Citizenship competences and Authority in El Carmen del Darien: case study in an education institutions
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.03Keywords:
Carmen del Darién, citizenship competences, authority, violenceAbstract
Through a case study, this research looked into the place of authority in citizenship education to a group of students from El Carmen del Darién, a municipality of Chocó Department. Place of authority is associated on the one hand, with formalities of the School Government in the framework from citizenship skills within the educational institution, and on the other, outside the institution, with the violence exercised by unlawful armed groups which are fighting for control of the territory for several years, leading to the violence as an expression of authority
Downloads
References
•Alcaldía municipal de El Carmen del Darién. Plan de desarrollo 2012- 2015. Primero el Desarrollo.
Arendt, H. (2005). De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.
Arendt, H. (2007). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.
Benjumea, M., Gutiérrez, A., Jaramillo, O., Mesa, A. y Pimienta, A. (2011). Formación ciudadana (FC) y Educación para la Ciudadanía (EpC). Aproximaciones conceptuales y mínimos compartidos. Revista Temas, (5), 211-224
Chaux (2004). Aproximación integral a la formación ciudadana. En: Chaux, E. Lleras, J. Velásquez, A. (Eds). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula: una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 13- 25). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Universidad de los Andes. Ediciones Uniandes
González-Valencia, G. A. y Santisteban-Fernández, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educ. Educ., 19(1), 89-102. DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.5
Mesa, A. (2011). El juicio de los espectadores de Hannah Arendt. Entre la educación para la ciudadana y la formación ciudadana en la Universidad. Tesis doctoral. Doctorado en Educación. Universidad de Antioquia. Medellín
Mesa, A. (2009). La formación ciudadana en Colombia. Uni-pluriversidad. 8(3),1-9.
Mesa Arango, A., Romero Reyes, L., y Vásquez Sánchez, F. (2015). Modelos ejemplares y formación ciudadana. El caso de los estudiantes de la institución Educativa Antonio Roldán Betancur del municipio de Necoclí, Antioquia. Uni-pluriversidad, 15(1), 65-75.
Ministerio de Educación Nacional (2004). Formar para la ciudadanía sí es posible. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas: guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Bogotá: Magisterio
Municipio de El Carmen del Darién “Primero la Comunidad” (2012). Plan de desarrollo 2012-2015.
Osorio Gómez, J. (2006). Pueblos itinerantes de Urabá. La historia de las exclusiones. Retrato. Tesis de maestría en historia latinoamericana. Andalucía: Universidad Internacional de Andalucía
Rivera, A. (2002). Crisis de autoridad: el concepto de autoridad en Hannah Arendt. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (26), 87- 106.
El Tiempo: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-3491860 Recuperado el 20 de agosto de 2017
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.