Experiences of Research Seedbeds at Universidad de Antioquia Seccional Oriente

Learning and Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.05

Keywords:

Hotbeds of research, Research training, Undergraduate research

Abstract

Research Seedbeds have consolidated as one of the main research education strategies at Universidad de Antioquia (UdeA) and Colombia. The trajectory of this movement has been well systematized and theoretically supported. However, there exists little information and register about Research Seedbeds in the Eastern campus of the UdeA, a regional campus located in the East of Antioquia department. Aiming at conducting a reflective exercise about the experience of this strategy in the Eastern campus of the UdeA, we, two members of a Research Seedbed of this campus, carried out the qualitative research project that we socialise in this paper. In this report, first, we present a historical and conceptual overview through the strategy of Research Seedbeds in the UdeA as well as a historical recount of the context of the Eastern campus of the UdeA. After that, we expose three relevant historical moments in the origins, consolidation and expansion of the Research Seedbeds in the Eastern campus of the UdeA, showing how different administrative and infrastructural conditions have contributed to the expansion of the strategy. Thanks to this historical recount, we identify some learned lessons, aspects that have favoured and constrained the development of the Research Seedbed strategy in the particular conditions of the Eastern campus, and some perspectives for future work. To conclude, we highlight the fact that the strategy may help consolidate Research as a missionary axis in the Eastern campus of the UdeA, for which it would be necessary to promote the recruitment of teacher-researchers, the creation of research groups and lines of local research.

|Abstract
= 607 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 295 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodolfo Arango Montes, Universidad de Antioquia

Licenciado en Lenguas Extranjeras de la Universidad de Antioquia (El Carmen de
Viboral- Colombia).  E-mail: rodolfo.arangom@udea.edu.co

John S. Gómez-Giraldo, Universidad de Antioquia

Licenciado en Lenguas Extranjeras de la Universidad de Antioquia (El Carmen de
Viboral - Colombia). E-mail: steven.gomez@udea.edu.co

References

Bolívar, R., López, L., González, P. y Cardona, J. (2015). Trayectoria e impacto de la estrategia semilleros de investigación de la Universidad de Antioquia. Imprenta Universidad de Antioquia.

Bolívar, R. M. (Ed.). (2019). Semilleros de Investigación: Rutas y Experiencias de la Universidad de Antioquia. Editorial Aula de Humanidades. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/13404/1/Semilleros_investigacion_UniversidadAntioquia_2019.pdf

Castrillón-Yepes, A. y Bolívar, R. M. (2020). La formación en investigación en la revista Uni-pluriversidad: aportes y discusiones en 20 años de trayectoria. Uni-Pluriversidad, 20(3), 1–17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.3.02

Castro, F., Bolívar, R., Aristizábal, E. y Gómez, L. (2005). Semilleros de Investigación: experiencias del cómo y el porqué. Fondo Editorial Biogénesis. https://revistas.udea.edu.co/index.php/biogenesis/issue/view/2514

Consejo Superior Universitario. (2014). Acuerdo Superior 422. Universidad de Antioquia.

Galeano, M. E. (2003). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

Instituto de Estudios Regionales y Facultad de Educación Universidad de Antioquia. (2003). Plan estratégico de regionalización de la Universidad de Antioquia. Imprenta Universidad de Antioquia.

Instituto de Estudios Regionales y Facultad de Educación Universidad de Antioquia. (2013). Incidencia del programa de regionalización de la universidad de Antioquia en los procesos de desarrollo de Urabá y Oriente. Dirección de Regionalización Universidad de Antioquia. https://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/f5cd640e-4c5c-46b3-8fcf-7de56ac30d34/plan-regiones.pdf?MOD=AJPERES&CVID=kMKOI30

Mesa Villa, C. P., Gómez-Giraldo, J. S. y Arango Montes, R. (2020). Becoming language teacher-researchers in a research seedbed. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 22(1), 159-173. https://doi.org/10.15446/profile.v22n1.78806.

Molineros, F. (Ed.). (2010). Orígenes y Dinámicas de los Semilleros de Investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. Sello Editorial Universidad del Cauca, Sello Editorial Fundación RedCOLSI. https://www.uniatlantico.edu.co/uatlantico/pdf/arc_12998.pdf

Oquendo, S. R., González S. V. y Castañeda, B. (2001). Experiencia. Red de Semilleros Universidad de Antioquia -RedSIN-UdeA. En S. V. González, S. R. Oquendo y B. Castañeda. (Eds.). Semilleros de Investigación. Una emergencia en pos del conocimiento y la ciudadanía (pp 39-43). Fondo Editorial Biogénesis. https://revistas.udea.edu.co/index.php/biogenesis/issue/view/2515

Ossa, J. y Sierra, Z. (2001). Los semilleros de investigación como alternativa pedagógica y didáctica para la construcción de un espíritu investigativo. Uni-pluri/versidad, 1(3), 57-60. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/13187

Saavedra-Cantor, C. J., Muñoz-Sánchez, A. I., Antolínez-Figueroa, C., Rubiano-Mesa, Y. L. y Puerto-Guerrero, A. H. (2015). Semilleros de investigación: desarrollos y desafíos para la formación en pregrado. Educación y educadores, 18(3), 391-407. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.3.2.

Torres-Carrillo, A. (2011). La interpretación en la sistematización de experiencias. Decisio (28), 47-54. https://www.crefal.org/decisio/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=135

Torres, L. C. (2005). Para qué los semilleros de investigación. Revista Memorias (8), 1-10. https://www.redalyc.org/revista.oa?id=855

Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021a). Semilleros de Investigación. http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/investigacion/semilleros-investigacion

Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021b). La Regionalización en la hoja de ruta universitaria. https://bit.ly/3mfbIZ4

Universidad de Antioquia. (26 de octubre de 2021c). Seccional Oriente: Investigación. https://rb.gy/6xf5e3

Published

2021-06-30

How to Cite

Arango Montes, R. ., & Gómez-Giraldo, J. S. (2021). Experiences of Research Seedbeds at Universidad de Antioquia Seccional Oriente: Learning and Perspectives. Uni-Pluriversidad, 21(1), 1–17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.05

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS