Understanding the concepts of perimeter and area in the context of coffee agriculture

Authors

  • Zaida Margot Santa Ramírez University of Antioquia
  • René Alejandro Londoño Cano University of Antioquia
  • Juan David González Molina University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18619

Keywords:

perimeter, area, teaching for understanding, context of coffee agriculture

Abstract

This article outlines the understanding of the concepts of perimeter and area by some students of a school in a coffee-growing region in Antioquia, in the context of coffee planting. This research project seeks to find a relationship between the geometric and colloquial languages within coffee farming; bearing in mind that the latter can influence the understanding of the former, this study is part of the qualitative paradigm. The motivation to tackle this work lies in the difficulties students manifested  in  learning  mathematical  concepts  because  they  lack  proper  management  of  that  language. Therefore, we expect to promote understanding, obtaining the corresponding mathematical significance and the contextual meaning of mathematical expressions used. 

|Abstract
= 480 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 638 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaida Margot Santa Ramírez, University of Antioquia

Degree in Mathematics and Physics. Master of Education. Doctoral student in Education at the University of Antioquia.

René Alejandro Londoño Cano, University of Antioquia

Graduate in Mathematics and Physics. Specialist in Mathematics Teaching. Master of Education. Doctor of Education from the University of Antioquia.

Juan David González Molina, University of Antioquia

Degree in Physical Education and computer engineer. Master's student in Education at the University of Antioquia.

References

Acevedo Vélez, Diana Patricia (2011). Comprensión del concepto de probabilidad en estudiantes de décimo grado. Trabajo inédito de investigación para optar al título de magíster en Educación. Medellín: Universidad de Antioquia.

Berrio Arboleda, Mario de Jesús (2011). Elementos que intervienen en la construcción que hacen los estudiantes frente a los modelos matemáticos. El caso del cultivo de café. Tesis de maestría para optar al título de magíster en Enseñanza de las Ciencias. Medellín: Universidad Nacional.

Blythe, Tina (2002). La Enseñanza para la Comprensión. Guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.

Chamorro, María del Carmen et ál. (2008). Didáctica de las matemáticas para primaria. España: Pearson Prentice Hall.

Corberán, Rosa María (1996). «El Área. Recursos didácticos para su enseñanza en primaria». En: Mourutde Montpellier, Olimpia Figueras. Procesos de transferencia de resultados de investigación al aula: El caso del bajo rendimiento escolar en matemáticas pp. 1-87. México, D. F.: Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV).

Escobedo, Hernán, Jaramillo, Rosario y Bermúdez, Ángela. (2004). «Enseñanza para a comprensión». En: Educere, Vol. 8, N.o 27, pp. 529-534. Venezuela: Universidad de los Andes.

Gómez-Granell, Carmen (1989). «La adquisición del lenguaje matemático: un difícil equilibrio entre el rigor y el significado». En: Comunicación, Lenguaje y Educación, Nos 3-4, pp. 5-15. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje (FIA).

Larson, Roland y Hostetler, Robert (1990). Cálculo y Geometría Analítica. México, D. F.: McGraw-Hill.

Martínez Carazo, Piedad Cristina (2006). «El método de estudio de casos. Estrategia metodológica de la investigación científica». En: Pensamiento y gestión, N.o 20, pp. 165-193. Barranquilla: Ediciones Uninorte.

Ministerio De Educación Nacional (MEN) (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá, Colombia.

Olmo Romero, María Ángeles del, moreno Carretero, María Francisca y Gil Cuadra, Francisco (1993). Superficie y volumen. ¿Algo más que el trabajo con fórmulas? Madrid: Síntesis.

Perkins, David & Blythe, Tina (1994). «Putting Understanding Up Front». En: Educational Leaders-hip,Vol. 51, N.o 5, pp. 4-7. Virginia: ASCD.

Perkins, David (1999). «¿Qué es la comprensión?» En: Stone Wiske, Martha (Comp.a). La enseñanza para la comprensión, pp. 69-92. Buenos Aires: Paidós.

Rendón Mesa, Paula Andrea (2009). Conceptualización de la razón de cambio en el marco de la Enseñanza para la comprensión. Trabajo inédito de investigación para optar al título de magíster en Educación. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Sandoval Casilimas, Carlos Arturo (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: ARFO Editores e Impresos Ltda.

Stone Wiske, Martha (1999). La enseñanza para la comprensión.Buenos Aires: Paidós.

Published

2014-02-25

How to Cite

Santa Ramírez, Z. M., Londoño Cano, R. A., & González Molina, J. D. (2014). Understanding the concepts of perimeter and area in the context of coffee agriculture. Uni-Pluriversidad, 13(3), 61–70. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18619

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)