Representations of youth about the university: selection process of the university

Authors

  • Laura Andrea Bustamante 21st Century University
  • Juliana Depetris 21st Century University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13277

Keywords:

representations, youth, university, choice

Abstract

This report is part of the project that is been developed for two years within the Research Department of the Siglo 21 University, in Córdoba, Argentina. Qualitative research was applied to know the representations that students entering to the University have about the University and study. In this report, a series of axes are presented, according to the analysis of the speeches relieved, to explain the valuates about public university in relation a private university and vice versa. The intention of this article is to understand and describe what concepts woven into the analysis performed entrants the two institutions, which come into play when they choose and evaluate these. 

|Abstract
= 217 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 56 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Andrea Bustamante, 21st Century University

Magister in Social Sciences (National University of Córdoba). Research Department of the 21st Century University (Córdoba, Argentina). Professor General Sociology, University Siglo 21.

Juliana Depetris, 21st Century University

Graduate in Sociology. Associate teacher Sociology of the Media.

References

Araya Umaña, S. (2002). Las Representaciones Sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José, Flacso.

Banchs, M. (2001). Jugando con las ideas en torno a las

representaciones sociales desde Venezuela”, Revista Fermentum, (pp. 11-32) N° 30, Mérida.

Bauman, Z. (2000) Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Buenos Aires. Ed. Gedisa.

Belinche, M.; Oliver, S.; Viñas, R.; Díaz, C.; Altamirano, L; Fornaroli, F; Stangatti, F; Álvarez, A. (2008). Jóvenes e Imaginario sobre la Universidad. Trabajo presentado en el Primer encuentro sobre Juventud, Medios de Comunicación e Industrias Culturales (JUMIC), Centro de Investigación en Lectura y Escritura (CILE-FPyCS-UNLP).

Jodelet, D. (1998). Las Representaciones Sociales: Problemas Teóricos Y Desafíos Educativos. En: Castorina, J. (comp.), Representaciones

Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 9-27). Barcelona, Ed. Gedisa.

Mendel, G. (2004). Sociopsicoanálisis y Educación. La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici, S., Psicología Social II (pp. 469-494) París, Ed. Paidós., Buenos Aires, Ed. Novedades Educativas.

Mercado, L. (2007) Posmodernismo y resiliencia juvenil, Córdoba, Ed. Universidad Católica de Córdoba.

Moscovici, S. y Marková, I. (1998). La Presentación de las Representaciones Sociales: Diálogo con Serge Moscovici. En Castorina, J. Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 111-152). Bercelona, Ed. Gedisa.

Romero, H. y Pereyra, A. (2003). Elección vocacional e ingreso a la universidad. Ponencia presentada en el III Coloquio Internacional sobre gestión universitaria en América del Sur. Universidad Nacional de Río Cuarto, Facultad de Ciencias Humanas.

Tiramonti, G. (2010). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de esatrtificación. En Tiramonti G. (comp.) La trama de la

desigualdad: mutaciones recientes en la escuela media (pp. 15-46). Buenos Aires, Ed. Manantial.

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos Cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos, Buenos Aires, Centro Editor de América

Latina.

Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación Social, México, Ed. Mc. Graw Hill.

Published

2012-10-24

How to Cite

Bustamante, L. A., & Depetris, J. . (2012). Representations of youth about the university: selection process of the university. Uni-Pluriversidad, 12(1), 45–56. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13277

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS