La formación del cuerpo: una mirada desde la pedagogía crítica
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12290Abstract
Se pretende por medio de este artículo reivindicar el concepto de Cuerpo a partir de la Teoría Crítica tanto Alemana como Anglosajona, donde filosofía y educación están en estrecha relación, y contextualizar su discurso en el ámbito colombiano. Tal recurso a la Teoría Crítica nos permitirá concebir la formación del cuerpo en no sólo circunscrito en un nivel biológico, sino como un constructo cultural discursivo ubicado en un momento histórico determinado, el cual deberá ser capaz de superar el estadio de conciencia mágica e ingenua, e incursionar en el estadio realista a través de la autorreflexión y la autocrítica, gracias a la labor de la Pedagogía Crítica surgida de la Teoría antes mencionada.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.