The reflective thought in the teaching and learning of social sciences
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11079Keywords:
reflexive thought, teaching, learning, social sciences, educative and reflexive practices, dialogue, cognitive linguistic skillsAbstract
The article begin with a synthesis of programs and proposals for the thought in education development; in the same are take up the tendencies that consider it as a general process that can be transferred to anystudy mater, and those that start from the principle that its teaching must be centered in reasoning principles, related to specific domains and its transferring is only possible to the same knowledge field. Later, a theorical exploration about the thoughand reflexive educative practices based in the dialogue, the knowing and the reflection in the action and on the action is presented. In the text the author goes deep into the principles and essentials concepts of the teaching and the learning of reflexive thought in Social Sciences, that relation their teachingto the specifics contents of disciplinary area, and from active pedagogical strategies, as problems solving,that favors the process analysisor related to development of cognitive linguistic skills situations, some as the description, the explanation, the justification, the interpretation and the arguing , that permits to the student to learn to process information as a functionof the rational understandingand the personal criterions acquisition for citizens and democratical decisions.
Downloads
References
Barnett, R. (1997). Higher Education. A critical Business.Buckingham: Open University Press.
Benejam, P., Pagès, J. (2004). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
Benejan, P., y Quinquer, D. (2000). La construcción del conocimiento social y las habilidades cognitivo-lingüísticas.En J. Jorba, I. Gómez, & A. Prat, Hablar y escribir para aprender. Barcelona: Síntesis.
Bronckbank, A. y Mcgill I. (1999). Facilitating reflective learning in Higher Education.New York: McGraw-Hill Education.
Canals, R. (2007). La argumentación en el aprendizaje del conocimiento social. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Casas, M., Bosch, D., y González, N. (2005). Las competencias comunicativas en la formación democrática de los jóvenes: Describir, explicar, justificar y argumentar. Barcelona: Asociación de maestros Rosa Sensat.
Cazden, C. (1991). El discurso en el aula: el lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje.Barcelona: Paidós Ibérica.
Coll, C., Mauri, T., y Onrubia, J. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el análisis de casos y la resolución de problemas. En: Coll, C y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual.Barcelona: Paidós.
Coll, C.,Monereo, C. (Eds.). (2008).Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Morata.
Dewey, J. (2001). Democracia y Educación.Madrid: Morata.
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Barcelona: Paidós.
Domínguez, J. (1999). La solución de problemas en Ciencias Sociales. En: Pozo, J., M. Puy, y Domínguez, J. La solución de problemas. Madrid: Santillana.
Garham, A., y Oakhill, J. (1996). Manual de Psicología del pensamiento.Barcelona: Paidós.
Legardez, A. (2003). L ́enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le Cartable de Clio, 3, 245-253.
Leontiev, A. (1981). Actividad, conciencia y personalidad.La Habana: Pueblo y Educación.
Marchesi, A., Tedesco, J. C., y Coll, C. (2010). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza.Madrid: Santillana.
Mauri, T. y Valls, E. (2001). La enseñanza y el aprendizaje de la Geografía, la Historia y las Ciencias Sociales: una perspectiva psicológica. En Coll, C., Palacios, J. y Marchesi, A. (comps). Desarrollo psicológico y educación: 2: Psicología de la educación escolar.Madrid: Alianza.
Mercer, N. (2001). Palabras y mentes: cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós.
Pagès, J. (2004). La formación del pensamiento social. En: Benejam, P., Pagès, J. (2004). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geofrafía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
Perkins, D. (1999). ¿Qué es comprensión? En: Stone, M. (1999). Enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Barcelona: Paidós.
Perrenuod, P. (2006). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar.Barcelona: Grao.
Piaget, J. (1989).The equilibration of cognitive structures.Chicago: University of Chicago Press.
Pipkin, D. (2009). Pensar lo social.Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Pozo, J. (1994). La solución de problemas.Madrid: Santillana.
Pozo, J. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Madrid: Morata.
Santisteban, A. (2009a). Programa de Doctorado en Didáctica de las Ciencias Sociales.Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Santisteban, A. (2009b). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 12-15.
Santuiste, V., Ayala, C., Barrigüete, C., García, E., González, J., Rossignol, y otros. (2001). El pensamiento crítico en la práctica.Madrid: Fugaz Ediciones.
Schon, D. (2002). La formación de profesionales reflexivos.Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona:Paidós
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.