Metodología de producción de diseño gráfico para un entorno de enseñanza y aprendizaje en un mundo virtual tridimensional (mv3d)

Authors

  • Donna Zapata Z University of Antioquia
  • Andrés Marín L University of Antioquia
  • Yeison Vélez P University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13258

Keywords:

visual communication, 3D virtual Worlds, OpenSim, 3D graphic design, teaching and learning environment, free software

Abstract

This paper presents a methodology and describes his application in a real graphic design of visual communication case – production process, broadcast and receiving of visual messages- to learning and teaching in a 3D virtual world. It’s the result from the recompilation of the research group’s experiences “Metodología para la integración de mundos virtuales tridimensionales MV3D a entornos de aprendizaje en Educación Superior”. Its objective is to lay the foundation for developing projects in this type of platform. It’s important to note that stages and elements of the virtual world were created with free software, with the aim of promoting the philosophy of sharing the knowledge and developing 3D virtual worlds without making large investments in software. In this way, it favors the creation of a collaborative network. 

|Abstract
= 652 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 549 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonelli, J. et ál (2012). Proyecto Imprudence. Recuperado abril, 2012 de http://blog.kokuaviewer.org

Benevolo, L (1999). Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili.

Blender FoundAtion (2012). Proyecto Blender. Recuperado abril, 2012 de http://www.blender.org

loguidice, B & Barton, M (2009). Vintage Games: An Insider Look at the History of Grand Theft Auto, Super Mario, and the Most Influential Games of All Time. (s.c) Focal Press/Elseiver.

Manovich, L (2012). La vanguardia como software. Recuperado en abril, 2012 de http://www.uoc.edu/artnodes/esp/art/manovich1002/manovich1002.html

Marama, D (2012). Primstar. Recuperado en abril, 2012 de http://www.dominodesigns.info/project/primstar

Munari, B (1996). Diseño y comunicación visual. Contribución a una metodología didáctica. Barcelona: Gustavo Gili.

New MediA Consortium ( NMC) & Educause Learninginitiative ( eli) (2007). Informe Horizon. Stanford: The New Media Consortium.

Overte Foundation (2012). Proyecto Opensimulator. Recuperado en abril, 2012 de http://opensimulator.org

Rambia Zaragozá, W (2004). Juan Nava. Disseny gràfic per a comunicar. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I.

Ríos Toledano, A (2009). Elementos de la comunicación visual. Innovación y experiencias educativas, 22. Granada: Central Sindicalindependiente y de funcionarios (CSI-F).

Silva Quiroz, J (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Barcelona: Editorial UOC.

Zapata, D. et ál (2012). Metodología para la integración de mundos virtuales tridimensionales MV3D a entornos de aprendizaje en Educación Superior. Recuperado en abril, 2012 de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/investi-gacion/course/view.php?id=61

Published

2012-10-23

How to Cite

Zapata Z, D., Marín L, A., & Vélez P, Y. (2012). Metodología de producción de diseño gráfico para un entorno de enseñanza y aprendizaje en un mundo virtual tridimensional (mv3d). Uni-Pluriversidad, 12(1), 14–24. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13258

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS