Reforms as devices of curricular change
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21341Keywords:
curriculum, school discipline, educational reforms, standards, competenciesAbstract
Until present days, schools have integrated sui generis practices, which exist in an indiscriminate manner in time and space: playtime, public ceremonies, grades, and homework. All these activities. Produce a different type of knowledge, which contrast with academic or disciplinary knowledge, i.e. that which is transferred by the net of researchers and universities, societies, and associations, usually containing a high degree of rationality. This article seeks to address the distinction between scientific disciplines and school disciplines, providing some opportunities to understand the role of pedagogy, curriculum, teaching, and assessment in the education process.
Downloads
References
BANCO MUNDIAL. (1995). Prioridades y estrategias para la educación: examen del Banco Mundial. Washington. D.C.: Banco Mundial.
BECK, U. (2001). La política económica de la inseguridad. El País, Opinión. Extraído: 27 de marzo de 2014, desde: https://elpais.com/elpais/2012/04/27/opinion/1335552968_819732.html.
BRASLAVSKY, C. (2001). Los procesos contemporáneos de cambios de la educación secundaria en América Latina: análisis de casos en América del Sur en la educación secundaria. ¿Cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y contemporáneos. Buenos Aires: Santillana.
CEPAL (1999). Panorama social de América Latina, 1998 (LC/G. 2050-P). Santiago de Chile: publicación de las Naciones Unidas, N°.4.
CAICAUD S. (2006). La organización del currículum escolar. Algunos criterios de análisis. Extraído: 6 de marzo de 2014, desde: http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n01a04coicaud.pdf
COLL, c. y MARTÍN, E. (2006). The curriculum: the current debate basic learning, competencies, and standards. España. Extraído: 4 de marzo de 2014, desde: http://www.cepjerez.net/.../Vigencia%20del%20debate%20curricular.Col
CUNNINGHAM, P. (2012). Politics and the primary teacher. Abingdon: Routledge.
DUSSEL, I. (2003). Las politicas currículares de la última década en América Latina: nuevos actores, nuevos problemas. Extraído: 6 de marzo de 2014, desde: www.oei.es/.../politicas_curriculares_ultima_decada_AL_dussel.pdf.
DUSSEL, I., TIRAMONTI, G. y BIRGIN, (2000) Towards a new cartography of educational reform. Reflections on the educational decentralization in Argentina. Journal of Curriculum Studies, 32 (4): 537-55.
FERRER, G. (2009). Estándares de currículo. Algunas tendencias internacionales e implicancias para su implementación en América Latina (Versión preliminar). Extraído: febrero 10 de 2014, desde: http//:www.mt.educarchile.cl/mt/jjbrunner/archives/GFerrer.pdf
GOODSON, I. (1995). Historias del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona, Pomares.
GÓMES A.L. (2001). Tradiciones curriculares, innovaciones educativas y función social conservadora del conocimiento escolar: la primera de los temas sobre los problemas. Universidad de Barcelona, VI (337-352).
JALLADE, J.P. (2000). Secondary education in Europe: main trends. Paris: BID, Meeting of the regional policy Dialogue, Education and Training of Human. Paris: Network Resources.
UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Tailandia, 5 al 9 de marzo, 1990.
MANCEBO, M.E. (2001). Los procesos contemporáneos de cambio en la educación secundaria en Uruguay”. La educación secundaria. ¿Cambio o inmutabilidad? Análisis y debates de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneos. Buenos Aires: Santillana.
MAYER, J., KAMES, D. (1992). School knowledge for the masses. World Models and National Primary Curricular Categories in the Twentieth century. London: London & Bristol, The Falmer pres.
MOREIRA, A. C. (2004). Cambio o continuidad en Brasil: una evaluación tentativa del Gobierno Lula. Extraído: 5 de abril 2014, desde: http: www.redredial.net/revista-america,latina.hoy
LINN, R. (1998). Resposabilizarían basada en estándares: Díez sugerencias. Brief basado en el Reporte Técnico No. 490 de CSE.
OPERTITI, R. (1998). La agenda del plan de acción global de la educación para todos (ept) global de la educación para todos (ept). Oficina Internacional de Educación. (OIE/UNESCO), SUI. Extraído: 12 de marzo de 2014, desde: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001516/151698s.pdf
POPKEWITZ, T. S. ALLAN. P. ARIENE, B. (1990). El milenarismo en la reforma educativa. Extraído el 15 de abril de 2014 desde: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18770
HIRST, P. (1983). Educational theory and its foundation disciplines. London: Routledge & Kegan Paul.
PREAL. (2004). Informa final de consultoría sobre estándares y evaluación al Ministerio de Educación de la República de Guatemala. GTEE-PREAL. Extraído: 14 de marzo de 2014, desde: http: //www.sredecc.org/imágenes-7que_es/…1/informe_guatemala.pdf
PREAL. (1998). Programa d promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caibe. EL futuro está en juego. Extraído: 7 de marzo de 2011, desde: http://m.prcal.org/detalle.asp?dct=905 www.preal.cl
QUIROZ POSADA, R. E. y DÍAZ HERNÁNDEZ, J. (2011). Ámbitos de investigación de los textos escolares en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista Uni-pluriversidad, 11 (1) Medellín, Colombia. (48-67).
QUIROZ POSADA, R. E. (2009). Enseñanza de las Ciencias Sociales en clave de formación ciudadana. Cuadernos Ducere No 7 Educación: formación docente y postmodernidad. Comp. Antúnez, A. y Rivas, P. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes.
TAWIL, s. (2003). Cambios curriculares, una perspectiva global. Instroducción al Dossier Sobhi UNESCO, XXXIII (76-95).
VALERA, J. (1991). Una reform educativa para las nuevas clases medias. Archipiélago, Vol. 4 6, 65-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.