Childhood images in cinema about the armed conflicto colombian internal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.13

Keywords:

cinema, Colombian armed conflict, childhood images

Abstract

This article presents the results of the research Images of Childhood at the Cinema on the Colombian Internal Armed Conflict, concluded in 2019. This research questions univocal images of childhood and demands to listen in the selected materials to the voices of the characters, boys and girls, and what the movies teach us about their place in the conflict. From the concept of image as representation, seven films are review based on the analysis techniques of expressive and narrative resources proposed by Marzal and Gómez (2007). On the one hand, the results show that boys and girls are presented as victims: unnamed, silenced, voiceless, unknowing, and discarded characters. On the other hand, the results also show that they are subjects who make decisions, resist, have knowledge of the conflict and project their life in other ways. According to these categories, two lines for future research emerge: inquiry into the condition of boys and girls as perpetrators; and documentary review focused on forced recruitment of boys and girls, and on their “voluntary” incorporation to the armed conflict.

|Abstract
= 1343 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 521 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángela Inés Palacio Baena, University of Antioquia

Master in Education, Professor of the Bachelor's Degree in Early Childhood Education of the Faculty of Education of the University of Antioquia, member of the research seedbed Conversations between Pedagogy and Psychoanalysis.

 
 

 

Natalia Jiménez Giraldo, University of Antioquia

Graduate in Children’s Pedagogy from the Faculty of Education of the University of Antioquia.

References

Agudelo, M. (2017). Cine y conflicto armado en Colombia. Medellín: UNAULA.

Alzate, M. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista de Ciencias Humanas, Universidad Tecnológica de Pereira, 28(1), 13.

Alzate, M. (2003). La infancia: concepciones y perspectivas. Pereira-Risaralda: Papiro.

Arfuch (2017). Dilemas de la imagen: modos de ver y de ser. Recuperado de http://rayandolosconfines.com/reflex83_arfuch.html

Arbeláez, C.C. (director). (2010). Los colores de la montaña [película]. Tamayo, J. P. (productor).

Arias, H. J. (2013). Infancia y conflicto: sobre la tendencia a un cine ‘no político’ en Colombia. Palabra Clave [online], vol.16(2), pp.585-606. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.phppid=S012282852013000200014&script=sci_abstract&tlng=es

Ariès, Ph. (1986). La infancia. Revista Educación 281. Historia de la infancia y de juventud, sep-dic.

Betancur, J. M. (director). (2013). No hubo tiempo para la tristeza [documental]. Centro Nacional de Memoria Histórica (productores).

Carrillo, J. E., y Andradre, O. (directores). (2011). Pequeñas voces [documental] Salazar, C. y Toquica, C. (productoras).

Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Recuperado de: Researchgate.net/publication/27591450_Infancia_y_representaciones_sociale

Centro Nacional de Memoria Histórica y Sánchez, G. (dirección). (2013). No hubo tiempo para la tristeza [documental]. Investigación Centro Nacional de Memoria Histórica.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2013a). ¡Basta ya! Colombia: memorias de Guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2018). Cifras: los registros estadísticos del conflicto armado colombiano. Bogotá.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2017). Una guerra sin edad. Informe nacional de reclutamiento y utilización de niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado colombiano. Bogotá.

Centro Nacional de Memoria histórica y Bello, M. N., Suárez, A. F., & Ramírez, M. M. (relatores). (2016). Hasta Encontrarlos. El drama de la desaparición forzada en Colombia. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2016a). Grupos Armados posdesmovilización (2006-2015). Trayectorias, rupturas y continuidades. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.

Dussel, I. (2006). Educar la mirada Reflexiones sobre una experiencia de producción audiovisual y de formación docente.

Dussel, I. y Gutiérrez, D. (comps.) (2006). En Educar la mirada. Políticas y pedagogía de la imagen, Buenos Aires, Argentina: Manantial - Flacso – OSDE, pp. 277-293.

Fondo de las Naciones Unidas para la infancia –UNICEF- (2006). Convención sobre los derechos del niño. 20 de noviembre de 1989. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Frigerio, G., y Diker, G. (2008). Infancia y derechos: Raíces de la sostenibilidad. Aportes para un porvenir. Santiago de Chile: Organización de Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura -UNESCO-.

García, F. (Ed.). (2000). La imagen del niño en la imagen. García, F., y Tripero, T. La representación del niño en los medios de comunicación, pp. 7-26

Gaviria, C. (director). (2010). Retratos en un mar de mentiras [película], Goggel, E. (productor).

González, G. (2002). Los niños de la guerra. Colombia: Aguilar.

González, G. (2019). Los niños de la guerra. Quince años después. Colombia: Aguilar.

Lamus (2001). Relatos de la violencia: impacto en la niñez y la juventud. Reflexión Política, 3(5), enero-jun, 2001. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia.

Larrossa, J. (2007). Las Imágenes de la Vida y la Vida de las Imágenes: tres notas sobre el cine y la educación de la mirada. Educação & Realidade (32) (julio-diciembre). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=317227046002

Larrosa, J. (2006). Niños atravesando el paisaje. Notas sobre cine e infancia. Dussel, I. y Gutiérrez, D. (comps.). Educar la mirada. Políticas y pedagogía de la imagen. Buenos Aires, Argentina: Manantial - Flacso – OSDE, pp. 113-114.

Larrosa, J. (2000). El enigma de la infancia o lo que va de lo imposible a lo verdadero. Estudios sobre el lenguaje, subjetividad, formación. http://educacion.uncuyo.edu.ar/upload/larrosa-el-enigma-de-la-infancia.pdf

Ley 418 (1997, 26 de diciembre). Por la cual se consagran unos instrumentos para la búsqueda de la convivencia, la eficacia de la justicia y se dictan otras disposiciones. https://www.mininterior.gov.co/sites/default/files/ley-418-de-1997.pdf

Ley 387 (1997, 18 de julio). Por la cual se adoptan medidas para la prevención del desplazamiento forzado; la atención, protección, consolidación y esta estabilización socioeconómica de los desplazados internos por la violencia en la República de Colombia. http://centrodedocumentacion.prosperidadsocial.gov.co/Documentos%202019/Normativa/Leyes/1997/LEY-387-DE-1997.pdf

Ley 782 (2002, 23 de diciembre). Por medio de la cual se prorroga la vigencia de la Ley 418 de 1997, prorrogada y modificada por la Ley 548 de 1999 y se modifican algunas de sus disposiciones.

https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=6677#:~:text=Disposiciones%20para%20facilitar%20el%20di%C3%A1logo,Corregido%20por%20el%20art.&text=Modifica%20el%20Art%C3%ADculo%208%20de%20la%20Ley%20418%20de%201997

Ley 1448 (2011, 10 de junio). Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. http://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1680697

Lozano y Morris (directores). (2011). Impunity [documental]. En Co-production Suiza-Francia-Colombia; Arte, Dolce Vita Films, Intermezzo Films S.A, Arte, SRG SSR Idée Suisse (productora).

Marzal, J., y Gómez, F. (2007). Interpretar un film. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo. Recuperado de https://www.academia.edu/2055466/Interpretar_un_film_Reflexiones_en_torno_a_las_metodolog%C3%A-

Das_de_an%C3%A1lisis_del_texto_f%C3%ADlmico_para_la_formulaci%C3%B3n_de_una_propuesta_de_trabajo

Moreno, C. (director). (2011). Todos tus muertos [película]. Ramírez, D. F., Bustamante, D. y Fernández, N. (productores).

Ospina, M., Carmona, J., y Alvarado, S. (2014). Niños en contexto de conflicto armado: narrativas generativas de paz. Revista Imágenes de investigación. 13(1)-52-60. http://ceanj.cinde.org.co/programa/Archivos/publicaciones/p1/1AN255.pdf

Pavez, I. (2012). Sociología de la infancia. Los niños y niñas como actores sociales. Recuperado de

https://www.researchgate.net/publication/269970773_Sociologia_de_la_Infancia_las_ninas_y_los_ninos_como_actores_sociales

Revista Semana (2014). Más de dos millones de niños víctimas. Recuperado de https://especiales. semana.com/especiales/conflicto-salud-mental/mas-de-2-millones-de-ninos-victimas.html

Rodríguez, P., y Manarelli, E. (2007). Historia de la infancia en América Latina. Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Rugeles, J. (director). (2015). Alias María [película]. Duán, F. (Productor).

Szir, S. (2006). Imágenes para la infancia. Entre el discurso pedagógico y la cultura del consumo en Argentina. La escuela y el periódico ilustrado. Caras y Caretas (1880-1910). Argentina: Universidad de Buenos Aires-. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/miradas/mirada006.pdf

Zapata, V. (1998). Cine, pedagogía e infancia. Revista Educación y Pedagogía, 10(22), 49-60. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/24126

Zelis, O. (2012). La función del nombre en psicoanálisis: articulación entre las concepciones de J. Lacan y C. S. Peirce. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires.

Zemelman, H. (2010). Sujeto y subjetividad: la problemática de las alternativas como construcción posible. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 9(27), 355-366. https://scielo.conicyt.cl/pdf/polis/v9n27/art16.pdf

Published

2020-12-22

How to Cite

Palacio Baena, Ángela I. ., & Jiménez Giraldo, N. (2020). Childhood images in cinema about the armed conflicto colombian internal. Uni-Pluriversidad, 20(2), 1–20. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.13