On concepts, experiences, and methods. A critical approach to assessment in literature
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19818Keywords:
teaching and assessment of literatura, concepts, education policiesAbstract
The purpose of this article is to critically analyze assessment in literature from the perspective of some educational policies in the area of language in Colombia, and to suggest other posible approaches to literature in the classroom. The article is divided in three parts. The first one makes a critical review of Basic Standards in Language Competences regarding the teaching of literature and the evaluative practices associated with it; the second one problematizes the relationship between assessment and culture, considering that teachers’ notions on literature determine their teaching and assessment methods; and the third part suggests an alternative form of assessment in literature based on experiences, dialogues with other texts, and the aesthetic dimension of language, to name just a few items.
Downloads
References
Álvarez Méndez, Juan Manuel (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Ediciones Morata.
Bombini, Gustavo (2006). Reinventar la enseñanza de la lengua y la literatura. Argentina: Libros el Zorzal.
Bustamante Zamudio, Guillermo (2006). «Sobre los estándares para educación en Colombia». En: Pedagogía y Saberes, N° 24, pp. 43-57. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación.
Jauss, Hans Robert (2000). La historia de provocación. Barcelona: Ediciones Península.
Juarroz, Roberto (1991). Poesía vertical. España: Viso
Jurado valencia, Fabio (2001). «La literatura como provocación hacia el conocimiento en la educación ». En: Escritores, profesores y literatura: ponencias. Foro Internacional UNEDA. Bogotá: Plaza y & Janes; Universidad Nacional de Colombia; Pontificia Universidad Javeriana.
Jurado Valencia, Fabio (2004) «La literatura en la Educación Básica y Media: el diálogo entre los textos». En: Mesa Escobar, Augusto (Ed.). La literatura como instrumento pedagógico. Medellín: Comfama.
Jurado Valencia, Fabio (2008). «Los aportes de la semiótica en los estudios sobre la formación del lector crítico». En: Acta poética ,Vol. 29, N° 2, pp. 329-360. México, D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Instituto de Investigaciones Filológicas.
Larrosa Bondía, Jorge (2006). «Sobre la experiencia». En: Educación y Pedagogía, Vol. 18, pp. 43-67. Separata: ¿Y tú qué piensas? Experiencia y aprendizaje. Medellín: Facultad de Educación, Universidad de Antioquia.
Mèlich, Joan-Carles (2002). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (1998). Lineamientos curriculares para el área de Lengua Castellana. Bogotá: Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje. Bogotá: Editorial Magisterio.
Nabokov, Vladimir (1983). Curso de literatura europea. Barcelona: Bruguera.
SkliAr, Carlos (2001). «Diez escenas educativas para narrar lo pedagógico entre lo filosófico y lo literario». En: Plumilla Educativa, N° 8, pp. 11-22. Manizales: Universidades de Manizales, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.