The reflective thought in the teaching and learning of social sciences

Authors

  • Martha Cecilia Gutiérrez Giraldo Technological University of Pereira

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11079

Keywords:

reflexive thought, teaching, learning, social sciences, educative and reflexive practices, dialogue, cognitive linguistic skills

Abstract

The article begin with a synthesis of programs and proposals for the thought in education development; in the same are take up the tendencies that consider it as a general process that can be transferred to anystudy mater, and those that start from the principle that its teaching must be centered in reasoning principles, related to specific domains and its transferring is only possible to the same knowledge field. Later, a theorical exploration about the thoughand reflexive educative practices based in the dialogue, the knowing and the reflection in the action and on the action is presented. In the text the author goes deep into the principles and essentials concepts of the teaching and the learning of reflexive thought in Social Sciences, that relation their teachingto the specifics contents of disciplinary area, and from active pedagogical strategies, as problems solving,that favors the process analysisor related to development of cognitive linguistic skills situations, some as the description, the explanation, the justification, the interpretation and the arguing , that permits to the student to learn to process information as a functionof the rational understandingand the personal criterions acquisition for citizens and democratical decisions. 

|Abstract
= 1165 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2441 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Cecilia Gutiérrez Giraldo, Technological University of Pereira

Doctor of Education, Professor at the Faculty of Education. Technological University of Pereira.

References

Barnett, R. (1997). Higher Education. A critical Business.Buckingham: Open University Press.

Benejam, P., Pagès, J. (2004). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.

Benejan, P., y Quinquer, D. (2000). La construcción del conocimiento social y las habilidades cognitivo-lingüísticas.En J. Jorba, I. Gómez, & A. Prat, Hablar y escribir para aprender. Barcelona: Síntesis.

Bronckbank, A. y Mcgill I. (1999). Facilitating reflective learning in Higher Education.New York: McGraw-Hill Education.

Canals, R. (2007). La argumentación en el aprendizaje del conocimiento social. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Casas, M., Bosch, D., y González, N. (2005). Las competencias comunicativas en la formación democrática de los jóvenes: Describir, explicar, justificar y argumentar. Barcelona: Asociación de maestros Rosa Sensat.

Cazden, C. (1991). El discurso en el aula: el lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje.Barcelona: Paidós Ibérica.

Coll, C., Mauri, T., y Onrubia, J. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el análisis de casos y la resolución de problemas. En: Coll, C y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual.Barcelona: Paidós.

Coll, C.,Monereo, C. (Eds.). (2008).Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Morata.

Dewey, J. (2001). Democracia y Educación.Madrid: Morata.

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Barcelona: Paidós.

Domínguez, J. (1999). La solución de problemas en Ciencias Sociales. En: Pozo, J., M. Puy, y Domínguez, J. La solución de problemas. Madrid: Santillana.

Garham, A., y Oakhill, J. (1996). Manual de Psicología del pensamiento.Barcelona: Paidós.

Legardez, A. (2003). L ́enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le Cartable de Clio, 3, 245-253.

Leontiev, A. (1981). Actividad, conciencia y personalidad.La Habana: Pueblo y Educación.

Marchesi, A., Tedesco, J. C., y Coll, C. (2010). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza.Madrid: Santillana.

Mauri, T. y Valls, E. (2001). La enseñanza y el aprendizaje de la Geografía, la Historia y las Ciencias Sociales: una perspectiva psicológica. En Coll, C., Palacios, J. y Marchesi, A. (comps). Desarrollo psicológico y educación: 2: Psicología de la educación escolar.Madrid: Alianza.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes: cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós.

Pagès, J. (2004). La formación del pensamiento social. En: Benejam, P., Pagès, J. (2004). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geofrafía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.

Perkins, D. (1999). ¿Qué es comprensión? En: Stone, M. (1999). Enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Barcelona: Paidós.

Perrenuod, P. (2006). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar.Barcelona: Grao.

Piaget, J. (1989).The equilibration of cognitive structures.Chicago: University of Chicago Press.

Pipkin, D. (2009). Pensar lo social.Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Pozo, J. (1994). La solución de problemas.Madrid: Santillana.

Pozo, J. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Madrid: Morata.

Santisteban, A. (2009a). Programa de Doctorado en Didáctica de las Ciencias Sociales.Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Santisteban, A. (2009b). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 12-15.

Santuiste, V., Ayala, C., Barrigüete, C., García, E., González, J., Rossignol, y otros. (2001). El pensamiento crítico en la práctica.Madrid: Fugaz Ediciones.

Schon, D. (2002). La formación de profesionales reflexivos.Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona:Paidós

Published

2012-02-07

How to Cite

Gutiérrez Giraldo, M. C. (2012). The reflective thought in the teaching and learning of social sciences. Uni-Pluriversidad, 11(2), 83–95. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11079

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS