Social representations: A possible way to prepare intellectual teachers in the social sciences
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11845Keywords:
social representation, social sciences teaching, teacher preparation, intellectual teacherAbstract
These lines suggest interrogating the problem of interaction between subjects and objects of knowledge in the social sciences teaching area. They draw from the theoretical universe of the social representations -a universe that makes possible to see the emergence of an intellectual teacher who, in the attempt to acknowledge him/herself, might become a producer of knowledge. In this sense, they are intended to provoke both pre-and in-service teachers so they see social representations as something crucial to their doing for it determines others and themselves’ actions.
Downloads
References
Acosta, M. T.La psicología de las minorías activas revisitada: entrevista con Serge Moscovici. Revista Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, vol. 2 (No.001), pp.141-177, 2006.
Bachelard, Gastón(1999).La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis de un conocimiento objetivo.Buenos Aires, Siglo XXI.
BanchsMaría Auxiliadora (2000).Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las Representaciones Sociales.En:Papers on Social Représentations, vol. 9, pp. 3.1-3.15. Disponible en[fecha de consulta: 6 de marzo de 2010]:http://www.paginasprodigy.com/peimber/BIBLIO.HTML
Benejam, Pilan y Pagès, Joan (2002).Enseñar y Aprender Ciencias Sociales, geografía e historia en la educación secundaria. Editorial Horsori: Madrid.255p.
Berger, Peter; Luckman,Tomas(1967).La construcción social de la realidad.Buenos Aires, Amorrortu.
Castells, Manuel(1997).La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1.La sociedad red.Madrid, Alianza.
Farr, Robert(1986). “Las representaciones sociales”.En: Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales.Barcelona: Paidós. 1986. pp.495-506.
Gallo, Luz H. (2005).Una mirada a la didáctica desde la formación categorial. Perspectiva de análisis didáctico para la educación. Revista Iberoamericana de Educación. No. 36. Disponible en[fecha de consulta: 6 de marzo de 2010]:www.rieoei.org/deloslectores/1094Gallo1.pd
García-Huidobro, Juan.(1998).Las reformas latinoamericanasde la educación para el siglo XXI.Bogotá:Convenio Andrés Bello.
Giroux, Henry (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica delaprendizaje.Paidós, Barcelona.
Habermas, J.(1987).Teoría de la acción comunicativa.Vol. 1.Racionalidad de la acción y racionalización social.Madrid:Taurus.
Jodelet, Denise (1984).“La representación social: fenómenos, concepto y teoría”.En: Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Paidós. 1986pp. 469-494.
Klafki, Wolfang(1987). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy. En: Revista de Educación.Vol.36. Tubigen: Instituto de colaboración científica.pp.40-65.
Moscovici, Serge(1979).El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
_________________ (1985). Psicología social I: Influencia y cambio de actitudes. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
_________________ (1986).Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales.Barcelona: Paidós.
Pozo, Juan Ignacio (2001).Del cambio de contenido al cambio representacional en el conocimiento conceptual. En: Infancia y aprendizaje. Vol. 24, núm. 4. Madrid.pp. 407-424.
Rodríguez, Tania (2003).El debate de las representaciones sociales en la psicología social.En: Relaciones, Revista del Colegio de Michoacán.Zamora, México, vol. 24, núm. 93, pp. 51-80.
Rodríguez, Tania;García, María L.(2007) (coordinadoras).Representaciones sociales. Teoría e investigación.Universidad de Guadalajara.
Salinas, Marta L, (2007).Propuesta Decanato Facultad de Educación: 2007-2010: Facultad de Educación: interlocuciones para la creación de comunidades académicas, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.
Universidad de Antioquia.Plan de Desarrollo 2006-2016, Oficina de Planeación, Universidad de Antioquia, Medellín, noviembrede 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.