Social networks and icts in higher education
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.23650Keywords:
social networks, ICT, cátedra, learning, competencesAbstract
Social networks are currently an important part of communication, personal relationships, businesses, and of course education. This article is product of 4 cross-sectional research projects conducted from 2010 to 2014 in students from UASLP Mexico. It describes the findings related to the use of social networks for both personal communications and academic processes as a teaching aid. It shows the application of research results to the implementation of the concrete-virtual model in supporting classes such as research methods, neuromarketing, industrial psychology, and instrumentation at the UASLP highlands campus. It highlights the way social networks have allowed not only improvements in learning and evaluation, but also in terms of deepening participation and integration of formal knowledge by students in a non-formal virtual setting as an additional educational tool.
Downloads
References
ABUD, B. LUJAMBIO, J (2014). Educar en la era digital sin perder lo esencial. México: Limusa. colección formación y practica pedagógica.
GUIRRE (2014). Tic y mediación en la enseñanza de la investigación. Razón y palabra. No 87. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N87/V87/28_Aguirre_V87.pdf 01.12.14
AMIPCI (2014) Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2014. Disponible en: https://www.amipci.org.mx/estudios/habitos_de_internet/Estudio_Habitos_del_Internauta_Mexicano_2014_V_MD.pdf 16.11.14
FERNÁNDEZ POZAR. (2002). Inventario de hábitos de estudio. Madrid: TEA. Psicología aplicada.
GIBSON W(1983) Neuromante. Vancouver. Julio de 1983, disponible en: file:///C:/Users/Marco/Desktop/COLOMBIA%202015/Neuromante_William-Gibson.pdf. Consulta 01.12.14
HERNÁNDEZ, R. FERNÁNDEZ. C, BAPTISTA.P (2010). Metodología de la investigación. México: Quinta edición. Mc Graw Hil.
JÓDAR, A (2010). La era digital: Nuevos medios, nuevos usuarios y nuevos profesionales. Razón y Palabra No 71. Disponible en: http://www.razonypala-bra.org.mx/N/N71/index.html 08.12.14
LÓPEZ. M. (2014) Sociabilidad virtual entre jóvenes y nuevas alfabetizaciones. Razón y Palabra, No 87 Julio-septiembre de 2014 disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N71/index.html 04.12.14
ALAVE, N. (2007). Escalas Likert. Traba-jo Modelo para enfoques de investigación acción participativa. Programas Nacionales de formación. Ministerio de educación Universitario. Venezuela. Disponible en: http://uptparia.edu.ve/documentos/F%C3%ADsico%20de%20Escala%20Likert.pdf. 14.05.15
MARTÍNEZ. M.; ESPINOSA. J.;SUSANO GARCÍA (2012). Hábitos de estudio, manejo de TICs y Redes sociales en novatos Universitarios. Realidades y retos para los modelos Educativos y la Universidad. XIII Asamblea general ALAFEC 2012. P1336740723
REYGADAS, P (2009). Argumentación y discurso. Colección Investigaciones. México: El Colegio de San Luis.
UASLP (2013). PIDE Plan institucional de desarrollo. Disponible en: http://www.uaslp.mx/Spanish/PublishingImages/Avisos/2014/PIDE%202013.pdf. Consulta 30.03.15
UNESCO (2012). Activando el aprendizaje móvil en América Latina. Disponible en: http://unes-doc.unesco.org/images/0021/002160/216080s.pdf 05.09.14
UNESCO (2013). Directrices para las políticas de aprendizaje móvil. Disponible en: http://unes-doc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf 10.09.1
UNESCO (2014). Documento de posición sobre la educación después de 2015 ED-14/EFA/POST-2015/1. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002266/226628s.pdf 20.11.14
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.