On concepts, experiences, and methods. A critical approach to assessment in literature

Authors

  • Diela Bibiana Betancur Valencia University of Antioquia
  • Erica Elexandra Areiza Pérez University of Antioquia
  • Diego Leandro Garzón Agudelo University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19818

Keywords:

teaching and assessment of literatura, concepts, education policies

Abstract

The purpose of this article is to critically analyze assessment in literature from the perspective of some educational policies in the area of language in Colombia, and to suggest other posible approaches to literature in the classroom. The article is divided in three parts. The first one makes a critical review of Basic Standards in Language Competences regarding the teaching of literature and the evaluative practices associated with it; the second one problematizes the relationship between assessment and culture, considering that teachers’ notions on literature determine their teaching and assessment methods; and the third part suggests an alternative form of assessment in literature based on experiences, dialogues with other texts, and the aesthetic dimension of language, to name just a few items.

|Abstract
= 185 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 190 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diela Bibiana Betancur Valencia, University of Antioquia

Master in Psychoanalytic Research. Professor at the Bachelor of Basic Education with emphasis in Humanities, Spanish Language of the Faculty of Education of the University of Antioquia. Member of the research group We Are Word: Training and Contexts, from the same faculty.

Erica Elexandra Areiza Pérez, University of Antioquia

Master in Colombian Literature. Professor of the Bachelor of Basic Education with emphasis in Humanities, Spanish Language of the Faculty of Education of the University of Antioquia. Member of the research group We are Word: Formation and Contexts of the same faculty.

 

 

Diego Leandro Garzón Agudelo, University of Antioquia

Master in Colombian Literature. Professor of the Bachelor of Basic Education with emphasis in Humanities, Spanish Language of the Faculty of Education of the University of Antioquia. Member of the research group We are Word: Formation and Contexts of the same faculty.

References

Álvarez Méndez, Juan Manuel (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Ediciones Morata.

Bombini, Gustavo (2006). Reinventar la enseñanza de la lengua y la literatura. Argentina: Libros el Zorzal.

Bustamante Zamudio, Guillermo (2006). «Sobre los estándares para educación en Colombia». En: Pedagogía y Saberes, N° 24, pp. 43-57. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación.

Jauss, Hans Robert (2000). La historia de provocación. Barcelona: Ediciones Península.

Juarroz, Roberto (1991). Poesía vertical. España: Viso

Jurado valencia, Fabio (2001). «La literatura como provocación hacia el conocimiento en la educación ». En: Escritores, profesores y literatura: ponencias. Foro Internacional UNEDA. Bogotá: Plaza y & Janes; Universidad Nacional de Colombia; Pontificia Universidad Javeriana.

Jurado Valencia, Fabio (2004) «La literatura en la Educación Básica y Media: el diálogo entre los textos». En: Mesa Escobar, Augusto (Ed.). La literatura como instrumento pedagógico. Medellín: Comfama.

Jurado Valencia, Fabio (2008). «Los aportes de la semiótica en los estudios sobre la formación del lector crítico». En: Acta poética ,Vol. 29, N° 2, pp. 329-360. México, D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Instituto de Investigaciones Filológicas.

Larrosa Bondía, Jorge (2006). «Sobre la experiencia». En: Educación y Pedagogía, Vol. 18, pp. 43-67. Separata: ¿Y tú qué piensas? Experiencia y aprendizaje. Medellín: Facultad de Educación, Universidad de Antioquia.

Mèlich, Joan-Carles (2002). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (1998). Lineamientos curriculares para el área de Lengua Castellana. Bogotá: Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje. Bogotá: Editorial Magisterio.

Nabokov, Vladimir (1983). Curso de literatura europea. Barcelona: Bruguera.

SkliAr, Carlos (2001). «Diez escenas educativas para narrar lo pedagógico entre lo filosófico y lo literario». En: Plumilla Educativa, N° 8, pp. 11-22. Manizales: Universidades de Manizales, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.

Published

2014-06-24

How to Cite

Betancur Valencia, D. B., Areiza Pérez, E. E., & Garzón Agudelo, D. L. (2014). On concepts, experiences, and methods. A critical approach to assessment in literature. Uni-Pluriversidad, 14(1), 70–77. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19818

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS