

Teaching of math, structure, reasoning levels, learning stages, Van Hiele model

Abstract

The purpose of this article is to show the importance of the net of relations that a student could get to build when facing a mathematical concept and its close relationship with the idea of structure in the Van Hiele educational model. Besides, the understanding of the ways in which the structures function in the process of thought allows the design of didactic material that favors the student in the process of math learning.

How to reference this article:

Jaramillo López, Carlos Mario y Esteban Duarte, Pedro Vicente , " Enseñanza y aprendizaje de las estructuras matemáticas a partir del modelo de Van Hiele", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 109-118.

Received:  april 2006

Accepted:  june 2006

|Abstract
= 508 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1796 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Mario Jaramillo López

Doctor en Ciencias Matemáticas, profesor de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Antioquia

Pedro Vicente Esteban Duarte

Doctor en Ciencias Matemáticas, profesor del Departamento de Ciencias Básicas de la Universidad Eafit

References

Esteban, P; Vasco, E. y Bedoya, A., 2004, "Los mapas conceptuales como herramienta de exploración del lenguaje en el modelo de Van Hiele", en: Concepts Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping, vol. 2, núm. 1, pp. 151-154.

Hadamard, J., 1954, The Psychology of Invention in the Mathematical Field, Nueva York, Dover Publications.

Jaramillo, C. M., 2000, "La noción de convergencia de una serie desde la óptica de los niveles de Van Hiele", Tesis doctoral publicada, Universidad Politécnica de Valencia, España.

Cornu, B., 1991, "Limits", en: Advanced Mathematical Thinking, Tall, ed., Dordrecht, Kluwer Academic Publisher.

Resnick, Laurent B. y Ford, Wendy W, 1998, La enseñanza de las matemáticas y sus fundamentos psicológicos, Barcelona, Paidós.

Stewart, J., 1999, Cálculo. Conceptos y contextos, Bogotá, Thomson.

Van Hiele, P M., 1957, El problema de la comprensión. En conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría, Holanda, Universidad Real de Utrecht.

_______ , 1986, Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education, Nueva York, Academic

Press.

Vasco, E. y Bedoya, A., 2005, "Diseño de módulos de instrucción para el concepto de aproximación local en el marco de las fases de aprendizaje del modelo de Van Hiele", Tesis de Maestría no publicada, Universidad de Antioquia.

Published

2009-04-27

How to Cite

Jaramillo López, C. M., & Duarte, P. V. E. (2009). Teaching and Learning of mathematical structures from the Van Hiele model. Revista Educación Y Pedagogía, 18(45), 109–118. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6091