Understanding the concepts of perimeter and area in the context of coffee agriculture
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18619Keywords:
perimeter, area, teaching for understanding, context of coffee agricultureAbstract
This article outlines the understanding of the concepts of perimeter and area by some students of a school in a coffee-growing region in Antioquia, in the context of coffee planting. This research project seeks to find a relationship between the geometric and colloquial languages within coffee farming; bearing in mind that the latter can influence the understanding of the former, this study is part of the qualitative paradigm. The motivation to tackle this work lies in the difficulties students manifested in learning mathematical concepts because they lack proper management of that language. Therefore, we expect to promote understanding, obtaining the corresponding mathematical significance and the contextual meaning of mathematical expressions used.
Downloads
References
Acevedo Vélez, Diana Patricia (2011). Comprensión del concepto de probabilidad en estudiantes de décimo grado. Trabajo inédito de investigación para optar al título de magíster en Educación. Medellín: Universidad de Antioquia.
Berrio Arboleda, Mario de Jesús (2011). Elementos que intervienen en la construcción que hacen los estudiantes frente a los modelos matemáticos. El caso del cultivo de café. Tesis de maestría para optar al título de magíster en Enseñanza de las Ciencias. Medellín: Universidad Nacional.
Blythe, Tina (2002). La Enseñanza para la Comprensión. Guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.
Chamorro, María del Carmen et ál. (2008). Didáctica de las matemáticas para primaria. España: Pearson Prentice Hall.
Corberán, Rosa María (1996). «El Área. Recursos didácticos para su enseñanza en primaria». En: Mourutde Montpellier, Olimpia Figueras. Procesos de transferencia de resultados de investigación al aula: El caso del bajo rendimiento escolar en matemáticas pp. 1-87. México, D. F.: Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV).
Escobedo, Hernán, Jaramillo, Rosario y Bermúdez, Ángela. (2004). «Enseñanza para a comprensión». En: Educere, Vol. 8, N.o 27, pp. 529-534. Venezuela: Universidad de los Andes.
Gómez-Granell, Carmen (1989). «La adquisición del lenguaje matemático: un difícil equilibrio entre el rigor y el significado». En: Comunicación, Lenguaje y Educación, Nos 3-4, pp. 5-15. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje (FIA).
Larson, Roland y Hostetler, Robert (1990). Cálculo y Geometría Analítica. México, D. F.: McGraw-Hill.
Martínez Carazo, Piedad Cristina (2006). «El método de estudio de casos. Estrategia metodológica de la investigación científica». En: Pensamiento y gestión, N.o 20, pp. 165-193. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Ministerio De Educación Nacional (MEN) (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá, Colombia.
Olmo Romero, María Ángeles del, moreno Carretero, María Francisca y Gil Cuadra, Francisco (1993). Superficie y volumen. ¿Algo más que el trabajo con fórmulas? Madrid: Síntesis.
Perkins, David & Blythe, Tina (1994). «Putting Understanding Up Front». En: Educational Leaders-hip,Vol. 51, N.o 5, pp. 4-7. Virginia: ASCD.
Perkins, David (1999). «¿Qué es la comprensión?» En: Stone Wiske, Martha (Comp.a). La enseñanza para la comprensión, pp. 69-92. Buenos Aires: Paidós.
Rendón Mesa, Paula Andrea (2009). Conceptualización de la razón de cambio en el marco de la Enseñanza para la comprensión. Trabajo inédito de investigación para optar al título de magíster en Educación. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.
Sandoval Casilimas, Carlos Arturo (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: ARFO Editores e Impresos Ltda.
Stone Wiske, Martha (1999). La enseñanza para la comprensión.Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.