An Experience of Teaching Practice with Teachers in Training in Natural Sciences Supported by Project Based Learning ( PjBL)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.3Keywords:
teacher training, pedagogical practice, project method, meaningful learningAbstract
In this paper, an alternative proposal for teacher training is presented. It is based on Project Base In this paper, an alternative proposal for teacher training is presented. It is based on Project Based Learning (PjBL), the Meaningful Learning Theory (MLT), and essential characteristics for projects design by the Buck Institute for Education (BIE). The purpose is to bring teachers in-training into a scenario of professional practice that responds to their interests and allows them to generate innovative proposals that promote meaningful learning in students. This proposal was carried out within the Bachelor’s program in Basic Education with emphasis in Natural Sciences and Environmental Education, affiliated with the University of Antioquia, in Colombia. The projects carried out by teachers in four educational institutions were analyzed using a qualitative methodology, through the case study. Difficulties of the teachers during the process of planning and execution o f the projects are verified, but also a conceptual appropriation of theoretical references at the end of the training process. This proposal has been submitted and approved in a public call, as part of a doctoral thesis with an emphasis on PjBL attached to the University of Burgos, Spain.
Downloads
References
Acosta, D. y Vergara, O. (2014). Las prácticas pedagógicas de los docentes del área de ciencias naturales, como alternativa para mejorar la calidad de la educación en el municipio de sincelejo, Escenarios, 1(15), 21-39.
Amelotti, I., Hernández, M., Abrahan, L., Caballo, M. y Catalá, S. (2016). Alfabetización científica en el ámbito preescolar: primeros conocimientos como herramientas para la promoción de la salud y la prevención de la Enfermedad de Chagas, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (1), 192-202. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.14
Ausubel D., Novak, J. y Hanesian. (2003). Psicología Evolutiva: Un punto de vista Cognoscitivo. México: Trillas. (15ª Reimpresión).
Barrios, A. (2014). Una perspectiva histórica sobre la formación de maestros de ciencias naturales en Colombia, Revista Historia de la Educación Colombiana, 17(17), 101-136. https://doi.org/10.22267/rhec.141717.41
Díaz, V. (2006). Formación Docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus Revista de educación. Nro extraordinario. Caracas. Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Los Libertadores, 12, 88-103 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109906
Domènech-Casal J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEAM. Componentes didácticas para la competencia científica. Ápice, Revista de Educación Científica, 2(2) https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4524
Domínguez E., Matos R., Castro I., Molina C. y Gómez I. (2011). El ABP mediado con tecnología móvil como estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia matemática en resolución de problemas: un caso con la adición de números enteros negativos. Zona próxima, 14, 12-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85320028002
Facultad de Educación. (2012). Reglamento de Prácticas Académicas para los programas de pregrado de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia de la sede Medellín y las sedes Regionales. Acuerdo 284 Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
Fernández-Cabezas M. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos en el ámbito universitario: una experiencia de innovación metodológica en educación. Revista Infad de Psicología, 2(1), 269-278. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.939
Gallego, R., Pérez, R., de Gallego, T. y Torres, L. (2004). Formación inicial de profesores de ciencias en Colombia: un estudio a partir de programas acreditados, Ciência & Educação, 10 (2), 219-234. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/27384
Garrigós S. y Valero G. (2012). Hablando sobre Aprendizaje Basado en Proyectos con Júlia. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 125-151.
Godoy, A., Segrra, C. y Florencia, M. (2014). Una experiencia de formación docente en el área de Ciencias Naturales basada en la indagación escolar, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11 (3), 381-397. http://hdl.handle.net/10498/16590
Han, S., Yalvac, B., Capraro, M. y Capraro, R. (2014). In-service Teachers’ Implementation and Understanding of STEM Project Based Learning. Eurasia Journal Of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 63-76. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1306a
Kioupi V. y Arianoutsou M. (2016). Greek Students Research the Effects of Fire on the Soil System through Project-based Learning. Journal of Biological Education, 50 (3), 304-319. https://doi.org/10.1080/00219266.2015.1117509
Larmer J. y Mergendoller J. “Why We Changed Our Model of the “8 Essential Elements of PBL”. Buck Institute for Education. (2015). Recuperado de https://www.mathizaverb.com/uploads/Why_We_Changed_8EEs_article.pdf
Markham, T. (2003). Manual para el aprendizaje basado en proyectos. San José Costa Rica: La fod.
Mellado, V. (1996) Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en formacion inicial de primaria y secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 14 (3), 289-302. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21460
Mitchener, C.P. y Anderson, R.D. (1989). Teachers' perspective: developing and implementing an STS curriculum. Journal of Research in Science Teaching, 26(4), pp. 351-369. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21462
Moreira, M. A. (2000). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, núm. 6, pp. 83-102.
Paixao, M y Cachapuz, A. (1999). La enseñanza de las ciencias y la formación de profesores de enseñanza primaria para la reforma curricular: de la teoría a la práctica, Enseñanza de las Ciencias, 17 (1), 69-77 https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21561
Quintero, O y Bonilla, G. (2016). Prácticas pedagógicas para la enseñanza de las Ciencias Naturales desde la metodología del ciclo didáctico y enfoque investigativo, Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Séptimo Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias, Bogotá, Colombia, 12-14 de Octubre. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4677/3833
Remacha I. y Belletich, O. (2015). El método de ABP en contextos educativos rurales y socialmente desfavorecidos de la educación infantil. Perspectiva educacional, 54(1), pp 90-109.
Rios, R y Cerquera, M. (2013). Sobre la formación de maestros en Colombia: una mirada desde la relación entre conocimientos pedagógicos y disciplinares, Pedagogía y Saberes, 39, 21-32. https://doi.org/10.17227/01212494.39pys21.32
Rivera, D. (2016). Repensando la formación de licenciados en ciencias naturales y educación ambiental, Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Séptimo Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias, Bogotá, Colombia, 12-14 de Octubre. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4661/3817
Sanjurjo, L. (2017). La formación en las prácticas profesionales en debate, Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5 (2), 119-130. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/cisen/article/view/11775/10461
Toledo, P., & Sánchez, J.M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 471-491. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 University of Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

