The concept of photosynthesis in textbooks and its relationship with alternative conceptions of teachers and students

Authors

  • Roberto Figueroa Molina Atlántico University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.15152

Keywords:

alternative concepts, experimental sciences, reconciling interview, textbooks, the concept of photosynthesis

Abstract

This study describes the relationship between the concept of photosynthesis commonly found in textbooks and the conceptions of a sample of high school teachers and students inthe city of Barranquilla. The information was collected by means of reconciling interviews, and it was analyzed by coding and content analysis. The results suggest that,because of teachers, the construction and assimilation of scientific conceptions is induced by textbooks and entrenched in the students’ mindsets. 
|Abstract
= 1147 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1007 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Figueroa Molina, Atlántico University

Doctor of Education, University of Puerto Rico. Magister in Teaching of the National Pedagogical University Chemistry. Bogota Pharmaceutical Chemist, Atlántico University Barranquilla. Professor at the Atlántico University. Coordinator of the "GECIT" Group.

References

CHARRIER MELILLÁN, María, CAÑAL DE LEÓN, Pedro y RODRIGO VEGA, Maximiliano (2006). «Las concepciones de los estudiantes sobre la fotosíntesis y la respiración: una revisión sobre la investigación didáctica en el campo de la enseñanza y el aprendizaje de la nutrición de las plantas». En: Enseñanza de las ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. Vol. 24. N° (3), pp. 401-410. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

DRIVER, Rosalind (1986). «Psicología cognitiva y esquemas conceptuales de los alumnos». En: Enseñanza de las ciencias, Vol. 4 N° (1), pp. 3-15. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

FIGUEROA MOLINA, Roberto, UTRIA, Carlos, COLPAS, Rafael y ARAUJO, Antonio (2004). «Estudio exploratorio de las interacciones mentales de los estudiantes de sexto grado sobre el entendimiento conceptual de multiplicación». En: Tecné, episteme y didaxis. N° 15, pp. 30-44. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

GIL PÉREZ, Daniel y CARRASCOSA, Jaime (1990). «¿Qué se puede hacer sobre los conceptos erróneos de la ciencia?». En: Enseñanza de las Ciencias. Vol. 9 N° (1), pp. 69-77. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

PERALES, F. Javier y JIMÉNEZ JIMÉNEZ, Juan de Dios (2002). «Las ilustraciones en la enseñanza – aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las ciencias». En: Enseñanza de las ciencias, Vol. 20, N° (3), pp. 369–386. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

WOLCOTT, Harry F. (1995). The Art of Fieldwork. London: AltaMira Press.

Published

2013-04-26

How to Cite

Figueroa Molina, R. (2013). The concept of photosynthesis in textbooks and its relationship with alternative conceptions of teachers and students. Uni-Pluriversidad, 12(3), 38–45. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.15152

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS