The teaching of recent past as a pretext to read social sciences

Authors

  • Adriana Arbeláez Barrero Montelíbano Educational Foundation

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16121

Keywords:

recent past, historical memory, teaching, multicausality, construction

Abstract

Colombia’s recent past is still present, and interpreting an event requires, as stated by Lorenz (2008), a methodology that includes critical history, memory, experiences, the collective imaginary, the reactions to facts and their influence on the life of individuals or groups. This article shows  that  the  recent  past  is  being  gradually  integrated  to  the  teaching  of  social  sciences  in  Colombia through basic standards of this area and those of citizenship skills, by means of texts that describe the way the conflict has been experienced; but how to teach to interpret a recent past that is still present?

Interpreting  and  incorporating  these  events  have  been  privileged  discussion  topics  in  the  classroom, as a place where feelings related to experiencing the conflict may be expressed. This article proposes a reading strategy with students, as part of a scheme that includes conceptual, procedural and attitudinal contents. The conceptual analysis is aimed at identifying the validity of information, locating contexts, underlining information related to the modeling of land by social actions, and landscape modification. The procedural component includes constructing frameworks that reflect the multicausality of the event sunder study, and the attitudinal one includes participating in two projects: research (news tracking) and class project (fieldwork). Thus, by means of an accurate exercise of reading, the invitation is to turn the school into a social laboratory and students into researchers.

|Abstract
= 316 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 210 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Arbeláez Barrero, Montelíbano Educational Foundation

Teacher in Social Sciences. Montelíbano Educational Foundation (FEM).

References

Atorresi, Ana y Carretero, Mario (2004). «Hacia una alfabetización historiográfica». En: Altablero, N.o30, junio-julio. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Carretero, Mario (2008). Principales aportes de las investigaciones cognitivas a la enseñanza de las ciencias sociales. Documento publicado en FLACSO clases en línea, archivado en: file:///D:/Arbelaez/Docu-ments/FLACSO%20ENSE%C3%91ANZA%20CS/CLASE%201LA%20COMPRENSI%C3%93N%20Y%20EL%20APRENDIZAJE%20DE%20LAS%20CIENCIAS%20SOCIALES/LA%20COMPREN-SION%20Y%20EL%20APRENDIZAJE%20EN%20CS.htm Buenos Aires: FLACSO.

Carretero, Mario, Rosa, Alberto y González, María Fernanda (2006). Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós.

Gurevich, Raquel (1994) “Geografía: el desafío de explicar el mundo real”, en B. Aisenberg B y S. Alderoqui (comps.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires, Paidós, 1994.

Gurevich, Raquel (2008). «Nuevas geografías de los territorios nacionales a los territorios globales». Documento publicado en FLACSO clases en línea, archivado en: D:ArbelaezDocumentsFLACSO ENSE-ÑANZA CSCLASE 5 NUEVAS GEO DE LOS TE-RRITORIOS NACIONALES A LOS TERRITORIOS GLOBALESname.mht P. Buenos Aires: FLACSO.

Lorenz, Federico (2008). «El pasado reciente en Argentina: la gestión de la memoria del Proceso entre los jóvenes» Documento publicado en FLACSO clases en línea, archivado en: D:ArbelaezDocumentsFLACSO ENSEÑANZA CSCLASE 9 EL PASADO RECIENTE EN ARGENTINAname.mht. Buenos Aires: FLACSO.

Ministerio De Educación Nacional (MEN) (2004). «Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales». Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2004). «Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas». Colombia.

RICOEUR, Paul (1999), La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid/Arrecife.

Valencia, Carolina y Hernández, Carola (2005). «La formación científica en la escuela: un desafío inaplazable». En: Palabra maestra, N.o 10, pp. 12-15. Bogotá: Fundación Compartir.

Published

2013-08-01

How to Cite

Arbeláez Barrero, A. (2013). The teaching of recent past as a pretext to read social sciences. Uni-Pluriversidad, 13(1), 77–85. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16121

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS