Interpretive reading of contemporary geographical reality in school geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.344393

Keywords:

Interpretive Reading, Geographical Reality, School Geography

Abstract

The purpose is to reflect on the interpretive reading of contemporary geographic reality in school geography. The questioning is due to school geography is limited to detailing physical and natural aspects of the landscape and it avoids analysis of the phenomena derived from the relations between society and nature. This implies to propose pedagogical options that are feasible to explain, as objects of study in daily school activity, the complex geographical events of the globalized world, as a basic task of teaching this discipline, at the beginning of the new millennium. Methodologically, bibliographic review was carried out, then an explanation about the situation of school geography and an interpretive reading of contemporary geographic reality is structured. It concludes by highlighting as a challenge of school geography, promoting the exercise of pedagogical leadership in school, stimulating research on the constructive understanding of current geographical conditions and contributing to strengthening literacy of humanizing critical awareness.

|Abstract
= 578 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 449 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 12 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Armando Santiago Rivera, Universidad de Los Andes, Venezuela

Licenciado en Educación mención Geografía de la Universidad de los Andes (Mérida -Venezuela). Magíster en Educación Agrícola de la Universidad Rafael Urdaneta (Maracaibo-Venezuela). Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Santa María (Caracas-Venezuela). Profesor Ordinario Titular del Núcleo Universitario Dr. Pedro Rincón Gutiérrez, Departamento de Pedagogía, Área de Formación Docente de la Universidad de los Andes (Mérida Venezuela). Coordinador de la Maestría en Educación mención Enseñanza de la Geografía. Integrante del Grupo de Investigación en Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales de la Universidad de los Andes (Mérida Venezuela). E-mail: asantia@ula.ve,
jasantiar@yahoo.com , jasantiar@gmail.com

References

Aguilar Herrera, F. M. (2013). Métodos y Técnicas de investigación Cualitativa y Cuantitativa en Geografía. Paradigma. Revista de Investigación Educativa, 20(33), 79-89. https://doi.org/10.5377/paradigma.v20i33.1425

Ander-Egg, E. (2004). Globalización. El proceso en el que estamos metidos. Editorial Brujas. https://www.digitaliapublishing.com/a/41820/globalizacion---el-proceso-en-el-que-estamos-metidos

Arenas Martija, A. y Salinas Silva, V. (2013). Giros en la Educación Geográfica: Renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, (56), 143-162. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022013000300008.

Briceño, J. y Ribas, Y. (2012). La realidad que envuelve el ser desde la perspectiva del pensamiento complejo. Revista Educere, 16 (55), 267-271. https://www.redalyc.org/pdf/356/35626140005.pdf

Calle Carracedo, M (2012). La enseñanza de la geografía ante los nuevos desafíos ambientales, sociales y territoriales. Revista Educación Geográfica Digital, 75(276),33-52. https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/36/03delacalle.pdf

Cepeda Espinoza, E. (2014). Geografía en el currículum de la educación escolar chilena el desencuentro entre la academia y las aulas. NADIR: Revista Electrónica Geografía Austral, 6(1), 1-12. https://revistanadir.yolasite.com/resources/1Erika Cepeda. Geografía en el Currículum.pdf

Cordero, S. y Svarzman, J. (2007). Hacer Geografía en la escuela. Reflexiones y aportes para el trabajo en el aula. Ediciones Novedades Educativas. https://es.scribd.com/doc/262056635/Hacer-Geografia-en-La-Escuela-Silvia-Cordero-1

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: CLACSO y Siglo XXI. http://secat.unicen.edu.ar/wp-content/uploads/2020/03/BONAVENTURA-SOUSA-EPISTEMOLOIGIA-DEL-SUR..pdf

Dobson, A. (1997). Pensamiento político verde. Una nueva ideología para el siglo XXI. Ediciones Paidós Ibérica. https://www.casadellibro.com/libro-pensamiento-politico-verde-una-nueva-ideologia-para-el-siglo-xxi/9788449303937/560927

Fernández, M., Gurevich, R., Souto, P., Bachmann, L., Ajón, A. y Quintero, S. (2010). La imagen pública de la Geografía. Una indagación desde las visiones de profesores y padres de alumnos secundarios. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XV (859), s/p. http://www.ub.edu/geocrit/b3w-859.htm

García Martínez, J. (2007, Marzo 10). Ciencia en el tiempo de la posverdad. Diario El Mundo. http://www.elmundo.es/opinion/2017/03/10/58c19444e2704e3204

García, C., López, M., Aguilera, O. y Pargas, L. (1992). La educación en la crisis o crisis de la educación. Algunas aproximaciones y Alternativas. Revista Fermentum, 2(5), 3-8. https://www.redalyc.org/pdf/705/70522657007.pdf

González Pérez, E. (2018). La educación en el siglo XX. Miradas cruzadas. Revista Historia Caribe, XIII (33), 15-20. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200015

Infante, Á. (2013). El porqué de una “epistemología del sur” como alternativa. Revista Fermentum, 23(68), 401-411. https://www.redalyc.org/pdf/705/70538671007.pdf

Ley de Educación (1955). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 24.813, julio 22, 1955.

Ley Orgánica de Educación (1980). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 2635, julio 26, 1980.

Ley Orgánica de Educación (2009). Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial de la República de Venezuela 5.929. (Extraordinario, Agosto 15, 2009).

Maldonado, C. E. (2016). Complejidad de las ciencias sociales. Y de otras ciencias y disciplinas. Ediciones desde abajo. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/30076

Mariño Rueda, C. F. (2014). Problematizar: acción fundamental para favorecer el aprendizaje activo. Revista Polisemia, (17), 40 - 54. https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.10.17.2014.40-54•

Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista electrónica Educare, XIV(1), 97-111. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419010.pdf

Martínez Godínez, V. L. (2013). Paradigmas de investigación Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. https://pics.unison.mx/wpcontent/uploads/2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf

Mejía, M. R. (2011). Pensar la educación y la pedagogía en el siglo XXI, Tunja, Boyacá, Colombia. Universidad Pedagogía y Tecnológica de Colombia.

Moral Jiménez, M. y Ovejero Bernal, A. (2005). Funciones (re)veladas de la educación contemporánea: aproximación crítica desde la psicología social de la educación en España. OEI Revista Iberoamericana de Educación, (37), 175-203. http://rieoei.org/rie37a09.htm.

Moreno, C. (2012). La construcción del conocimiento: un nuevo enfoque de la educación actual. Sophia. Colección de la Filosofía de la Educación, (13), 251-267. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846102011.pdf

Rodrigo, M. J. (1994). El hombre de la calle, el científico y el alumno: ¿Un solo constructivismo o tres? Revista Investigación en la Escuela, (76), 7-15. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/PE_Rodrigo_Unidad_4.pdf

Rodríguez-Sosa, J., y Hernández-Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507-541. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211.

Santaella Yegres, R. (2008). Globalización y antiglobalización. La prensa como fuente historiográfica. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Santiago R., J. A. (2017). La alfabetización geográfica comunitaria desde la práctica escolar cotidiana de la geografía escolar. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 7(14), 24-43. https://www.revistaedugeo.com.br.

Santiago Rivera, J. A. (2018). Los fundamentos del enfoque cualitativo en la innovación de la enseñanza geográfica. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. N° 35, 33-44. Doi:10.7203/DCES.35.12918

Santiago Rivera, J.A. (2021). El tratamiento pedagógico de la realidad geográfica como objeto de estudio de la geografía escolar. Revista Ciencia Geográfica, XXV(1), 11-25. https://www.agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXV_1/agb_xxv_1_web/agb_xxv_1-01.pdf

Published

2021-12-30

How to Cite

Santiago Rivera, J. A. (2021). Interpretive reading of contemporary geographical reality in school geography. Uni-Pluriversidad, 21(2), 1–17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.344393

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS