Geometry for school inclusion, a possibility within our grasp: the case of conic sections
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18602Keywords:
classroom-workshop methodology, euclidean geometry, the teaching of mathematicsAbstract
This article is a synopsis of the final paper «Towards mathematical education for school inclusion. Contributions from a pedagogical proposal based on geometry from the classroom-workshop methodology», which identified, within the processes of teaching and learning of mathematics, some contributions of Euclidean geometry, based on the methodology of classroom-workshop in the context of school inclusion. This article describes some experiences with students having diverse motivations, social realities, and potentials who were coursing tenth grade at the Euskadi school in the city of Medellín, Colombia; such experiences resulted from the design and implementation of strategies intended to include students in the construction of mathematical concepts. By qualitatively analyzing the students’ processes in the construction of knowledge during each activity and considering the mediation of geometry between the real world and math, and the classroom-workshop as a possible active methodology in an inclusive context, the math class can be demanding with each individual’s capabilities.
Downloads
References
Alsina Català, Claudi (2008). «Geometría y realidad». En: Sigma: revista de matemáticas, N.º 33, pp. 165-179. Gobierno Vasco: Servicio Central de Publicaciones.
Booth, Tony y Ainscow, Mel (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, CSIE y Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Traducción y adaptación de Ana Luisa López, David Durán, Gerardo Echeita, Climent Giné, Esther Miquel, Sebastián Moratalla y Marta Sandoval.
Echavarría Hincapié, Carlos Julio y González Montoya, Uriel (2000). Construcción de cónicas con regla y compás. Medellín: Universidad Nacional de Colombia. Texto inédito.
Echeita Sarrionandia, Gerardo (2013). «Inclusión y exclusión educativa. De nuevo, “Voz y quebranto”». En: REICE, Vol. 11, N.º 2, pp. 99-118. Facultad de Formación de Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid: Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar.
Guzmán Ozámiz, Miguel de (1993). Tendencias innovadoras en educación matemática. Libro electrónico. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OIE). Cf. http://www.oei.es/edumat.htm
Guzmán Ozámiz, Miguel de (1998). «Matemáticas y estructura de la naturaleza». En: Mora Teruel, Francisco y Segovia de Arana, José María (Coords.). Ciencia y Sociedad. Desafíos del conocimiento ante el tercer milenio, pp. 329-357. Oviedo: Fundación Central Hispano, Ediciones Nobel. Cf. http://www.mat.ucm.es/catedramdeguzman/old/03alfondo/matyes-tructura/matyest.htm
Ibáñez Torres, Raúl (2002). «Secciones cónicas». En: Sigma: revista de matemáticas, N.º 20, pp. 12-38. Gobierno Vasco: Servicio Central de Publicaciones.
Johnson, David W., Johnson, Roger T. y smith, Karl A. (2006). Active Learning: Cooperation in the College Classroom. 8. a ed. Edina, Minnesota: Interaction Book Company.
Kilpatrick, Jeremy (2009). «The Mathematics Teacher and Curriculum Change». En: PNA, Vol. 3, N.º 3, pp. 107-121. Sevilla: Junta de Andalucía.
Parrilla, Ángeles (2005). «¿Compañeros de pupitre? Claves para el trabajo inclusivo en el aula». Ponencia: Levantar las barreras para el aprendizaje y la participación. Construyendo una escuela inclusiva. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Pasel, Susana (1993). Aula-taller. Buenos Aires: Aique.
Rivas, Pedro José (2005). «La Educación Matemática como factor de deserción escolar y exclusión social». En: Educere, Vol. 9, N.º 29, pp. 165-170. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes.
Santa Ramírez, Zaida Margot (2011). La elipse como lugar geométrico a través de la geometría del doblado de papel en el contexto de van Hiele. Tesis de maestría no publicada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Unesco (2004). Temario abierto sobre educación inclusiva. Cf. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237so.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.