Didactics-pedagogy-science of education: the relationship that confirms the french "exception"

Authors

  • Araceli de Tezanos

Keywords:

Pedagoy, didactics, science of education

Abstract

This text pretends to delimit the field of pedagogy and of didactics that has been historically built on the French thought and its possible connections with educational sciences.

How to reference this article:

De Tezanos, Araceli , "Didáctica-pedagogía-ciencia de la educación: la relación que confirma la “excepción” francesa", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 46, (septiembre-diciembre), 2006, pp. 33-57.

Received: may 2006

Accepted: june 2006

|Abstract
= 4366 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5195 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Araceli de Tezanos

Magíster en investigación educativa del Centro de Estudios Educativos de la Universidad Iberoamericana de
México, Diplôme d’Études Approfondies, (DEA) en estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Paris X Nanterre
y candidata a Doctorado de la misma universidad.
 
small-logo.png

References

Altet, M., 1994, La formation professionelle des enseignants, Paris, PUF.

Bardet, D., 1997, Transposition didactique: une tentavie d’eclaircissement, DEES 110, dic.

Charlot, B. et al., 1995, Les sciences de l’education: un enjeu, un défi, París, ESF.

Chatel, 1995, Reflexions sur le concept de transposition didactique et sur celui de contrat, IEPE-CNRS e INRP.

Chevallard, Y., 1999, “La recherche en didactique et la formation des professeurs: problématiques, concepts, problèmes”, conferencia en el IUFM d’Aix- Marseille, disponible en: http://www.aix-mrs.iufm.fr/formations/filieres/mat/fdf/textes/YC_1999_Ecole_ete.doc

Compagnon, B. y A. Thévenin, 2001, Histoire des instituteurs et de professeurs: de 1880 à nos jours, París, Perrin.

Compayré, G., 1998, Historia de la pedagogía, traducción al castellano de Carlos Roumagnac, París, México, Librería de la Vda. de Ch. Bouret (La primera edición en francés es de 1883 y la primera edición inglesa es de 1905).

Depaepe, M., 1998, “La recherche expérimentale en éducation de 1890 a 1940”, Le paris des sciences de l’éducation, Raison Educatives, De Boeck Université núms. 1-2.

Dewey, J., 1951, “La educación como ciencia”, en: La ciencia de la educación, Buenos Aires, Losada.

Dilthey, W., 1968, Historia de la pedagogía, Buenos Aires, Losada.

Durkheim, E., 1990, Education et sociologie, París, PUF.

Friedrich, J., 1998, “Phisolophie, psychologie et pédagogie un menge à tríos”, Le paris des sciences de l’éducation, Raison Educatives, De Boeck Université, núms. 1-2.

Gautherin, J., 1995, “La science de l’education: discipline singulière”, en: B. Charlot, Les sciences de l’education: un enjeu, un défi, París, ESF.

Hameline, D., 1998, “Pedagogie”, Le Pari des sciences de l’education, Raisons Educatives, núms. 1-2.

Hegel, G. F., 1966, Fenomenología del Espíritu, México, Fondo de Cultura Económica.

Kansanen, P., 1998, “The Deutsche Didaktik and the American Research in Teaching”, Didaktik/Fachdidaktik as Science (-s) of the Teaching Proffesion?, Umea University, TNTEE Publication, vol. 2, núm. 1.

Luzuriaga, L., 1973, Historia de la educación y de la pedagogía, 10.a ed., Buenos Aires, Losada.

____________ , 1951, “Presentación”, en: J. Dewey, La ciencia de la educación, Buenos Aires, Losada.

Mann, H., 1972, “Observaciones en ocasión de la inauguración del edificio de la Escuela Normal Estadual de Brigewater”, en: La crisis de la educación, Buenos Aires, Paidós.

Meirieu, Ph, 1991, Le choix d’éduquer, París, ESF.

Mialaret, G., 1966a, Introducción a la pedagogía, Barcelona, Vicens-Vives.

Published

2010-09-09

How to Cite

Tezanos, A. de. (2010). Didactics-pedagogy-science of education: the relationship that confirms the french "exception". Revista Educación Y Pedagogía, 18(46), 33–57. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6884

Issue

Section

Artículos