Teacher training referents in environmental education. Review background 2000-2012
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20054Keywords:
environmental education, teacher training, document review, backgroundsAbstract
Downloads
References
ÁlvareZ, P., GarCía, J. y FernándeZ, M. (2004). «Ideología ambiental del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. Implicaciones didácticas y evidencias sobre la validez de un instrumento». Revista electrónica de la enseñanza de las ciencias. 3 (3), pp. 385-396.
Bonotto, Dalva. (2008). «Educação Ambiental e Educação em Valores em um programa de formação docente». Revista Electronoca de la Enseñanza de las Ciencias. 7 (2) pp. 313-336.
Callejas, Mercedes. (2007). «La Educación ambiental y la formación permanente de docentes de los niveles de básica secundaria y media». Revista Magisterio Educación y Pedagogía. 29, pp. 38-43.
Comisión de las Comunidades europeas. (1988). Resolución del consejo y de los ministros de educación reunidos en consejo sobre la educación en materia de medio ambiente. Diario oficial 6-7-88-Dic. 88/C 177/03.
De Sousa Lopes, I., de Fátima EstevinHo G., De oliveira, C., jaCobuCCi, D. (2011). «Estudos coletivos de educação ambiental como instrumento reflexivo na formação continuada de professores de ciencias em espaços educativos formais e não-formais». Revis-ta Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 10 (3), pp. 516-530.
DongHee, Shin (2000). «Environmental Education Course Development for Preservice Secondary School Science Teachers in the Republic of Korea». The Journal of Environmental Education. 31 (4), pp. 11-18.
Gayford, C. (2002). «Controversial environmental issues: A case study for the professional development of science teachers». International Journal of Scienceeducation. 24 (11) pp. 1191-1200.
González-Gaudiano, Eduardo. (2000). La transversalidad de la Educación Ambiental en el curriculum de la enseñanza básica. En: Carpeta Informativa CENEAM. Ed. Parques Naturales y Ministerio de Medio Ambiente. Mexico, D.F.
GonZáleZ-Gaudiano, Eduardo. (2001). La emergencia de la educación ambiental. Anuario Educativo Mexicano: Visión retrospectiva. p.p. 171-181. México.
Kapyla, M. and Wahlstrom, R. (2000) «An Environmental Education Program for Teacher Trainers in Finland». The Journal of Environmental Education. 3 (2), pp. 31-37.
Lara, M. (1996). «Informe sobre los proyectos de educación ambiental no formal». Revista Iberoamericana de Educación, 11 pp. 153-169.
Mckeown-iCe, R. (2000). «Environmental Education in the United States: A Survey of Preservice Teacher Education Programs». The Journal of Enviromental Education. 32 (1). pp. 4-11.
Mora, William. (2009). «Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible ante la crisis planetaria: demandas a los procesos formativos del profesorado». Tecné, Episteme y Didaxis. 26, pp. 7-35.
Moseley, C., reinke, K. and bookout, V. (2002). «The Effect of Teaching Outdoor Environmental Education on Preservice Teachers’ Attitudes Toward Self-Efficacy and Outcome Expectancy».The Journal of Environmental Education. 34 (1), pp. 9-15.
Moseley, C. and utley, J. (2008). «An Exploratory Study of Preservice Teachers’ Beliefs About the Environment». Journal of EnvironmentalEducation. 39 (4), pp. 15-29.
Oliveira, A., obara, A., y rodrigues, M. (2007). «Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental». Revista electrónica de la enseñanza de las ciencias. 6 (3), pp. 471-495.
Pe ́er, S, goldman, D, y yavetZ, B. (2007). «Environmental Literacy in Teacher Training: Attitudes, Knowledge, and Environmental Behavior of Beginning Students». Journal of Environmental Education.39 (1), pp. 45-59.
Petegem, V. (2007). «Evaluating the Implementation Process of Environmental Education in Preservice Teacher Education: Two Case Studies». Journal of Environmental Education. 38 (2), pp. 47-54.
Pinto, M. y Gálvez, C. (1996). Análisis documental de contenido: procesamiento de información. Madrid: Ed. Síntesis S.A.
Ruíz, J. (2012). Caracterización de la enseñanza de la educación ambiental (2006-2009): Una revisión de publicaciones en revistas especializadas. Trabajo de grado para optar al título de Licenciada en Biología. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Sauvé, Lucié. (2002). La formación continúa de profesores en educación ambiental: la propuesta de EDAMAZ. Tópicos en Educación Ambiental. 4 (10), pp. 50-62.
Sauvé, Lucié. (2004). Una cartografía de corrientes de educación ambiental. Cátedra de investigación Canadá en educación ambiental. Université du Québec á Montreal, pp. 1-22.
Sauvé, L. (2010). Investigación Didáctica. «Educación científica y educación ambiental: Un cruce fecundo». Enseñanza de las Ciencias. 28 (1).
Secretaría d Educación Distrital. (2013). Proyecto de Educación para la Ciudadanía y la Convivencia (PECC). Planes integrales de educación.
Unesco. 1977. Informe de la Conferencia Intergubernamental sobre la educación ambiental. URSS: Tbilisi.
Zabala, I. y García M. (2008). «Historia de la educación ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales». Revista de Investigación. 32 (63).
Zamudio, Carmen (2012) «Red de Maestros en educación Ambiental: un espacio de formación docente en Bogotá, Colombia». Nodos y Nudos.4 (32), pp. 88 – 100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.