Social representations: A possible way to prepare intellectual teachers in the social sciences

Authors

  • Marta Nora Álvarez Ríos University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11845

Keywords:

social representation, social sciences teaching, teacher preparation, intellectual teacher

Abstract

These lines suggest interrogating the problem of interaction between subjects and objects of knowledge in the social sciences teaching area. They draw from the theoretical universe of the social representations -a universe that makes possible to see the emergence of an intellectual teacher who, in the attempt to acknowledge him/herself, might become a producer of knowledge. In this sense, they are intended to provoke both pre-and in-service teachers so they see social representations as something crucial to their doing for it determines others and themselves’ actions.

|Abstract
= 193 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 123 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Nora Álvarez Ríos, University of Antioquia

Professor at the Faculty of Education of the University of Antioquia, historian, master's degree in History.

References

Acosta, M. T.La psicología de las minorías activas revisitada: entrevista con Serge Moscovici. Revista Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, vol. 2 (No.001), pp.141-177, 2006.

Bachelard, Gastón(1999).La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis de un conocimiento objetivo.Buenos Aires, Siglo XXI.

BanchsMaría Auxiliadora (2000).Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las Representaciones Sociales.En:Papers on Social Représentations, vol. 9, pp. 3.1-3.15. Disponible en[fecha de consulta: 6 de marzo de 2010]:http://www.paginasprodigy.com/peimber/BIBLIO.HTML

Benejam, Pilan y Pagès, Joan (2002).Enseñar y Aprender Ciencias Sociales, geografía e historia en la educación secundaria. Editorial Horsori: Madrid.255p.

Berger, Peter; Luckman,Tomas(1967).La construcción social de la realidad.Buenos Aires, Amorrortu.

Castells, Manuel(1997).La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1.La sociedad red.Madrid, Alianza.

Farr, Robert(1986). “Las representaciones sociales”.En: Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales.Barcelona: Paidós. 1986. pp.495-506.

Gallo, Luz H. (2005).Una mirada a la didáctica desde la formación categorial. Perspectiva de análisis didáctico para la educación. Revista Iberoamericana de Educación. No. 36. Disponible en[fecha de consulta: 6 de marzo de 2010]:www.rieoei.org/deloslectores/1094Gallo1.pd

García-Huidobro, Juan.(1998).Las reformas latinoamericanasde la educación para el siglo XXI.Bogotá:Convenio Andrés Bello.

Giroux, Henry (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica delaprendizaje.Paidós, Barcelona.

Habermas, J.(1987).Teoría de la acción comunicativa.Vol. 1.Racionalidad de la acción y racionalización social.Madrid:Taurus.

Jodelet, Denise (1984).“La representación social: fenómenos, concepto y teoría”.En: Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Paidós. 1986pp. 469-494.

Klafki, Wolfang(1987). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy. En: Revista de Educación.Vol.36. Tubigen: Instituto de colaboración científica.pp.40-65.

Moscovici, Serge(1979).El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

_________________ (1985). Psicología social I: Influencia y cambio de actitudes. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

_________________ (1986).Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales.Barcelona: Paidós.

Pozo, Juan Ignacio (2001).Del cambio de contenido al cambio representacional en el conocimiento conceptual. En: Infancia y aprendizaje. Vol. 24, núm. 4. Madrid.pp. 407-424.

Rodríguez, Tania (2003).El debate de las representaciones sociales en la psicología social.En: Relaciones, Revista del Colegio de Michoacán.Zamora, México, vol. 24, núm. 93, pp. 51-80.

Rodríguez, Tania;García, María L.(2007) (coordinadoras).Representaciones sociales. Teoría e investigación.Universidad de Guadalajara.

Salinas, Marta L, (2007).Propuesta Decanato Facultad de Educación: 2007-2010: Facultad de Educación: interlocuciones para la creación de comunidades académicas, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Universidad de Antioquia.Plan de Desarrollo 2006-2016, Oficina de Planeación, Universidad de Antioquia, Medellín, noviembrede 2006.

Published

2012-05-22

How to Cite

Álvarez Ríos, M. N. (2012). Social representations: A possible way to prepare intellectual teachers in the social sciences. Uni-Pluriversidad, 11(3), 111–121. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11845

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS