Articulation of the didactics of social sciences, language, and virtuality: a relation under construction

Authors

  • Norberto de Jesús Caro Torres University of Antioquia
  • Ruth Gutiérrez Córdoba University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13282

Keywords:

didactics, specific didactics, specific knowledge, technologies, communication, information, humanities

Abstract

The authors are trying to establish the relationship between general didactics, didactics of social sciences, the teaching of the language and the teaching of virtuality, from the position of different theorists like Alvarez y Gonzalez (2002), Camilloni (2008), Camps (2004) Benejan and Pages (2004), who have dedicated themselves to think of the concept and the problem of teaching as one of the key elements in the processes of teaching and learning. Also, manage to transcend notions of common sense and insights about teaching, because it is thought she only is confined to the media used in education, integrate these conceptions, in an outline of proposal for articulation of the didactic worked, aimed at teachers in-Office, in the classroom and develop, finally, some conclusions thereon.

|Abstract
= 402 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 364 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norberto de Jesús Caro Torres, University of Antioquia

Degree in Spanish and Literature, degree in Philosophy, Master in Teaching, specialist in Information and Communication Technologies applied to Education. Professor at the Faculty of Education of the University of Antioquia and the José Miguel de Restrepo y Puerta Educational Institution (Copacabana, Antioquia).

Ruth Gutiérrez Córdoba, University of Antioquia

Graduate in Social Sciences, specialist in Personalized Education. Professor at the Faculty of Education of the University of Antioquia. 

References

Álvarez de Zayas, Carlos M. y González Agudelo, Elvia María (2003). Lecciones de didáctica general. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Benejam, Pilar y Pagès, Joan (Coord.) (2004). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. España: Horsori. 4ªed.

Cajiao Restrepo, Francisco (2000). Pedagogía de las ciencias sociales. Santafé de Bogotá: TM Editores-Fundación FES.

Camps, Anna (2004). «Objeto, modalidades y ámbitos de la investigación en didáctica de la lengua». En: Lenguaje, N° 32, pp. 7-27. Cali: Universidad del Valle.

Cassany, Daniel (Comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós Educador.

Camilloni, Alicia R. W. de et ál. (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.

Finquelievich, Susana (2010). «El Debate: La Sociedad de la Comunicación: ¿una nueva disciplina científica?». En línea: http://www.revistacts.net/index.php?option=com_content&view=article&id=342:el-debate-la-sociedad-de-la-informacion-iuna-nueva-disciplina-cientifica&catid=19:debates&Itemid=37.

Instituciones para los Mercados, Informe sobre el desarrollo mundial, 2002, Panorama general, Banco Mundial, Washington, D.C. En línea: http://intranet.oit.org.pe/WDMS/bib/virtual/coleccion_org/desarrollo_mun-dial2002.pdf.

Mendoza Fillola, Antonio (Coord.) (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Madrid: Prentice Hall.

pagès, Joan (2001). «¿Hacia dónde va la enseñanza de la historia y de las ciencias sociales? Apuntes para la comprensión de un debate». En: Endoxa: Series Filosóficas, N° 14, pp. 261-288. Madrid: UNED.

«Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones». En: http://www.colombiaplantic.org.co/medios/docs/PLAN_TIC_COLOMBIA.pdf

prats, Joaquim (2003). «Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales». En: Historia & Ensino. Revista do Laboratorio de Ensino de Historia, Vol. 9, pp. 1-25. Londrina: Universidade Estadual de Londrina.

Prats, Joaquim (2003). «Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales». En: Historia & Ensino. Revista do Laboratorio de Ensino de Historia, Vol. 9, pp. 1-25. Londrina: Universidade Estadual de Londrina.

Zavala, Virginia (2009). «La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura». En: Cassany, Daniel (Comp.). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura, pp. 23-55. Barcelona: Paidós Educador.

Published

2012-10-24

How to Cite

Caro Torres, N. de J., & Gutiérrez Córdoba, R. (2012). Articulation of the didactics of social sciences, language, and virtuality: a relation under construction. Uni-Pluriversidad, 12(1), 98–107. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13282

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS