Experiences of Research Seedbeds at Universidad de Antioquia Seccional Oriente
Learning and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.05Keywords:
Hotbeds of research, Research training, Undergraduate researchAbstract
Research Seedbeds have consolidated as one of the main research education strategies at Universidad de Antioquia (UdeA) and Colombia. The trajectory of this movement has been well systematized and theoretically supported. However, there exists little information and register about Research Seedbeds in the Eastern campus of the UdeA, a regional campus located in the East of Antioquia department. Aiming at conducting a reflective exercise about the experience of this strategy in the Eastern campus of the UdeA, we, two members of a Research Seedbed of this campus, carried out the qualitative research project that we socialise in this paper. In this report, first, we present a historical and conceptual overview through the strategy of Research Seedbeds in the UdeA as well as a historical recount of the context of the Eastern campus of the UdeA. After that, we expose three relevant historical moments in the origins, consolidation and expansion of the Research Seedbeds in the Eastern campus of the UdeA, showing how different administrative and infrastructural conditions have contributed to the expansion of the strategy. Thanks to this historical recount, we identify some learned lessons, aspects that have favoured and constrained the development of the Research Seedbed strategy in the particular conditions of the Eastern campus, and some perspectives for future work. To conclude, we highlight the fact that the strategy may help consolidate Research as a missionary axis in the Eastern campus of the UdeA, for which it would be necessary to promote the recruitment of teacher-researchers, the creation of research groups and lines of local research.
Downloads
References
Bolívar, R., López, L., González, P. y Cardona, J. (2015). Trayectoria e impacto de la estrategia semilleros de investigación de la Universidad de Antioquia. Imprenta Universidad de Antioquia.
Bolívar, R. M. (Ed.). (2019). Semilleros de Investigación: Rutas y Experiencias de la Universidad de Antioquia. Editorial Aula de Humanidades. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/13404/1/Semilleros_investigacion_UniversidadAntioquia_2019.pdf
Castrillón-Yepes, A. y Bolívar, R. M. (2020). La formación en investigación en la revista Uni-pluriversidad: aportes y discusiones en 20 años de trayectoria. Uni-Pluriversidad, 20(3), 1–17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.3.02
Castro, F., Bolívar, R., Aristizábal, E. y Gómez, L. (2005). Semilleros de Investigación: experiencias del cómo y el porqué. Fondo Editorial Biogénesis. https://revistas.udea.edu.co/index.php/biogenesis/issue/view/2514
Consejo Superior Universitario. (2014). Acuerdo Superior 422. Universidad de Antioquia.
Galeano, M. E. (2003). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.
Instituto de Estudios Regionales y Facultad de Educación Universidad de Antioquia. (2003). Plan estratégico de regionalización de la Universidad de Antioquia. Imprenta Universidad de Antioquia.
Instituto de Estudios Regionales y Facultad de Educación Universidad de Antioquia. (2013). Incidencia del programa de regionalización de la universidad de Antioquia en los procesos de desarrollo de Urabá y Oriente. Dirección de Regionalización Universidad de Antioquia. https://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/f5cd640e-4c5c-46b3-8fcf-7de56ac30d34/plan-regiones.pdf?MOD=AJPERES&CVID=kMKOI30
Mesa Villa, C. P., Gómez-Giraldo, J. S. y Arango Montes, R. (2020). Becoming language teacher-researchers in a research seedbed. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 22(1), 159-173. https://doi.org/10.15446/profile.v22n1.78806.
Molineros, F. (Ed.). (2010). Orígenes y Dinámicas de los Semilleros de Investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. Sello Editorial Universidad del Cauca, Sello Editorial Fundación RedCOLSI. https://www.uniatlantico.edu.co/uatlantico/pdf/arc_12998.pdf
Oquendo, S. R., González S. V. y Castañeda, B. (2001). Experiencia. Red de Semilleros Universidad de Antioquia -RedSIN-UdeA. En S. V. González, S. R. Oquendo y B. Castañeda. (Eds.). Semilleros de Investigación. Una emergencia en pos del conocimiento y la ciudadanía (pp 39-43). Fondo Editorial Biogénesis. https://revistas.udea.edu.co/index.php/biogenesis/issue/view/2515
Ossa, J. y Sierra, Z. (2001). Los semilleros de investigación como alternativa pedagógica y didáctica para la construcción de un espíritu investigativo. Uni-pluri/versidad, 1(3), 57-60. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/13187
Saavedra-Cantor, C. J., Muñoz-Sánchez, A. I., Antolínez-Figueroa, C., Rubiano-Mesa, Y. L. y Puerto-Guerrero, A. H. (2015). Semilleros de investigación: desarrollos y desafíos para la formación en pregrado. Educación y educadores, 18(3), 391-407. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.3.2.
Torres-Carrillo, A. (2011). La interpretación en la sistematización de experiencias. Decisio (28), 47-54. https://www.crefal.org/decisio/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=135
Torres, L. C. (2005). Para qué los semilleros de investigación. Revista Memorias (8), 1-10. https://www.redalyc.org/revista.oa?id=855
Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021a). Semilleros de Investigación. http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/investigacion/semilleros-investigacion
Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021b). La Regionalización en la hoja de ruta universitaria. https://bit.ly/3mfbIZ4
Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021c). Seccional Oriente: Investigación. https://rb.gy/6xf5e3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.