Childhood images in cinema about the armed conflicto colombian internal
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.13Keywords:
cinema, Colombian armed conflict, childhood imagesAbstract
This article presents the results of the research Images of Childhood at the Cinema on the Colombian Internal Armed Conflict, concluded in 2019. This research questions univocal images of childhood and demands to listen in the selected materials to the voices of the characters, boys and girls, and what the movies teach us about their place in the conflict. From the concept of image as representation, seven films are review based on the analysis techniques of expressive and narrative resources proposed by Marzal and Gómez (2007). On the one hand, the results show that boys and girls are presented as victims: unnamed, silenced, voiceless, unknowing, and discarded characters. On the other hand, the results also show that they are subjects who make decisions, resist, have knowledge of the conflict and project their life in other ways. According to these categories, two lines for future research emerge: inquiry into the condition of boys and girls as perpetrators; and documentary review focused on forced recruitment of boys and girls, and on their “voluntary” incorporation to the armed conflict.
Downloads
References
Agudelo, M. (2017). Cine y conflicto armado en Colombia. Medellín: UNAULA.
Alzate, M. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista de Ciencias Humanas, Universidad Tecnológica de Pereira, 28(1), 13.
Alzate, M. (2003). La infancia: concepciones y perspectivas. Pereira-Risaralda: Papiro.
Arfuch (2017). Dilemas de la imagen: modos de ver y de ser. Recuperado de http://rayandolosconfines.com/reflex83_arfuch.html
Arbeláez, C.C. (director). (2010). Los colores de la montaña [película]. Tamayo, J. P. (productor).
Arias, H. J. (2013). Infancia y conflicto: sobre la tendencia a un cine ‘no político’ en Colombia. Palabra Clave [online], vol.16(2), pp.585-606. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.phppid=S012282852013000200014&script=sci_abstract&tlng=es
Ariès, Ph. (1986). La infancia. Revista Educación 281. Historia de la infancia y de juventud, sep-dic.
Betancur, J. M. (director). (2013). No hubo tiempo para la tristeza [documental]. Centro Nacional de Memoria Histórica (productores).
Carrillo, J. E., y Andradre, O. (directores). (2011). Pequeñas voces [documental] Salazar, C. y Toquica, C. (productoras).
Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Recuperado de: Researchgate.net/publication/27591450_Infancia_y_representaciones_sociale
Centro Nacional de Memoria Histórica y Sánchez, G. (dirección). (2013). No hubo tiempo para la tristeza [documental]. Investigación Centro Nacional de Memoria Histórica.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2013a). ¡Basta ya! Colombia: memorias de Guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2018). Cifras: los registros estadísticos del conflicto armado colombiano. Bogotá.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2017). Una guerra sin edad. Informe nacional de reclutamiento y utilización de niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado colombiano. Bogotá.
Centro Nacional de Memoria histórica y Bello, M. N., Suárez, A. F., & Ramírez, M. M. (relatores). (2016). Hasta Encontrarlos. El drama de la desaparición forzada en Colombia. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2016a). Grupos Armados posdesmovilización (2006-2015). Trayectorias, rupturas y continuidades. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.
Dussel, I. (2006). Educar la mirada Reflexiones sobre una experiencia de producción audiovisual y de formación docente.
Dussel, I. y Gutiérrez, D. (comps.) (2006). En Educar la mirada. Políticas y pedagogía de la imagen, Buenos Aires, Argentina: Manantial - Flacso – OSDE, pp. 277-293.
Fondo de las Naciones Unidas para la infancia –UNICEF- (2006). Convención sobre los derechos del niño. 20 de noviembre de 1989. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Frigerio, G., y Diker, G. (2008). Infancia y derechos: Raíces de la sostenibilidad. Aportes para un porvenir. Santiago de Chile: Organización de Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura -UNESCO-.
García, F. (Ed.). (2000). La imagen del niño en la imagen. García, F., y Tripero, T. La representación del niño en los medios de comunicación, pp. 7-26
Gaviria, C. (director). (2010). Retratos en un mar de mentiras [película], Goggel, E. (productor).
González, G. (2002). Los niños de la guerra. Colombia: Aguilar.
González, G. (2019). Los niños de la guerra. Quince años después. Colombia: Aguilar.
Lamus (2001). Relatos de la violencia: impacto en la niñez y la juventud. Reflexión Política, 3(5), enero-jun, 2001. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia.
Larrossa, J. (2007). Las Imágenes de la Vida y la Vida de las Imágenes: tres notas sobre el cine y la educación de la mirada. Educação & Realidade (32) (julio-diciembre). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=317227046002
Larrosa, J. (2006). Niños atravesando el paisaje. Notas sobre cine e infancia. Dussel, I. y Gutiérrez, D. (comps.). Educar la mirada. Políticas y pedagogía de la imagen. Buenos Aires, Argentina: Manantial - Flacso – OSDE, pp. 113-114.
Larrosa, J. (2000). El enigma de la infancia o lo que va de lo imposible a lo verdadero. Estudios sobre el lenguaje, subjetividad, formación. http://educacion.uncuyo.edu.ar/upload/larrosa-el-enigma-de-la-infancia.pdf
Ley 418 (1997, 26 de diciembre). Por la cual se consagran unos instrumentos para la búsqueda de la convivencia, la eficacia de la justicia y se dictan otras disposiciones. https://www.mininterior.gov.co/sites/default/files/ley-418-de-1997.pdf
Ley 387 (1997, 18 de julio). Por la cual se adoptan medidas para la prevención del desplazamiento forzado; la atención, protección, consolidación y esta estabilización socioeconómica de los desplazados internos por la violencia en la República de Colombia. http://centrodedocumentacion.prosperidadsocial.gov.co/Documentos%202019/Normativa/Leyes/1997/LEY-387-DE-1997.pdf
Ley 782 (2002, 23 de diciembre). Por medio de la cual se prorroga la vigencia de la Ley 418 de 1997, prorrogada y modificada por la Ley 548 de 1999 y se modifican algunas de sus disposiciones.
Ley 1448 (2011, 10 de junio). Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. http://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1680697
Lozano y Morris (directores). (2011). Impunity [documental]. En Co-production Suiza-Francia-Colombia; Arte, Dolce Vita Films, Intermezzo Films S.A, Arte, SRG SSR Idée Suisse (productora).
Marzal, J., y Gómez, F. (2007). Interpretar un film. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo. Recuperado de https://www.academia.edu/2055466/Interpretar_un_film_Reflexiones_en_torno_a_las_metodolog%C3%A-
Das_de_an%C3%A1lisis_del_texto_f%C3%ADlmico_para_la_formulaci%C3%B3n_de_una_propuesta_de_trabajo
Moreno, C. (director). (2011). Todos tus muertos [película]. Ramírez, D. F., Bustamante, D. y Fernández, N. (productores).
Ospina, M., Carmona, J., y Alvarado, S. (2014). Niños en contexto de conflicto armado: narrativas generativas de paz. Revista Imágenes de investigación. 13(1)-52-60. http://ceanj.cinde.org.co/programa/Archivos/publicaciones/p1/1AN255.pdf
Pavez, I. (2012). Sociología de la infancia. Los niños y niñas como actores sociales. Recuperado de
Revista Semana (2014). Más de dos millones de niños víctimas. Recuperado de https://especiales. semana.com/especiales/conflicto-salud-mental/mas-de-2-millones-de-ninos-victimas.html
Rodríguez, P., y Manarelli, E. (2007). Historia de la infancia en América Latina. Colombia: Universidad Externado de Colombia.
Rugeles, J. (director). (2015). Alias María [película]. Duán, F. (Productor).
Szir, S. (2006). Imágenes para la infancia. Entre el discurso pedagógico y la cultura del consumo en Argentina. La escuela y el periódico ilustrado. Caras y Caretas (1880-1910). Argentina: Universidad de Buenos Aires-. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/miradas/mirada006.pdf
Zapata, V. (1998). Cine, pedagogía e infancia. Revista Educación y Pedagogía, 10(22), 49-60. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/24126
Zelis, O. (2012). La función del nombre en psicoanálisis: articulación entre las concepciones de J. Lacan y C. S. Peirce. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires.
Zemelman, H. (2010). Sujeto y subjetividad: la problemática de las alternativas como construcción posible. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 9(27), 355-366. https://scielo.conicyt.cl/pdf/polis/v9n27/art16.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.