Representations of youth about the university: selection process of the university
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13277Keywords:
representations, youth, university, choiceAbstract
This report is part of the project that is been developed for two years within the Research Department of the Siglo 21 University, in Córdoba, Argentina. Qualitative research was applied to know the representations that students entering to the University have about the University and study. In this report, a series of axes are presented, according to the analysis of the speeches relieved, to explain the valuates about public university in relation a private university and vice versa. The intention of this article is to understand and describe what concepts woven into the analysis performed entrants the two institutions, which come into play when they choose and evaluate these.
Downloads
References
Araya Umaña, S. (2002). Las Representaciones Sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José, Flacso.
Banchs, M. (2001). Jugando con las ideas en torno a las
representaciones sociales desde Venezuela”, Revista Fermentum, (pp. 11-32) N° 30, Mérida.
Bauman, Z. (2000) Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Buenos Aires. Ed. Gedisa.
Belinche, M.; Oliver, S.; Viñas, R.; Díaz, C.; Altamirano, L; Fornaroli, F; Stangatti, F; Álvarez, A. (2008). Jóvenes e Imaginario sobre la Universidad. Trabajo presentado en el Primer encuentro sobre Juventud, Medios de Comunicación e Industrias Culturales (JUMIC), Centro de Investigación en Lectura y Escritura (CILE-FPyCS-UNLP).
Jodelet, D. (1998). Las Representaciones Sociales: Problemas Teóricos Y Desafíos Educativos. En: Castorina, J. (comp.), Representaciones
Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 9-27). Barcelona, Ed. Gedisa.
Mendel, G. (2004). Sociopsicoanálisis y Educación. La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici, S., Psicología Social II (pp. 469-494) París, Ed. Paidós., Buenos Aires, Ed. Novedades Educativas.
Mercado, L. (2007) Posmodernismo y resiliencia juvenil, Córdoba, Ed. Universidad Católica de Córdoba.
Moscovici, S. y Marková, I. (1998). La Presentación de las Representaciones Sociales: Diálogo con Serge Moscovici. En Castorina, J. Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 111-152). Bercelona, Ed. Gedisa.
Romero, H. y Pereyra, A. (2003). Elección vocacional e ingreso a la universidad. Ponencia presentada en el III Coloquio Internacional sobre gestión universitaria en América del Sur. Universidad Nacional de Río Cuarto, Facultad de Ciencias Humanas.
Tiramonti, G. (2010). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de esatrtificación. En Tiramonti G. (comp.) La trama de la
desigualdad: mutaciones recientes en la escuela media (pp. 15-46). Buenos Aires, Ed. Manantial.
Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos Cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos, Buenos Aires, Centro Editor de América
Latina.
Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación Social, México, Ed. Mc. Graw Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

