Citizenship competences and Authority in El Carmen del Darien: case study in an education institutions

Authors

  • Alejandro de Jesús Mesa-Arango Universidad de Antioquia https://orcid.org/0000-0001-5637-2645
  • Nilton Paz-Palacio Institución Educativa Agrícola La Unión del Bajirá
  • María Rocelia Giraldo-Gil Colegio Mutatá

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.03

Keywords:

Carmen del Darién, citizenship competences, authority, violence

Abstract

Through a case study, this research looked into the place of authority in citizenship education to a group of students from El Carmen del Darién, a municipality of Chocó Department. Place of authority is associated on the one hand, with formalities of the School Government in the framework from citizenship skills within the educational institution, and on the other, outside the institution, with the violence exercised by unlawful armed groups which are fighting for control of the territory for several years, leading to the violence as an expression of authority

|Abstract
= 557 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 351 veces| | XHTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 297 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro de Jesús Mesa-Arango, Universidad de Antioquia

Doctor in Education. Master in Educational and Social Development graduated from the National Pedagogical University. Professor at the University of Antioquia. Faculty of Education. Medellín - Colombia. More information at: https://n9.cl/a7toy

Nilton Paz-Palacio, Institución Educativa Agrícola La Unión del Bajirá

Professor of the Agricultural Educational Institution The Union of the Bajira. Professor attached to the Education Secretariat of the municipality of Riosucio- Department of Chocó

María Rocelia Giraldo-Gil, Colegio Mutatá

Teacher of the school Mutatá. Professor attached to the Secretariat of Education of the Municipality of Mutatá, in the region of Urabá, department of Antioquia.

References

•Alcaldía municipal de El Carmen del Darién. Plan de desarrollo 2012- 2015. Primero el Desarrollo.

Arendt, H. (2005). De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2007). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Benjumea, M., Gutiérrez, A., Jaramillo, O., Mesa, A. y Pimienta, A. (2011). Formación ciudadana (FC) y Educación para la Ciudadanía (EpC). Aproximaciones conceptuales y mínimos compartidos. Revista Temas, (5), 211-224

Chaux (2004). Aproximación integral a la formación ciudadana. En: Chaux, E. Lleras, J. Velásquez, A. (Eds). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula: una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 13- 25). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Universidad de los Andes. Ediciones Uniandes

González-Valencia, G. A. y Santisteban-Fernández, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educ. Educ., 19(1), 89-102. DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.5

Mesa, A. (2011). El juicio de los espectadores de Hannah Arendt. Entre la educación para la ciudadana y la formación ciudadana en la Universidad. Tesis doctoral. Doctorado en Educación. Universidad de Antioquia. Medellín

Mesa, A. (2009). La formación ciudadana en Colombia. Uni-pluriversidad. 8(3),1-9.

Mesa Arango, A., Romero Reyes, L., y Vásquez Sánchez, F. (2015). Modelos ejemplares y formación ciudadana. El caso de los estudiantes de la institución Educativa Antonio Roldán Betancur del municipio de Necoclí, Antioquia. Uni-pluriversidad, 15(1), 65-75.

Ministerio de Educación Nacional (2004). Formar para la ciudadanía sí es posible. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas: guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Bogotá: Magisterio

Municipio de El Carmen del Darién “Primero la Comunidad” (2012). Plan de desarrollo 2012-2015.

Osorio Gómez, J. (2006). Pueblos itinerantes de Urabá. La historia de las exclusiones. Retrato. Tesis de maestría en historia latinoamericana. Andalucía: Universidad Internacional de Andalucía

Rivera, A. (2002). Crisis de autoridad: el concepto de autoridad en Hannah Arendt. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (26), 87- 106.

El Tiempo: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-3491860 Recuperado el 20 de agosto de 2017

Published

2019-09-20

How to Cite

Mesa-Arango, A. de J., Paz-Palacio, N., & Giraldo-Gil, M. R. (2019). Citizenship competences and Authority in El Carmen del Darien: case study in an education institutions. Uni-Pluriversidad, 19(1), 33–55. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.03

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS